Иван Нейков: Още е рано да се говори за пенсии по 960 лева
Избрано 30.09.2013 14:07
Иван Нейков: Още е рано да се говори за пенсии по 960 лева
- Г-н Нейков, трябва ли да се радват хората, които се пенсионират след 1 януари 2014 г., че таванът на пенсиите ще падне?
- Най-добрият повод за радост е колкото може по-дълго човек да взема заплата, а не пенсия. Но от гледна точка на развитието на пенсионния модел падането на тавана е задължителна стъпка, защото той не може да съществува в досегашния му вид.
Административен таван на пенсиите в България винаги е съществувал. През 2000 г. се смени моделът и ако искаме да видим ефекта от него, премахването на тавана в стария му вид е задължителна стъпка. И всички вече са убедени, че това трябва да стане.
- Как ще бъдат направени тези важни стъпки?
- Много варианти се обсъждат, всеки сигурно има плюсове и минуси. Един от вариантите, около който се обединиха голяма част от участниците в Консултативния съвет за стабилизиране на осигурителната система, е да бъде въведен следният принцип: еднакъв начин
за формиране
на пенсиите
както за стажа след 2000 г., така и за стажа преди този период. Което ми се струва справедливо и разбираемо: така ще избегнем риска да разделяме хората според това кога са придобили своя осигурителен стаж. Затова и въвеждането на принцип е добрият ход. Сигурно ще има недоволни и несъгласни, но поне няма да делим хората, ще има един общ подход за всички.
- Ще има ли ощетени при такъв подход? Ще бъдат ли ощетени хората, които са се пенсионирали преди години?
- Идеята е да бъде въведен инструмент за всички пенсионери, и то такъв, който ще действа десетилетия напред. Такъв инструмент е средният максимален осигурителен доход. Това е рубиконът, това разделя хората със стаж отпреди 2000 г. и тези със стаж след тази дата. Защото до 2000 г. нямаше таван на осигурителния доход, в резултат на което се случваха тези неща, които смущават обществото. Ще дам пример - преди 2000 г. беше достатъчно човек да намери 3 г. стаж от последните 15, в които по някакъв начин да "надуе" осигурителния си доход и от този момент на практика може да получава и 20 пъти по-голяма пенсия от останалите пенсионери. Което дълбоко не е справедливо.
През 2000 г. беше сложен лимит на осигурителния доход. Така от 2000 г. човек вече не е длъжен да се осигурява на целия си доход, а до определен негов размер. Което означава, че размерът на твоята пенсия се определя не безгранично, а на базата на лимита на осигурителния доход, на неговия таван. Всъщност голяма част от експертите предложиха този модел да бъде приложен и за доходите отпреди 2000 г. - да бъде въведен таван на осигурителния доход преди 2000 г. По този начин ще се въведе еднакъв принцип за всички.
- Ще се преизчисляват ли вече отпуснати пенсии?
- Преизчисляването на стари, отпуснати пенсии, е от интерес само за онези, които в момента са засегнати от тавана на пенсиите.
Ако се въведе правилото за максимален осигурителен доход преди 2000 г., това означава, че за хората със заплати над този лимит ще се зачете осигурителен доход според този лимит. Така ако той в даден период е вземал, да речем, 5000 лв., а лимитът е 2000 лв., ще се зачетат вноските за 2000 лв. Какъв обаче ще бъде този лимит, не е решено, просто давам произволен пример. В момента няма решение какъв ще бъде таванът за осигурителния доход преди 2000 г.
- Това как ще се отрази на хората, които и сега не получават максималния размер на своята пенсия?
- На практика това означава, че рязко ще бъде намален броят на хората, чиито пенсии сега се режат. От тавана на пенсиите сега са засегнати 53 000 души, за голяма част от тях - може би две трети, а може би и повече, всъщност ще има увеличаване на пенсиите. Но ще има и хора, при които влиянието на годините отпреди 2000 г. е изключително голямо - за тях пример даде и социалният министър Хасан Адемов, че вземат пенсии от 10 000 лв. Но с предложението за въвеждане на максимален осигурителен доход преди 2000 г. няма да се допуснат пенсии в такива размери. Тоест - ще има лимит върху пенсията.
- Той административно ли ще бъде определен?
- Не знам как точно ще бъде определен максималният осигурителен доход за годините преди 2000 г. Това е неясният момент и по него дискусията предстои.
- Как тогава излязоха изчисленията, че пенсиите ще станат по 960 лв.?
- Няма как да е така, защото още никой не знае колко ще е максималният осигурителен доход преди 2000 г. За този период няма и персонален регистър, няма я и базата данни, от която да тръгнем. Тепърва трябва да се реши как този максимален осигурителен доход преди 2000 г. ще бъде определен.
- Щом няма база данни, как ще се определи?
- Много са възможностите. Единият вариант е да се вземе например среден осигурителен доход от 2000 до 2010 г., който да важи и за годините преди 2000 г. Но пак казвам - това предстои да се коментира.
Онова, по което голяма част от експертите се обединиха, е
да има еднакъв
принцип за
определяне
на пенсиите
на базата на стаж и осигурителен доход както преди 2000 г., така и след нея. Делението на стари и нови пенсионери съдържа огромен конфликтен потенциал.
- Ако има преизчисляване със задна дата, кого ще засегне то?
- Няма да е за всички пенсионери, защото то няма да повлияе на огромна част от пенсиите. При хората, чиито пенсии са определяни на базата на доходи под този теоретичен максимален доход преди 2000 г., няма какво да се преизчислява. Както и да го изчисляваш, на тях пенсията им ще остане същата. Теоретично ако някой вече получава по-висока пенсия от тази, която ще се получи след преизчислението, ще се задейства общият принцип в осигурителния модел - че веднъж отпусната пенсия не може да бъде намалявана.
- Това би било успокоение за хората.
- Това е философията на осигурителната система, още в 2000 г. го записахме - да се запазва старият, по-висок размер на пенсията, когато се въведе новата формула и се налага някакво преизчисляване на пенсиите.
- Ще успеят ли експертите да направят този нов модел, за да влезе в сила на 1 януари 2014 г.?
- Трябва да се направи много бързо, защото промените трябва да се отразят в бюджета на НОИ, който трябва да влезе през ноември в парламента.
- Бюджетът на НОИ ще издържи ли на такова натоварване? Споменават се 83 млн. лв. годишно за допълнителни разходи.
- И това никой не знае колко е, това са само прогнози в момента. Не изключвам да бъде прието решение примерно въвеждането на този нов подход да е от 1 юли и тогава разходите ще са само за половин година. Най-доброто в този вариант, ако остане, е, че ние за следващите 25 г. ще имаме отговор как ще бъде изчисляван осигурителният принос на хората със стаж отпреди 2000 г.
- Как обаче тези промени се съвместяват с идеята да се замрази възрастта за пенсиониране?
- Двете неща се отнасят едно към друго като огън и вода. Влизат в болезнен конфликт. Това, което предлагат експертите в консултативния съвет, укрепва и развива системата, усъвършенства я. Както ще я усъвършенства и предложението на министър Хасан Адемов за обвързване на продължителността на живота и пенсионната възраст, това ще бъде много важна крачка напред. Но всичко това няма нищо общо с предложението да се замрази пенсионната реформа и дори да се отвори широко вратата за ранното пенсиониране, когато не достига стаж и възраст. Това ще бъде грешка от стратегическо естество, няма да помогне, а по-скоро ще разколебае обществото в смисъла на реформата, ще доведе до увеличаване на дефицита на НОИ и ще означава, че отново отлага за неясно кога получаването на по-добри пенсии от хората. Най-разумното е този проект да бъде изтеглен обратно.
С експерта по социални проблеми и бивш социален министър Иван Нейков разговаря Генка Маркова, 24chasa.bg
- Г-н Нейков, трябва ли да се радват хората, които се пенсионират след 1 януари 2014 г., че таванът на пенсиите ще падне?
- Най-добрият повод за радост е колкото може по-дълго човек да взема заплата, а не пенсия. Но от гледна точка на развитието на пенсионния модел падането на тавана е задължителна стъпка, защото той не може да съществува в досегашния му вид.
Административен таван на пенсиите в България винаги е съществувал. През 2000 г. се смени моделът и ако искаме да видим ефекта от него, премахването на тавана в стария му вид е задължителна стъпка. И всички вече са убедени, че това трябва да стане.
- Как ще бъдат направени тези важни стъпки?
- Много варианти се обсъждат, всеки сигурно има плюсове и минуси. Един от вариантите, около който се обединиха голяма част от участниците в Консултативния съвет за стабилизиране на осигурителната система, е да бъде въведен следният принцип: еднакъв начин
за формиране
на пенсиите
както за стажа след 2000 г., така и за стажа преди този период. Което ми се струва справедливо и разбираемо: така ще избегнем риска да разделяме хората според това кога са придобили своя осигурителен стаж. Затова и въвеждането на принцип е добрият ход. Сигурно ще има недоволни и несъгласни, но поне няма да делим хората, ще има един общ подход за всички.
- Ще има ли ощетени при такъв подход? Ще бъдат ли ощетени хората, които са се пенсионирали преди години?
- Идеята е да бъде въведен инструмент за всички пенсионери, и то такъв, който ще действа десетилетия напред. Такъв инструмент е средният максимален осигурителен доход. Това е рубиконът, това разделя хората със стаж отпреди 2000 г. и тези със стаж след тази дата. Защото до 2000 г. нямаше таван на осигурителния доход, в резултат на което се случваха тези неща, които смущават обществото. Ще дам пример - преди 2000 г. беше достатъчно човек да намери 3 г. стаж от последните 15, в които по някакъв начин да "надуе" осигурителния си доход и от този момент на практика може да получава и 20 пъти по-голяма пенсия от останалите пенсионери. Което дълбоко не е справедливо.
През 2000 г. беше сложен лимит на осигурителния доход. Така от 2000 г. човек вече не е длъжен да се осигурява на целия си доход, а до определен негов размер. Което означава, че размерът на твоята пенсия се определя не безгранично, а на базата на лимита на осигурителния доход, на неговия таван. Всъщност голяма част от експертите предложиха този модел да бъде приложен и за доходите отпреди 2000 г. - да бъде въведен таван на осигурителния доход преди 2000 г. По този начин ще се въведе еднакъв принцип за всички.
- Ще се преизчисляват ли вече отпуснати пенсии?
- Преизчисляването на стари, отпуснати пенсии, е от интерес само за онези, които в момента са засегнати от тавана на пенсиите.
Ако се въведе правилото за максимален осигурителен доход преди 2000 г., това означава, че за хората със заплати над този лимит ще се зачете осигурителен доход според този лимит. Така ако той в даден период е вземал, да речем, 5000 лв., а лимитът е 2000 лв., ще се зачетат вноските за 2000 лв. Какъв обаче ще бъде този лимит, не е решено, просто давам произволен пример. В момента няма решение какъв ще бъде таванът за осигурителния доход преди 2000 г.
- Това как ще се отрази на хората, които и сега не получават максималния размер на своята пенсия?
- На практика това означава, че рязко ще бъде намален броят на хората, чиито пенсии сега се режат. От тавана на пенсиите сега са засегнати 53 000 души, за голяма част от тях - може би две трети, а може би и повече, всъщност ще има увеличаване на пенсиите. Но ще има и хора, при които влиянието на годините отпреди 2000 г. е изключително голямо - за тях пример даде и социалният министър Хасан Адемов, че вземат пенсии от 10 000 лв. Но с предложението за въвеждане на максимален осигурителен доход преди 2000 г. няма да се допуснат пенсии в такива размери. Тоест - ще има лимит върху пенсията.
- Той административно ли ще бъде определен?
- Не знам как точно ще бъде определен максималният осигурителен доход за годините преди 2000 г. Това е неясният момент и по него дискусията предстои.
- Как тогава излязоха изчисленията, че пенсиите ще станат по 960 лв.?
- Няма как да е така, защото още никой не знае колко ще е максималният осигурителен доход преди 2000 г. За този период няма и персонален регистър, няма я и базата данни, от която да тръгнем. Тепърва трябва да се реши как този максимален осигурителен доход преди 2000 г. ще бъде определен.
- Щом няма база данни, как ще се определи?
- Много са възможностите. Единият вариант е да се вземе например среден осигурителен доход от 2000 до 2010 г., който да важи и за годините преди 2000 г. Но пак казвам - това предстои да се коментира.
Онова, по което голяма част от експертите се обединиха, е
да има еднакъв
принцип за
определяне
на пенсиите
на базата на стаж и осигурителен доход както преди 2000 г., така и след нея. Делението на стари и нови пенсионери съдържа огромен конфликтен потенциал.
- Ако има преизчисляване със задна дата, кого ще засегне то?
- Няма да е за всички пенсионери, защото то няма да повлияе на огромна част от пенсиите. При хората, чиито пенсии са определяни на базата на доходи под този теоретичен максимален доход преди 2000 г., няма какво да се преизчислява. Както и да го изчисляваш, на тях пенсията им ще остане същата. Теоретично ако някой вече получава по-висока пенсия от тази, която ще се получи след преизчислението, ще се задейства общият принцип в осигурителния модел - че веднъж отпусната пенсия не може да бъде намалявана.
- Това би било успокоение за хората.
- Това е философията на осигурителната система, още в 2000 г. го записахме - да се запазва старият, по-висок размер на пенсията, когато се въведе новата формула и се налага някакво преизчисляване на пенсиите.
- Ще успеят ли експертите да направят този нов модел, за да влезе в сила на 1 януари 2014 г.?
- Трябва да се направи много бързо, защото промените трябва да се отразят в бюджета на НОИ, който трябва да влезе през ноември в парламента.
- Бюджетът на НОИ ще издържи ли на такова натоварване? Споменават се 83 млн. лв. годишно за допълнителни разходи.
- И това никой не знае колко е, това са само прогнози в момента. Не изключвам да бъде прието решение примерно въвеждането на този нов подход да е от 1 юли и тогава разходите ще са само за половин година. Най-доброто в този вариант, ако остане, е, че ние за следващите 25 г. ще имаме отговор как ще бъде изчисляван осигурителният принос на хората със стаж отпреди 2000 г.
- Как обаче тези промени се съвместяват с идеята да се замрази възрастта за пенсиониране?
- Двете неща се отнасят едно към друго като огън и вода. Влизат в болезнен конфликт. Това, което предлагат експертите в консултативния съвет, укрепва и развива системата, усъвършенства я. Както ще я усъвършенства и предложението на министър Хасан Адемов за обвързване на продължителността на живота и пенсионната възраст, това ще бъде много важна крачка напред. Но всичко това няма нищо общо с предложението да се замрази пенсионната реформа и дори да се отвори широко вратата за ранното пенсиониране, когато не достига стаж и възраст. Това ще бъде грешка от стратегическо естество, няма да помогне, а по-скоро ще разколебае обществото в смисъла на реформата, ще доведе до увеличаване на дефицита на НОИ и ще означава, че отново отлага за неясно кога получаването на по-добри пенсии от хората. Най-разумното е този проект да бъде изтеглен обратно.
С експерта по социални проблеми и бивш социален министър Иван Нейков разговаря Генка Маркова, 24chasa.bg
CHF
|
1 | 2.09898 |
GBP
|
1 | 2.23268 |
RON
|
10 | 3.8428 |
TRY
|
100 | 3.90089 |
USD
|
1 | 1.66994 |
Последни новини
- 20:32 Хороскоп за понеделник, 22 декември 2025 г.
- 19:35 Руски сили са отвели на руска територия около 50 жители от гранично село в Сумска област
- 19:24 Две звезди са на път да се сблъскат: Свръхнова ще е видима от Земята
- 19:12 Песков: В графика на Путин до края на годината няма разговор с Тръмп
- 19:01 Един загинал и 27 ранени при катастрофи в страната за денонощие
- 18:50 Тежък трафик и очаквани затруднения по границите
- 18:39 Съдът остави в ареста задържания за педофилия 29-годишен мъж
- 18:27 Рекордна година за имотния пазар: цените скочиха с над 15%