Мондиал 2002 - голямата манипулация - Част III
Избрано 30.06.2002 10:18
Дейвид Уил - представител на британските страни в ръководството на ФИФА и един от опозиционерите срещу Блатер, твърди от своя страна, че сметките на централата в момента са пълни благодарение на банков заем в размер на около 723 млн. франка, гарантиран с очакваните приходи от световните първенства през 2002 г. и 2006 г. Твърде възможно е той да се окаже прав в някаква степен, тъй като Сеп Блатер суспендира еднолично независимата комисия, която трябваше да извърши одит на финансовото състояние на ФИФА.
Според мнозина световната футболна централа вече се е превърнала в безконтролна офшорна зона. В “Мафиотската клоака на световния футбол” в “Монд дипломатик” Патрик Васор сравнява ФИФА с Престъпен картел, който се вмества във всички теоретични модели на организираната престъпност Той дава за пример източването на 60 милиона долара покрай фалита на маркетинговата компания ISL, като парите са били платени от бразилската телевизия “Глобо” за телевизионните права за световното първенство по футбол. “ФИФА обвини ISL за това, но нека не забравяме, че Сеп Блатер е бил изключително близък на основателя на ISL Хорст Даслер”, отбелязва Васор. Дори единодушно соченият като бъдещ световен шампион отбор на Бразилия в момента е подвластен на престъпната дейност, твърди Васор. Той припомня, че аферизмът в бразилския футбол вече надминава и най-смелите представи. Бившият национален селекционер Вандерлей Люксембурго бе заловен от властите в мащабни финансови злоупотреби и прибиране на комисиони от трансфери на състезатели. “Този човек имаше 30 банкови сметки с над 6.5 милиона евро.
Срещу него бяха повдигнати обвинения в трафик на кокаин и създаване на черни каси в бразилския футбол...”, твърди още Васор. Босът на бразилската федерация Рикардо Тейшейра - бивш зет на бившия президент на ФИФА Жоао Хавеланж, бе обвинен в участие в общо 27 афери с пране на пари и укриване на данъци, като в тази сметка не влизат сумите, които чрез федерацията е отделял за финансиране на политически кампании. При аферата с фалшивите паспорти, с които бразилските футболисти се състезаваха в Европа, прокурорът на съдебната палата в Париж съобщи: “Тук са ангажирани същите престъпни мрежи, които снабдяват с фалшиви документи имигрантите и проститутките от Изтока.”
в-к “Капитал” Брой 26, Юни 2002 г.
Финалът:
“Найки” срещу “Адидас”, “Пепси” срещу “Кока-Кола”
В определен аспект финалът на световното първенство по футбол бе твърде лек за прогнозиране. Както се очакваше, в него един срещу друг ще застанат двата глобални играчи на спонсорския фронт - “Адидас” и “Найки”.
Германската фирма рекламира чрез бундестима, докато американската “Найки” “притежава” бразилския тим, чиито рекламни права откупиха още през 1997 г. срещу 450 милиона долара за десет години Двадесет от общо 32-та участника на финалите бяха ангажирани с “Адидас” или “Найки” (11:9 за германската фирма), като изненадващото в случая е, че немската фирма не разчиташе много на отбора на Руди Фьолер. “Ди Велт” наскоро отбеляза, че постъпленията в германският тим по линия на “Адидас” са намалели в последните години след двойното фиаско на отбора на световните финали през 1994 и 1998 г. и на европейското през 2000 г. Преди Мондиал 2002 “Адидас” дори не счете за нужно да изработи рекламен телевизионен клип с Балак, Кан и компания, като се има предвид фактът, че общите разходи на фирмата за рекламната кампания възлизат на около 80 милиона долара. “Найки” вече има един загубен финал на световно първенство през 1998 г., когато Бразилия отстъпи с 0:3 срещу Франция, чийто основен партньор бе “Адидас”.
Този мач определено влоши имиджа на “Найки”, но не с резултата, а с това, че Роналдо бе заставен да играе в срещата, след като получи припадък в съблекалнята. По-късно стана шумен скандал, след като в пресата масово бе тиражирано, че “Найки” е принудил Роналдо да излезе на терена в името на рекламния ефект. Сега ситуацията изглежда в полза на американката фирма - Роналдо е водач при голмайсторите на първенството с шест попадения, фаворит е за спечелването на “Златната топка” на Мондиал 2002 (награда, която се връчва от “Адидас”), а преди финала всички специалисти бяха категорични, че Бразилия би трябвало да спечели петата си световна титла. Испанският вестник “Марка” отбелязва, че за “Адидас” Азия е пазар, който може да спаси фирмата от фалит. Работната ръка е евтина, а потенциалните клиенти - милиони. Друг спонсорски двубой във финалния мач ще бъде този между “Кока-Кола” и “Пепси”. Първата компания е ангажирана с рекламен договор с германския тим, докато “Пепси” е сред официалните спонсори на бразилския по линия на дъщерната си фирма “Амбев” и излъчва клипове по телевизията с Ривалдо, Роналдо и Роберто Карлуш.
Според мнозина световната футболна централа вече се е превърнала в безконтролна офшорна зона. В “Мафиотската клоака на световния футбол” в “Монд дипломатик” Патрик Васор сравнява ФИФА с Престъпен картел, който се вмества във всички теоретични модели на организираната престъпност Той дава за пример източването на 60 милиона долара покрай фалита на маркетинговата компания ISL, като парите са били платени от бразилската телевизия “Глобо” за телевизионните права за световното първенство по футбол. “ФИФА обвини ISL за това, но нека не забравяме, че Сеп Блатер е бил изключително близък на основателя на ISL Хорст Даслер”, отбелязва Васор. Дори единодушно соченият като бъдещ световен шампион отбор на Бразилия в момента е подвластен на престъпната дейност, твърди Васор. Той припомня, че аферизмът в бразилския футбол вече надминава и най-смелите представи. Бившият национален селекционер Вандерлей Люксембурго бе заловен от властите в мащабни финансови злоупотреби и прибиране на комисиони от трансфери на състезатели. “Този човек имаше 30 банкови сметки с над 6.5 милиона евро.
Срещу него бяха повдигнати обвинения в трафик на кокаин и създаване на черни каси в бразилския футбол...”, твърди още Васор. Босът на бразилската федерация Рикардо Тейшейра - бивш зет на бившия президент на ФИФА Жоао Хавеланж, бе обвинен в участие в общо 27 афери с пране на пари и укриване на данъци, като в тази сметка не влизат сумите, които чрез федерацията е отделял за финансиране на политически кампании. При аферата с фалшивите паспорти, с които бразилските футболисти се състезаваха в Европа, прокурорът на съдебната палата в Париж съобщи: “Тук са ангажирани същите престъпни мрежи, които снабдяват с фалшиви документи имигрантите и проститутките от Изтока.”
в-к “Капитал” Брой 26, Юни 2002 г.
Финалът:
“Найки” срещу “Адидас”, “Пепси” срещу “Кока-Кола”
В определен аспект финалът на световното първенство по футбол бе твърде лек за прогнозиране. Както се очакваше, в него един срещу друг ще застанат двата глобални играчи на спонсорския фронт - “Адидас” и “Найки”.
Германската фирма рекламира чрез бундестима, докато американската “Найки” “притежава” бразилския тим, чиито рекламни права откупиха още през 1997 г. срещу 450 милиона долара за десет години Двадесет от общо 32-та участника на финалите бяха ангажирани с “Адидас” или “Найки” (11:9 за германската фирма), като изненадващото в случая е, че немската фирма не разчиташе много на отбора на Руди Фьолер. “Ди Велт” наскоро отбеляза, че постъпленията в германският тим по линия на “Адидас” са намалели в последните години след двойното фиаско на отбора на световните финали през 1994 и 1998 г. и на европейското през 2000 г. Преди Мондиал 2002 “Адидас” дори не счете за нужно да изработи рекламен телевизионен клип с Балак, Кан и компания, като се има предвид фактът, че общите разходи на фирмата за рекламната кампания възлизат на около 80 милиона долара. “Найки” вече има един загубен финал на световно първенство през 1998 г., когато Бразилия отстъпи с 0:3 срещу Франция, чийто основен партньор бе “Адидас”.
Този мач определено влоши имиджа на “Найки”, но не с резултата, а с това, че Роналдо бе заставен да играе в срещата, след като получи припадък в съблекалнята. По-късно стана шумен скандал, след като в пресата масово бе тиражирано, че “Найки” е принудил Роналдо да излезе на терена в името на рекламния ефект. Сега ситуацията изглежда в полза на американката фирма - Роналдо е водач при голмайсторите на първенството с шест попадения, фаворит е за спечелването на “Златната топка” на Мондиал 2002 (награда, която се връчва от “Адидас”), а преди финала всички специалисти бяха категорични, че Бразилия би трябвало да спечели петата си световна титла. Испанският вестник “Марка” отбелязва, че за “Адидас” Азия е пазар, който може да спаси фирмата от фалит. Работната ръка е евтина, а потенциалните клиенти - милиони. Друг спонсорски двубой във финалния мач ще бъде този между “Кока-Кола” и “Пепси”. Първата компания е ангажирана с рекламен договор с германския тим, докато “Пепси” е сред официалните спонсори на бразилския по линия на дъщерната си фирма “Амбев” и излъчва клипове по телевизията с Ривалдо, Роналдо и Роберто Карлуш.
![]() |
1 | 2.10327 |
![]() |
1 | 2.25352 |
![]() |
10 | 3.85089 |
![]() |
100 | 4.1692 |
![]() |
1 | 1.67667 |
Последни новини
- 10:59 Тръмп: Зеленски не трябва да взeма на прицел Москва
- 10:56 Държавната администрация: 133 000 служители, 32 хиляди дела, 282 млн. лв. от присъди
- 10:48 Менко Менков: Не виждам нищо нередно в ареста на Благомир Коцев
- 10:39 Кейти Пери получи ограничителна заповед срещу нежелан посетител
- 10:31 Какви са правилата при престой в аварийната лента
- 10:23 Петър Ганев, ИПИ: Ще останем в период на по-висока инфлация
- 10:16 Православната църква чества Света мъченица Юлия
- 10:08 След трагедията с Ангел: Първа среща и размяна на обвинения между родителите и шефа на клиниката