Полезен или вреден е "Черният петък" за бизнеса

Избрано 26.11.2023 11:47 Снимка: ДНЕС+

Полезен или вреден е "Черният петък" за бизнеса

Полезен ли е т. нар. "Черен петък" на бизнеса или пък му вреди е въпрос, който идва на дневен ред всяка година в края ноември. Логиката подсказва, че компаниите губят пари, особено при големите намаления в САЩ и в някои европейски градове. Всъщност, затова и денят се нарича "черен" за търговците. Дали обаче това е точно така? Отговорът търси анализа на Quartz.

Всъщност уикендът, включващ Деня на благодарността в САЩ, се е превърнал във време, в което търговците на дребно се отнасят с "най-лошите" си клиенти почти като с кралски особи.

За търговците, които са достатъчно смели да застанат срещу статуквото има начини да погледнат към "Черния петък" под различен ъгъл, за да минимизират щетите от него или поне да го превърнат в наистина ценна възможност за подобряване на взаимоотношенията с клиентите, различна от това просто да правят големи отстъпки.

Като за начало обаче те трябва да разберат какъв е проблемът със сегашния модел на разпродажби.

Стратегии, които могат да работят в полза на бизнеса:

Примерът на компанията за спортна екипировка REI

Малък, но нарастващ брой търговци на дребно споделят, че "Черният петък" просто не си струва и че могат да спечелят повече, ако останат затворени, отколкото да удължат работните си часове и да намалят цените си.

Пример за това е REI - компания за спортна екипировка, която през 2014 г. не само затваря магазините си, но и спира онлайн поръчките си, като обявява "Черния петък" за фирмен празник и пуска служителите си в платен отпуск. Така им дава възможност за почивка сред природата, вместо допълнителна работа по време на разпродажбите.

Освен това, кампанията съответства и с мисията на REI и по този начин компанията трупа точки за репутацията си, а в дългосрочен план засилва своята връзка с клиентите. Тази година те използват Черния петък и за да стартират инициативата си, призоваваща своите членове "да действат" със своите повече от 80 събития за почистване на открито.

Снимка 554946

Източник: iStock

Адекватна връзка с клиентите

Големите намаления на "Черния петък" обикновено привличат клиенти, носещи ниска стойност. Търговците на дребно могат да решат, че е най-добре бизнес планът им да върви с останалите и да ухажва този сегмент по време на "Черния петък".

Това е добър план, стига да променят поведението си впоследствие. Целта тук е да не се изграждат връзки с клиентите, защото вероятно това няма да е успешно. Хората, пазаруващи на този ден знаят точно какво искат да купят и колко са готови да платят, преди дори да влязат в магазина ви.

Високи цели

Ресурсите, които ще вложите в това събитие могат да бъдат инвестирани в пазаруващите, които носят висока стойност на компанията и за които е вероятно да изберат бранда заради лоялност или предпочитание към него.

Пример е отново водещ магазин на Nordstrom в Ню Йорк, който има за приоритет изграждането на дългосрочни отношения с клиенти, носещи висока стойност чрез различни преживявания и услуги, а не чрез незабавни покупки.

Търговците на дребно могат да вземат пример от този подход и да приоритизират изграждането на взаимоотношения с този тип клиенти. Възможност за това е VIP пазаруването, което да е само за най-ценните за компанията хора. Също могат да предоставят допълнителни услуги и дейности.

Като цяло търговците на дребно трябва да насочат най-добрите си активи и усилия към най-важните си клиенти, а не за тези, носещи ниска стойност./money.bg

CHF CHF 1 2.00003
GBP GBP 1 2.2837
RON RON 10 3.93021
TRY TRY 100 5.61962
USD USD 1 1.82549