Инж. Руслан Семерджиев*: Борисов не е подведен – той е некомпетентен управленец

Избрано 05.12.2010 21:53

- Наистина ли само природните стихии са в дъното на проблема със наводнението на околовръстното шосе на София?
- Въздействието на природните стихии е част от оразмеряването на отделните съоръжения и проекти като цяло. Има нормативи, които определят до каква степен е необходимо съобразяването с тях – подобно на земетресения, но по друга методология. На популярен език - определя се вероятността едно наводнение да се случи в годините и в зависимост от важността на съоръжението се оразмерява със съответна сигурност. Тази методология отразява баланса на икономическия интерес – отношение между риска от малки капиталовложения и чести ремонти и изразходване на много пари за начални капиталовложения и малки експлоатационни разходи. Разбира се, отчита се и риска за влияние на околните пространства, влияние върху околното среда и други.

В случая става дума, според мен, за безотговорност. На първо място, въобще не става дума за някакво извънредно наводнение – т.е. рядко случващ се валеж, както беше в случая на големите наводнения около София преди няколко години – тогава валежите бяха от вида на стихия, случваща се веднъж на няколко хиляди години. Тук на южната дъга е друг случай. Ако си спомняте през пролетта на същото място имаше отново подобни проблеми. Големите наводнения стават през повече от 100 години. В историята на хидротехниката има случаи на непредвидена повтаряемост – така например един от италианските язовири преди много години се разрушава заради такива валежи - повторили се две години една след друга. Валежи, които теоретично се случват веднъж на 1000 години се повтарят през година. Но това е невероятно изключение.

Тук безотговорността е очевадна. Всички инженери хидротехници познават условията в подножието на Витоша, и не само хидроинженерите. Но никой не се съобрази с техните препоръки. Проектът е претупан – да се усвоят бързо парите и да се постигне бърз ефект. Така започна своето „катерене” към властта тогавашния, току що избран кмет на София – Бойко Борисов. Така действа и в държавата. Показност – да се откриват бързо нови и нови строежи, да се усвояват пари. Няма значение какво ще ни струва и какви са резултатите.

- Технически параметри, слабости на проекта, слабости на изпълнението? Трябва ли да се търси отговорност на "Пътинвест инженеринг", фирмата, която надзирава изграждането на участъка от Бояна до "Симеоновско шосе" ?
- Според мен грешен е начинът на управление на проекта въобще – като се започне от проучването, проектирането, изпълнението и надзора. Най-голямата отговорност и вина е на кмета на общината – той определя правилата за управление на проекта – избор на метод на управление на проекта, тръжни процедури и т.н., за да се постигне онова, което става по света – качествено проектиране, изпълнение и евтина експлоатация. А виновни са всички – най-виновни обаче след кмета са главният изпълнител и надзорниците. Като казвам това, не оправдавам в никакъв случай проектантите. Но щом има грешка – строителството се спира веднага и грешката се поправя. И тази отговорност е много по-голяма. Защото по правилата на ФИДИК това са длъжни да направят и главният изпълнител и надзора, а не да прехвърлят вината на пропуски в проекта. Друг въпрос е, че кметът не може да пуска в реализация проект , който не е качествен. Така, че отговорност трябва да се търси от всички в процеса – без изключение. Като слушам обясненията не зная да се смея или да плача. Канализацията им виновна и други подобни. Смешни обяснения.

- Бойко Борисов? Подведен или отговорен?
- Борисов носи главната отговорност, защото той беше кмет по това време. Естествено неговата отговорност ще се покрие. Забравя се какво се случи с ремонта на Цариградско шосе и въобще всички строителства по времето на Борисов в София. Така ще стане и в държавата.
Борисов не е подведен – той е некомпетентен управленец. Това е. Ако не се потърси и съвсем друг интерес. Претупването на проектирането не е случайно. Така и подбора на тръжните процедури. За да се източват допълнително пари. Защо например няма един проект завършил горе-долу в договорената стойност? В повечето случаи става дума за увеличаване на стойността в пъти! Нещата са прости, но никой не иска да се справи. Вижте фирмите, които получават обществените поръчки и ще разберете как става. Не е ли странно, че става дума за едни и същи хора по време на всички правителства? По броя на апартаментите ще ги познаете. В чужбина фирми, които не изпълняват договорите си по обществени поръчки или строят некачествено се отстраняват от участие поне за 10 години – тук точно обратното – дават им нови поръчки, за повече пари.

- Природна стихия, човешка грешка или престъпление - коя е версията, която според вас е най-близко до истината, когато говорим за ремонта на околовръстния път на София?
- Некомпетентно управление. Неграмотност. Може да се допусне и обикновен корупционен интерес – нагледахме се вече на какво ли не в нашата страна. В България има достатъчно компетентни инженери. Уважавани обаче извън страната. Тук обаче всеки управлява това, което не разбира. Това е главната причина – никакви бедствия не са виновни. Факт са строежите дори отпреди комунизма. Спомнете си кой управляваше борбата с бедствията при предното правителство – едно некомпетентно момиче, сега пък някакъв милиционер. Нищо не се прави по нормативната уредба по отношение на проектирането и строителството – повече от 20 години. Комунистическите правила още важат. А те са вредни за страната. Голяма част от тях са налагани от неграмотни партийни другари. Мога да разказвам с дни абсурдни истории. Сега продължава същото. И пак ще трябва да разказваме с дни... Защо мислите, че не усвояваме фондовете – управляват ги неграмотници. Лоши проекти, лошо управление, падащи мостове, пътища и т.н. Скъпо и прескъпо строителство. Слагат и сменят някакви, които почват да се учат. Откриват и закриват министерства, структури и т.н. – само глупости. Монополизъм и корупция, естествено. Това е по-страшно от природните стихии.

- Според Вас имаше ли вариант тези 83 милиона лева на данъкоплатците да бъдат вложени по-удачно в пътната инфраструктура на София?
- Имаше, разбира се – мястото е добре избрано, но проектът очевидно е калпаво изпълнен. Ако се огледа по-подробно ще Ви се изправят косите от тъпотиите, реализирани в този проект. Невероятно неграмотна организация на движението, лоши конструктивни решения – трябва да се тръгне с една камера и да се показва. Тогава на софиянци ще им се приплаче. Така става и с метрото в София – харчат се стотици милиони, абсолютно безсмислено. Но някои се снимат на откриване, закриване и т.н. Спортната зала е също подобна история. И т.н. Тези 83 милиона са смешна сума.
разговора води Антон Луков

инж. Руслан Семерджиев* е инженер хидротехник, дългогодишен главен проектант в „Транспроект”, ръководител строителство извън страната – пристанища, пътища, сгради и съоръжения, директор „Хидроенергетика” в Енергопроект, в момента собственик на инженерингова консулнтанска фирма. Народен представител в 36-то народно събрание.

CHF CHF 1 2.10033
GBP GBP 1 2.25716
RON RON 10 3.85385
TRY TRY 100 4.21711
USD USD 1 1.71504