Как работи медийната индустрия и как се изграждат медийни послания

Избрано 06.10.2020 12:05 Снимка: ДНЕС+

Как работи медийната индустрия и как се изграждат медийни послания

За да се научим да разпознаваме, фалшивите новини, пропагандата и да можем да анализираме медийните послания, ние трябва да знаем някои основни неща, за това как функционират медиите и как се създават медийни текстове.

1. Медия

Медиите имат мощно влияние върху живота ни. Живеем в дигитален век, в който над 85 процента от младите хора, за ползватели на дигитални технологии и потребители на медийно съдържание, а 73 процента от тях са в социалните мрежи още преди да навършат 12 години. Цифровата информация се е настанила трайно в живота ни и го е променила, променила е начина по който общуваме, работим и учим. Медийните продукти не само ни информират и развличат, но играят важна роля за това как виждаме действителността около нас, влияят и на мисленето, чувствата и поведението ни.

2. Видове медии

- Телевизия

- Кино

- Видио

- Радио

- Фотография

- Реклама

- Преса (вестници и списания)

3. Медийни текстове

- Програми

- Филми

- Медийни изображения

- Уебсайтове

- Други

Медийните текстове се пренасят чрез "езици", тоест форми на комуникация.

4. Медийни езици

- Визуални изображения (неподвижни и движещи се)

- Аудио (звук, музика, говор)

- Писмен език

Медийното образование цели да развие компетентност, свързана не само с печата, но и с останалите системи от образи и звуци.

5. Комуникационен процес

Процеса на комуникация най-общо съдържа следните важни елементи:

1. Кой предава съобщението? - КОМУНИКАТОР.

2. Какво се предава? - СЪОБЩЕНИЕ

3. Как се предава съобщението?- КАНАЛ

4. Към кого е насочено съобщението? - АУДИТОРИЯ

5 . С какъв ефект и какво е въздействието на съобщението - ЕФЕКТИВНОСТ.

КАК ДА РАЗПОЗНАВАМЕ ФАЛШИВИТЕ НОВИНИ И ПРОПАГАНДАТА?

Ние всеки ден се сблъскваме с фалшиви новини. Около 85% от европейците виждат „фалшивите новини“ като проблем в собствената си страна, а 83% – като проблем за демокрацията като цяло.

Това са съзнателно манипулирани и изпълнени с неистинско съдържание текстове, снимки и видео. Те целят да дискредитират хора, организации и държавни институции, като се стараят да достигнат до максимален брой читатели и зрители. Обикновено фалшивото съдържание е добре прикрито и примесено с истински данни и факти, за да изглежда достоверно.

ПО КАКВО ДА ГИ ПОЗНАЕМ?

  • Проверете съдържанието – тенденциозен ли е текстът, има ли различни източници на информация.
  • Проверете медията – познавате ли я? Проверете раздела „За нас“ – кой стои зад нея? Проверете какво казват други надеждни източници.
  • Проверете автора – съществува ли изобщо такъв човек? Ако е уважаван журналист, за него има информация в интернет. Ако името е измислено, останалото е вероятно също да е фалшиво.
  • Проверете източниците – цитирани ли са надеждни източници, мнения на известни специалисти или всичко е анонимно?
  • Проверете снимките и видеото – имат ли те общо с новината или са „илюстративни“, взети от друго място?
  • Помислете, преди да споделите – ако даденото събитие е реално, надеждните медии ще го разпространят. -Докладвайте фалшивите новини. Кажете и на приятелите си.

КАК ДА РАЗПОЗНАЕМ ПРОПАГАНДАТА?

– Пропагандата е всякакъв вид подвеждаща информация, която цели да повлияе върху мнението на големи групи хора. Тя трудно се разпознава, защото е маскирана като полезна информация. Не приемайте като чиста монета изрази като „единствени и най-добри“, „най-ефикасни“ и др. Тази публикация е част от Информационна кампания: „Живей в реалността!“ по Проект ”Аз и дигиталната реалност“, финансиран от Министерство на младежта и спорта по Национална програма за изпълнение на младежки дейности по чл. 10а от Закона за хазарта за 2020 година, Направление 2 „Превенция на различни форми на зависимости“, изпълняван от Сдружение „Моят град“ съгласно Договор № 25-00-78/14.08.2020 г. за Проект № НПИМД-2-H2-037


Съдържанието на материала е отговорност на издателя Сдружение „Моят град“, като ММС не носи отговорност за начина на използване на информацията.

CHF CHF 1 1.81583
GBP GBP 1 2.29719
RON RON 10 3.97502
TRY TRY 10 1.95612
USD USD 1 1.6448