
Любопитно 11.12.2024 16:06 Снимка: ДНЕС+
Китайският влак, който ще се движи по-бързо от самолет
В редица страни по света железопътният транспорт е най-развитият и използван, а когато говорим зa иновации, със сигурност Китай се нарежда на челните места в тази категория. Азиатската страна може да се похвали с едни от най-бързите влакове, а поредният амбициозен проект отново привлече вниманието.
Всички сме чували за свърхзвукови самолети, а в Китай не само са чували, но и в близко бъдеще ще се возят на свръзвукови влакове. В експлоатация вече са две линии, които използват технологията на магнитната левитация - Changsha Maglev и Shanghai Maglev. По тях мотрисите се движат с помощта на магнитни сили.
Те не се докосват до релсите, а между тях и трасето има въздушна възглавница. И тъй като единственото триене е това с въздуха, тя успяват да достигнат сравнително високи скорости над 100 км/ч. А след дълги тестове в Китай започна и строителството на третата маглев (съкратено от магнитна левитация) линия, която се очаква да позволява скорости до 1000 км/ч - колкото на свръхзвуков самолет.
Целта е в близко бъдеще из цялата страна да бъде изградена мрежа, позволяваща придвижването по земя с тази скорост като по-екологичната алтернатива на авиотранспорта. За да се постигне това обаче трябва да се изградят не само трасетата, но и специални тунели, в които ще се придвижват мотрисите, наречени Т-Flight. По този начин съпротивлението на въздуха да бъде сведено до минимум и максималната скорост ще бъде реално постижима без външни влияния.
Отсечката между градовете Чанша и Лиуян в провинция Хунан е с дължина едва 50 км, а започналото й изграждане ще струва цели около 1.5 милиарда долара. Тя ще бъде и продължение на линията Changsha Maglev - първата официално функционираща линия по специалната технология за комерсиални цели в света. А когато бъде завършен, този амбициозен проект със сигурност ще влезе в историята, защото най-високата скорост, развивана от влакове до този момент, е около 640 км/ч, обяснява Daily Mail.
Технологията за магнинта левитаци не е нова за Китай, където се използва от близо две десетилетия, но доста ограничено. На този етап влаковете, които я ползват за задвижване, имат ограничена скорост до около 500 км/ч. Но плановете са с изграждането на вакумните тунели тя да успее да се повиши двойно. А китайските разработчици все още работят по проектирането на влакове, които биха издържали на подобна скорост и начин на придвижване, защото това се оказва голямо инженерно предизвикателство.
Технологията за тунели с вакум ни е позната и от проекта на Илон Мъск Hyperloop, където обаче идеята е за придвижване с лични електрически превозни средства. А тук става дума за обществен транспорт с много по-голяма добавена стойност за населението.
Междувременно и други държави по света не спират да работят по внедряването на маглев технологията в своите железопътни мрежи, но големите разходи и необходимите промени по инфраструктурата правят прехода дълъг, сложен и доста скъп. Сред тях са Германия и Япония. Азиатската страна може да се похвали с най-бързия създаден влак, който развива скорост от 603 км/ч, но все още не е пуснат в комерсиална употреба.
Още по темата
![]() |
1 | 2.09247 |
![]() |
1 | 2.28618 |
![]() |
10 | 3.8512 |
![]() |
100 | 4.19993 |
![]() |
1 | 1.6688 |
Последни новини
- 19:32 Почина съпругът на княгиня Мария Луиза
- 19:24 Световната №116 разпиля третата в света Пегула за топ сензацията на "Уимбълдън"
- 19:15 Джеф Безос и Лорън Санчес се отправят на меден месец към Сицилия
- 19:08 Вълна от протести в Румъния след наредба, която орязва бонусите за вредни условия на труд
- 19:00 Фалстарт на безплатните лекарства за децата до 7 г., пускат първите антибиотици след седмица
- 18:55 Проф. Овчаров: Сензационни резултати от българската научна експедиция в Монголия
- 18:52 Daily Express: Москва с ултиматум към Лондон да спре напълно военната помощ за Украйна
- 18:44 The National Interest: Руският радар Don-2N - технологичното чудовище на Москва