„Лукойл“ може да съдят Асен Василев, защото твърди, че продават горивото на Украйна?

Избрано 01.02.2023 17:46 Снимка: ДНЕС+

„Лукойл“ може да съдят Асен Василев, защото твърди, че продават горивото на Украйна?

Руската петролна компания „Лукойл“ опровергава твърденията за доставка на горива за Украйна от рафинерията ѝ в България или чрез други канали и не изключва възможността да се обърне към съда, пише „Гласове“.

„Във връзка с новата вълна спекулативни публикации в медиите още веднъж заявяваме, че нямаме договори и не сме доставяли през 2022 г. своя продукция в Украйна от завода в Бургас (България) или чрез някакви други канали“, се посочва в официално изявление на компанията.

„Компанията си запазва правото да се обърне към съда за защита на бизнес репутацията си“, се посочва още в изявлението, цитирано от ТАСС.

Според „Лукойл“ изявленията за предполагаемите доставки са заради „вътрешнополитически борби в България, антируска кампания“, а появата им в публичното пространство на Руската федерация се дължи на безскрупулна конкуренция на вътрешния енергиен пазар. „Лукойл“ подчертава, че такива предположения по-рано са опровергавани и от представител на посолството на Русия в България.

Германският в. Die Welt съобщи по-рано този месец, позовавайки се на бившия министър на финансите и вицепремиер Асен Вaсилев, че България чрез чуждестранни посредници е снабдявала Украйна с дизелово гориво след руската инвазия, като то е било произведено от рафинерията „Лукойл Нефтохим Бургас“.

„Лукойл“ тогава заяви, че българските власти никога не са се обръщали към ръководството на предприятието му с молба за доставка на гориво за Украйна. Припомняме, че председателят на долната камара на руския парламент Вячеслав Володин възложи на Комисията по сигурност и борба с корупцията към Думата, както и на комисията по енергетика, да проучат информацията за доставките на гориво, произвеждано от рафинерията на „Лукойл Нефтохим“ в Бургас за украинската армия.

Друг депутат от Руската дума Константин Затулин съобщи в своя канал в Telegram, че е обърнал внимание на парламента върху статия в „Московский комсомолец“ за доставките на гориво за Украйна. Изданието цитира българския вестник „Капитал“, според който влакове с гориво, произведено в Бургас, са пътували за Украйна през Румъния. Тъй като търговският представител на „Лукойл“ в чужбина е „Литаско“, регистрирана в Швейцария, „Лукойл“ официално не е доставял гориво на Киев, пише вестникът.

За първоизточник на скандала може да се разглежда статия във вестник „Московски комсомолец“. В нея се прави връзка между твърденията на Асен Василев че: „40% от горивото за украинците, при настъплението им към Изюм е осигурено от Лукойл, чрез доставки през Румъния…“ и публикации на „Капитал“ за връзките в тази схема на „Лукойл“, „Литаско“, „Лукойл Бенелюкс“.

Руското издание твърди, че на 13 януари 2023 г. когато българските депутати приеха окончателно законопроект, който предвижда въвеждането на външно управление в рафинерията в Бургас и пред актива „Лукойл“ се очертаваше перспективата за национализация, на същия ден, 13 януари, търговското дъщерно дружество на Лукойл Litasco сключи сделка с Oil Terminal, държавният оператор на петролния терминал в румънското пристанище Констанца, за транспортиране на петрол до рафинерията на Petrotel Lukoil в Плоещ с капацитет около 2,5 млн. т/год.

Договорът „отчита изцяло ембаргото на ЕС върху морските доставки на руски петрол и петролни продукти“. Малко вероятно е някой да се изненада, ако украинската армия в навечерието на офанзивата, планирана за тази пролет, получи нов основен доставчик на гориво. Намирането на отзивчив медиатор не е трудно.

За това, че най-бедната страна в Европа се е превърнала в основен доставчик на гориво за въоръжените сили на Украйна, красноречиво свидетелства и още един факт – от 5 декември 2022 г. страните от Г-7 и ЕС наложиха забрана за морски транспорт на руски масло. По някаква причина беше направено изключение за България. Освен това на София беше разрешено да изнася за Украйна „в знак на солидарност“ определени петролни продукти, произведени от руски суров петрол. На първо място, дизеловото гориво и авиационното гориво, без които украинските танкове не могат да тръгват и бойните самолети не могат да летят.

Източници: ТАСС, rbc.ru, mk.ru

CHF CHF 1 2.00269
GBP GBP 1 2.28725
RON RON 10 3.9325
TRY TRY 100 5.59629
USD USD 1 1.80911