Вера Стойкова: Чужденците много се интересуват от българския куклен театър
Избрано 07.10.2011 15:08
Вера Стойкова е художествен директор на ХV-тото издание на Международния куклен фестивал „Златният делфин” и директор на варненския куклен театър.
-Г-жо Стойкова, с какво е по различно ХV-тото издание на Международния куклен фестивал „Златният делфин” в сравнение с предходното?
-Огромният интерес на чужденците към това издание на фестивала. За пръв път от многото издания чужденците бяха с една трупа повече от българите. Това е прекрасно, защото говори за големия имидж на фестивала вече и зад граница. Имаше чужденци от много държави, като Америка, Япония, Тайван, Грузия, Испания, Турция, Русия и Украйна.
Миналото издание на фестивала също бе изключително добро. От тогава тръгна похвалата, че това е един много голям пазар за куклено изкуство. Над 14 мениджъри от три континента и европейски държави посетиха фестивала.
-Според вас какво точно впечатли чужденците?
-Високият професионализъм. Българската школа е една от най-добрите в света. Чешката, руската също са много добри школи, но българската си остава със страхотна слава. Факт е, че те могат да гледат тук един уникален куклен театър. Прави се изкуство на високо ниво и се влагат средства в спектакли, сценографии. Не винаги могат да гледат нещо подобно. Затова чужденците идват и си плащат, за да гледат нещо, което няма къде другаде да видят на куп.
-Трудно ли се организира такова събитие?
-Много трудно. Първо е много трудно да направиш селекцията на всички, които кандидатстват, без да обидиш някого, че не си го поканил. Мога да кажа, че тази годна имаше над 300 диска на желаещи да дойдат на фестивала. От тях трябваше да изберем само 20. Осигуряването на финансовата страна на фестивала, също не е лесно. Фестивалът се проведе в много трудно време и бе реализиран със съдействието на Министерството на културата и на Община Варна.
-Разбрахме, че има голям интерес на чужденците към кукления театър, от страна на българите интересът какъв е?
-Голям е интересът. Наистина съжалявам, че не всички могат да попаднат, но такава е ситуацията. На практика нямаше как да се поставят повече от 20 представления в рамките на шест дни.
-Кои са новите движения в кукления театър?
-Новите движения са към съхраняване на традицията, защото понякога новаторството малко се отдалечава от това, което трябва да бъде - безкрайно добри куклени представления. Художествените сценографи, които работят в областта на кукления театър са на световно ниво. Много добра актьорска работа, режисьорите също се справят чудесно и имат много добри идеи. Българското присъствие беше оценено с висока оценка от страна на чужденците и те казват, че никъде по света не могат да срещнат такъв тип театър, защото това е театър с главно Т. Просто нашата система е друга, много ценна.
-Класически произведения ли се поставят или модерни?
-Двете съществуват заедно в много интересна симбиоза. Всичко е еднакво хубаво, когато е хубаво, нали? Могат да се направят много модернистични произведения, които не са добри. Могат да се направят и такива, които са много добри. Всичко опира до голямата истина, че спектакъла трябва да бъде много добър, независимо какъв е. На този фестивал спектаклите за възрастни бяха толкова, колкото и за деца. Явно тази тенденция да се привличат възрастни в салоните за куклен театър вече е факт.
Разговаря: Гергана Коларова
-Г-жо Стойкова, с какво е по различно ХV-тото издание на Международния куклен фестивал „Златният делфин” в сравнение с предходното?
-Огромният интерес на чужденците към това издание на фестивала. За пръв път от многото издания чужденците бяха с една трупа повече от българите. Това е прекрасно, защото говори за големия имидж на фестивала вече и зад граница. Имаше чужденци от много държави, като Америка, Япония, Тайван, Грузия, Испания, Турция, Русия и Украйна.
Миналото издание на фестивала също бе изключително добро. От тогава тръгна похвалата, че това е един много голям пазар за куклено изкуство. Над 14 мениджъри от три континента и европейски държави посетиха фестивала.
-Според вас какво точно впечатли чужденците?
-Високият професионализъм. Българската школа е една от най-добрите в света. Чешката, руската също са много добри школи, но българската си остава със страхотна слава. Факт е, че те могат да гледат тук един уникален куклен театър. Прави се изкуство на високо ниво и се влагат средства в спектакли, сценографии. Не винаги могат да гледат нещо подобно. Затова чужденците идват и си плащат, за да гледат нещо, което няма къде другаде да видят на куп.
-Трудно ли се организира такова събитие?
-Много трудно. Първо е много трудно да направиш селекцията на всички, които кандидатстват, без да обидиш някого, че не си го поканил. Мога да кажа, че тази годна имаше над 300 диска на желаещи да дойдат на фестивала. От тях трябваше да изберем само 20. Осигуряването на финансовата страна на фестивала, също не е лесно. Фестивалът се проведе в много трудно време и бе реализиран със съдействието на Министерството на културата и на Община Варна.
-Разбрахме, че има голям интерес на чужденците към кукления театър, от страна на българите интересът какъв е?
-Голям е интересът. Наистина съжалявам, че не всички могат да попаднат, но такава е ситуацията. На практика нямаше как да се поставят повече от 20 представления в рамките на шест дни.
-Кои са новите движения в кукления театър?
-Новите движения са към съхраняване на традицията, защото понякога новаторството малко се отдалечава от това, което трябва да бъде - безкрайно добри куклени представления. Художествените сценографи, които работят в областта на кукления театър са на световно ниво. Много добра актьорска работа, режисьорите също се справят чудесно и имат много добри идеи. Българското присъствие беше оценено с висока оценка от страна на чужденците и те казват, че никъде по света не могат да срещнат такъв тип театър, защото това е театър с главно Т. Просто нашата система е друга, много ценна.
-Класически произведения ли се поставят или модерни?
-Двете съществуват заедно в много интересна симбиоза. Всичко е еднакво хубаво, когато е хубаво, нали? Могат да се направят много модернистични произведения, които не са добри. Могат да се направят и такива, които са много добри. Всичко опира до голямата истина, че спектакъла трябва да бъде много добър, независимо какъв е. На този фестивал спектаклите за възрастни бяха толкова, колкото и за деца. Явно тази тенденция да се привличат възрастни в салоните за куклен театър вече е факт.
Разговаря: Гергана Коларова
![]() |
1 | 2.07736 |
![]() |
1 | 2.291 |
![]() |
10 | 3.8881 |
![]() |
100 | 4.28061 |
![]() |
1 | 1.69851 |
Последни новини
- 10:12 Руските власти може да дадат политическо убежище на Илон Мъск
- 10:04 Спорна публикация на Си Дзинпин взриви мрежата: Светът може да продължи напред и без САЩ
- 09:54 Politico: ЕС отлага понижаването на тавана на цените на петрола от Русия
- 09:45 Откриха 11-годишно дете със специални потребности, изгубено в търговски обект в София
- 09:35 Следващата седмица ни чакат 39-градусови жеги
- 09:26 Мистериозният хищник от Шумен вдъхнови вълна от колажи и майтапи в мрежата
- 09:16 Премиерът към търговците: Не допускайте да ставате част от спекула и насаждане на недоверие
- 09:07 Посланикът на Иран у нас: Заплаха срещу Хаменей означава смърт за Израел, не за Иран