Възможен ли е и помага ли мораториум на цените на горивото?
Избрано 21.03.2011 20:17
Само за един ден военната намеса в Либия предизвика шоково поскъпване на петрола на световните пазари. Много анализатори вече предсказаха черен сценарий, при който, ако другите държави производителки не вземат мерки, стойностите на суровината ще достигнат нови рекорди.
На този фон нестихващите у нас протести срещу високите цени на горивата можеха да придобият заплашителни размери, ако вчера министър - председателят Бойко Борисов не беше обявил изненадващо, че ще предложи на „Лукойл" да замрази цените на бензините и дизела за един месец. Може ли една така временна мярка да доведе до трайно поевтиняване на цената на горивото и каква ще бъде ползата на потребителите от нея?
Темата за цените на горивата изправи един срещу друг енергийния министър Трайчо Трайков и ръководството на нефтопреработвателното предприятие „Лукойл". Преди дни министър Трайков намекна, че производствените цени на рафинерията са високи и дори предложи държавата да я изкупи обратно , на цената, на която е продадена. Тези министерски изказвания за компанията, управлявана от Валентин Златев, не бяха одобрени от премиера Бойко Борисов, който определи твърденията на Трайков като необмислени.
На свой ред в свое официално съобщение „Лукойл" постави под въпрос компетентността и мнението на министър Трайков. На фона на този конфликт, както и на започналата проверка за картел на цените на горивата у нас и в резултат на операция „Зората на Одисеята" в Либия министър-председателят обяви, че ще предложи на „Лукойл" замразяване на цените на горивата за един месец.
Тъй като много анализатори веднага се усъмниха в правомощията на държавата да определя ценовата политика на компаниите финансовият министър Симеон Дянков побърза да обясни, че идеята идва от бизнеса.
„Това не е идея от наша страна, ние не го налагаме това на която и да е компания, действат пазарни принципи. Но от друга страна, ако компании, които действат на пазара на горива, с тяхно решение могат да направят тази стъпка и да замразят цените на горивата за месец, за два месеца, това, разбира се, ще помогне за планирането и на бизнеса, и на домакинствата, и на правителството. Това беше идеята, както премиерът спомена, има възможност в рамките на ден или два някои от компаниите в пазара на горивата по тяхна инициатива да тръгнат към тази стъпка. Тя безспорно ще е полезна, особено в тази ситуация, в която цената на горивото всеки ден се променя в зависимост от това, което става в Близкия изток".
Идеята за едномесечен мораториум срещна сериозна подкрепа в лицето на българската петролна и газова асоциацията. Председателят й Анрей Делчев коментира пред Дарик, че ако предложението бъде прието, то ще бъде в полза на потребителите: „В момента, в който рафинерията, която все пак е основният доставчик за българския пазар, замрази цените, това ще се отрази на цялата верига, тъй като и дистрибуторите няма да имат причина да увеличават цените, т. е. това ще запази цените същите".
На въпрос, ако се задържи цената на българския пазар за един месец, а на световния пазар петролът поскъпва, какъв ще бъде ефектът, какъв скок ще си спестят българските потребители, Делчев обясни: „Много сложни и абстрактни са тези сметки, но цената падна от пика, който беше преди две-три седмици, с около 8-9 долара на барел, на българския пазар това ще се отрази с около 8-10 стотинки. Т. е. всяко поскъпване със 7-8 долара води до десетина стотинки оскъпяване. За всеки, който зарежда 30-40 литра на седмица или на месец, зависи от потреблението, пести 10 стотинки на литър гориво, т. е. пести 3-4 лева за този период. При положение че се задържи горивото при покачване на цените със седем-осем-десет долара на световните пазари".
Запитан като експерт, който работи в среда на пазарна икономика, как тълкува ситуация, в която премиерът предлага на компания да замрази цените, Делчев допълни: „Тълкувам го като една от много малко възможните мерки, които може да предприеме, за да демонстрира съпричастност към увеличаващите се цени точно в рамките на пазарна икономика, в която цените на петрола не са регулируеми. На работните съвещания, които имахме с експерти от министерството на икономиката, се оказа, че правителството е силно ограничено във възможностите си. Това е политическо решение, което, ако получи положителен отговор, ще е също политически отговор, очевидно той е различен от това, което пазарът диктува".
Скептични обаче са превозвачите, които са най-големите потребители на дизелово гориво. Според Валентин Бянов, председател на Българския съюз на товарните превозвачи, който преди седмица организира браншови протест срещу скъпите горива - едномесечният мораториум трябва да бъде предшестван от решение за отпадане на биокомпонента от дизеловото гориво:
Такава мярка от един месец е удачна, при условие че се случат тези намаления, за които говорихме. При условие, че направят дизела 2,60 лева заради събитията в Либия, да сложат такава мярка за един месец е просто безпредметна.
При какъв случай ще е изгодно да има мораториум, колко да падне цената на горивото?
Ще стане 2,20 лв. ако се махне биокомпонентът на евродизела и ако се направят отделно колонки за биогорива, а също така и за резерва, който държавата, ако си го раздели по равно между бизнеса и държавата. И оттам предполагам, че около 20 стотинки ще паднат допълнително, което днес е 2,51, ще стане около 2,30 лв. Но, ако между 2,20 и 2,30 лв. стане и го запазят това един месец да има мораториум върху увеличение на цените, ще бъде добре.
Да предположим, че решат това, което Вие предлагате и то е изгодно за бизнес. Ако след този месец цените на горивата скочат рязко, какви ще бъдат ползите за бранша, че цените един месец са били ниски?
Ако това нещо стане, ние не знаем как ще продължим да работим, защото ние не можем да си позволим да работим на цена 2,60 лв. за литър на горивото. И още нещо, което мислим да предложим, промяна в цените на горивата трябва да има веднъж в месеца, а не всеки ден и всяка нощ да стават промени, защото реални ние не можем да реагираме толкова бързо на промяната в цената, толкова бързо да променяме контракти в зависимост от цената на горивото. Ние предпочитаме тя да се променя веднъж в месеца.
Ще предложите ли това на срещата?
Ще го предложа, защото това е практика в Европейския съюз и това го правят в повечето от държавите членки.
Икономистът Георги Ангелов изрази пред Дарик категоричното си несъгласие с обявеното от премиера замразяване на цените: „Няма никаква логика да се прави нещо подобно. Държавният контрол върху цените води до дефицит и сива икономика и това е, което можем да очакваме ако се стигне до подобно нещо. На мен ми се струва малко вероятно подобен мораториум да може практически да бъде въведен. Имам предвид, че в момента, в който цената на петрола се вдигне с 5-10 процента, ако мислят да коригират цените, компанията, която е приела мораториум, ще търпи големи загуби, че няма да издържи дълго."
„Едва ли някой очаква,че повишаването на цените на петрола ще свърши за един месец и ще се върнем на предишните ниски нива от преди две години. В крайна сметка, дори да се забави поскъпването, то всъщност ще бъде по-шоково след това. Никъде няма в нито един регламент дадено право на политици да се намесват в цени, дори в монополни сектори. Друг въпрос е дали има в петролния сектор монопол. Ясно е, че откакто сме влезли в ЕС всеки може да внася гориво от където иска. Особено при бензина това се използва много - 50-60 процента от бензина, който използваме, не е произведен в България, просто е по-евтино да се купува от чужбина и да се внася и затова масово се бензиностанциите. Така че при бензина конкурентният пазар действа. Въпросът е защо не действа по същия начин и пазарът на дизела, където вносът е по-скоро към 30-40 процента, а не 50-60, и ако има някакви пречки при вноса, трябва да премахнем тези пречки, за да има наистина конкуренция. Това е дългосрочно решението. Краткосрочни действия, които ще навредят дългосрочно на икономиката и на пазара, до нищо не водят. Това е просто евтин популизъм, който ще навреди практически дори на тези, които са го въвели", каза Ангелов.
Дарик потърси позицията на нефтопреработвателното предприятие „Лукойл Нефтохим Бургас", но до този момент компанията все още не е предоставила своето становище относно едномесечното замразяване на цените на горивата. Дискусията по темата ще продължи в сряда - на специална среща в Министерския съвет, в която ще участват производители, търговци и потребители на горива. /Дарик радио
На този фон нестихващите у нас протести срещу високите цени на горивата можеха да придобият заплашителни размери, ако вчера министър - председателят Бойко Борисов не беше обявил изненадващо, че ще предложи на „Лукойл" да замрази цените на бензините и дизела за един месец. Може ли една така временна мярка да доведе до трайно поевтиняване на цената на горивото и каква ще бъде ползата на потребителите от нея?
Темата за цените на горивата изправи един срещу друг енергийния министър Трайчо Трайков и ръководството на нефтопреработвателното предприятие „Лукойл". Преди дни министър Трайков намекна, че производствените цени на рафинерията са високи и дори предложи държавата да я изкупи обратно , на цената, на която е продадена. Тези министерски изказвания за компанията, управлявана от Валентин Златев, не бяха одобрени от премиера Бойко Борисов, който определи твърденията на Трайков като необмислени.
На свой ред в свое официално съобщение „Лукойл" постави под въпрос компетентността и мнението на министър Трайков. На фона на този конфликт, както и на започналата проверка за картел на цените на горивата у нас и в резултат на операция „Зората на Одисеята" в Либия министър-председателят обяви, че ще предложи на „Лукойл" замразяване на цените на горивата за един месец.
Тъй като много анализатори веднага се усъмниха в правомощията на държавата да определя ценовата политика на компаниите финансовият министър Симеон Дянков побърза да обясни, че идеята идва от бизнеса.
„Това не е идея от наша страна, ние не го налагаме това на която и да е компания, действат пазарни принципи. Но от друга страна, ако компании, които действат на пазара на горива, с тяхно решение могат да направят тази стъпка и да замразят цените на горивата за месец, за два месеца, това, разбира се, ще помогне за планирането и на бизнеса, и на домакинствата, и на правителството. Това беше идеята, както премиерът спомена, има възможност в рамките на ден или два някои от компаниите в пазара на горивата по тяхна инициатива да тръгнат към тази стъпка. Тя безспорно ще е полезна, особено в тази ситуация, в която цената на горивото всеки ден се променя в зависимост от това, което става в Близкия изток".
Идеята за едномесечен мораториум срещна сериозна подкрепа в лицето на българската петролна и газова асоциацията. Председателят й Анрей Делчев коментира пред Дарик, че ако предложението бъде прието, то ще бъде в полза на потребителите: „В момента, в който рафинерията, която все пак е основният доставчик за българския пазар, замрази цените, това ще се отрази на цялата верига, тъй като и дистрибуторите няма да имат причина да увеличават цените, т. е. това ще запази цените същите".
На въпрос, ако се задържи цената на българския пазар за един месец, а на световния пазар петролът поскъпва, какъв ще бъде ефектът, какъв скок ще си спестят българските потребители, Делчев обясни: „Много сложни и абстрактни са тези сметки, но цената падна от пика, който беше преди две-три седмици, с около 8-9 долара на барел, на българския пазар това ще се отрази с около 8-10 стотинки. Т. е. всяко поскъпване със 7-8 долара води до десетина стотинки оскъпяване. За всеки, който зарежда 30-40 литра на седмица или на месец, зависи от потреблението, пести 10 стотинки на литър гориво, т. е. пести 3-4 лева за този период. При положение че се задържи горивото при покачване на цените със седем-осем-десет долара на световните пазари".
Запитан като експерт, който работи в среда на пазарна икономика, как тълкува ситуация, в която премиерът предлага на компания да замрази цените, Делчев допълни: „Тълкувам го като една от много малко възможните мерки, които може да предприеме, за да демонстрира съпричастност към увеличаващите се цени точно в рамките на пазарна икономика, в която цените на петрола не са регулируеми. На работните съвещания, които имахме с експерти от министерството на икономиката, се оказа, че правителството е силно ограничено във възможностите си. Това е политическо решение, което, ако получи положителен отговор, ще е също политически отговор, очевидно той е различен от това, което пазарът диктува".
Скептични обаче са превозвачите, които са най-големите потребители на дизелово гориво. Според Валентин Бянов, председател на Българския съюз на товарните превозвачи, който преди седмица организира браншови протест срещу скъпите горива - едномесечният мораториум трябва да бъде предшестван от решение за отпадане на биокомпонента от дизеловото гориво:
Такава мярка от един месец е удачна, при условие че се случат тези намаления, за които говорихме. При условие, че направят дизела 2,60 лева заради събитията в Либия, да сложат такава мярка за един месец е просто безпредметна.
При какъв случай ще е изгодно да има мораториум, колко да падне цената на горивото?
Ще стане 2,20 лв. ако се махне биокомпонентът на евродизела и ако се направят отделно колонки за биогорива, а също така и за резерва, който държавата, ако си го раздели по равно между бизнеса и държавата. И оттам предполагам, че около 20 стотинки ще паднат допълнително, което днес е 2,51, ще стане около 2,30 лв. Но, ако между 2,20 и 2,30 лв. стане и го запазят това един месец да има мораториум върху увеличение на цените, ще бъде добре.
Да предположим, че решат това, което Вие предлагате и то е изгодно за бизнес. Ако след този месец цените на горивата скочат рязко, какви ще бъдат ползите за бранша, че цените един месец са били ниски?
Ако това нещо стане, ние не знаем как ще продължим да работим, защото ние не можем да си позволим да работим на цена 2,60 лв. за литър на горивото. И още нещо, което мислим да предложим, промяна в цените на горивата трябва да има веднъж в месеца, а не всеки ден и всяка нощ да стават промени, защото реални ние не можем да реагираме толкова бързо на промяната в цената, толкова бързо да променяме контракти в зависимост от цената на горивото. Ние предпочитаме тя да се променя веднъж в месеца.
Ще предложите ли това на срещата?
Ще го предложа, защото това е практика в Европейския съюз и това го правят в повечето от държавите членки.
Икономистът Георги Ангелов изрази пред Дарик категоричното си несъгласие с обявеното от премиера замразяване на цените: „Няма никаква логика да се прави нещо подобно. Държавният контрол върху цените води до дефицит и сива икономика и това е, което можем да очакваме ако се стигне до подобно нещо. На мен ми се струва малко вероятно подобен мораториум да може практически да бъде въведен. Имам предвид, че в момента, в който цената на петрола се вдигне с 5-10 процента, ако мислят да коригират цените, компанията, която е приела мораториум, ще търпи големи загуби, че няма да издържи дълго."
„Едва ли някой очаква,че повишаването на цените на петрола ще свърши за един месец и ще се върнем на предишните ниски нива от преди две години. В крайна сметка, дори да се забави поскъпването, то всъщност ще бъде по-шоково след това. Никъде няма в нито един регламент дадено право на политици да се намесват в цени, дори в монополни сектори. Друг въпрос е дали има в петролния сектор монопол. Ясно е, че откакто сме влезли в ЕС всеки може да внася гориво от където иска. Особено при бензина това се използва много - 50-60 процента от бензина, който използваме, не е произведен в България, просто е по-евтино да се купува от чужбина и да се внася и затова масово се бензиностанциите. Така че при бензина конкурентният пазар действа. Въпросът е защо не действа по същия начин и пазарът на дизела, където вносът е по-скоро към 30-40 процента, а не 50-60, и ако има някакви пречки при вноса, трябва да премахнем тези пречки, за да има наистина конкуренция. Това е дългосрочно решението. Краткосрочни действия, които ще навредят дългосрочно на икономиката и на пазара, до нищо не водят. Това е просто евтин популизъм, който ще навреди практически дори на тези, които са го въвели", каза Ангелов.
Дарик потърси позицията на нефтопреработвателното предприятие „Лукойл Нефтохим Бургас", но до този момент компанията все още не е предоставила своето становище относно едномесечното замразяване на цените на горивата. Дискусията по темата ще продължи в сряда - на специална среща в Министерския съвет, в която ще участват производители, търговци и потребители на горива. /Дарик радио
![]() |
1 | 2.08311 |
![]() |
1 | 2.28993 |
![]() |
10 | 3.88802 |
![]() |
100 | 4.30748 |
![]() |
1 | 1.70398 |
Последни новини
- 20:24 Хороскоп за петък, 20 юни 2025 г.
- 19:51 Еврогрупата единодушно подкрепи членството на България в еврозоната
- 19:36 Турция е увеличила охраната по границата си с Иран, но не наблюдава приток на мигранти
- 19:28 Новак: Руското правителство не е получавало оферти за закупуване на "Северен поток 2"
- 19:21 Гроздан Караджов: Подготвяме варианти за развитие на жп граничния преход при Лесово
- 19:15 Нетаняху: Тираните от Техеран ще платят скъпо за атаката над израелската болница
- 19:07 Дмитрий Песков: Иран не е поискал военна помощ от Русия
- 19:03 Националната служба за охрана обяви 30 свободни места за служители по охрана и шофьори