Георги Първанов: Бих препоръчал да не се правят прекалено много икономии от националната сигурност

Избрано 04.09.2009 17:55

- Господин Президент, това е поредното учение, което се провежда на полигона в Шабла. Какво значение според Вас има то за оценката на подготвеността на Българската армия, на трите вида въоръжени сили?
- Мисля, че това е един много важен елемент от подготовката на въоръжените ни сили. Надявам се и вие, а чрез вас и българското общество да види истинското лице на Българската армия, доколкото имаше различни коментари във връзка с оценката на онова, което е заварено от предишното правителство. Тук можем да се запознаем реално с процеса на модернизация, със степента на подготовката на българските воини, взаимодействието между отделните видове въоръжени сили и онази част от подготовката, която без съмнение ще им помогне твърде много и за опазването на нашите граници и при участието им в мисии зад граница.

- Ситуацията на криза може ли по някакъв начин да спре модернизацията на Българската армия и да изостанем от другите армии на НАТО?
- Ситуацията на криза предполага, както вече обяви и министърът, свиване на разходите. Това е част от цялостната политика на икономии в условията на криза. Бих препоръчал обаче да не се правят прекалено много икономии от националната сигурност. Разбира се, една внимателна преценка, анализ на възможностите трябва да бъдат направени, защото със сигурност трябва да се прецени онова, което действително е необходимо, функционално, работещо и да се определят приоритетите в модернизацията, по които ще трябва да се заделят средства във времето до края на тази година според бюджета и в следващия бюджет 2010.

- Какво мислите за разкритията, които станаха във военното министерство и във всички министерства? Не са ли потресаващи някои от данните като например супници в армията за 3 000 лева, маса за 1 400?
- Вижте, не бих могъл да коментирам такива подробности, защото не ги познавам по същество. Не искам да битовизирам тази дискусия. Трябва да бъде направена една много сериозна проверка на онова, което е заварено. Трябва да има със сигурност, ако това е необходимо, наказание там, където има злоупотреби. Но все пак нека да не губим значимото, защото наистина за тези 20 години преход, в това число и в последните години, беше направено много за Българската армия. Много важно е да се работи по тези приоритети.

Напълно подкрепям министъра в обявените от него приоритети, те са впрочем и наши, такива, които сме коментирали в Консултативния съвет по национална сигурност, но да не забравяме, че и в предишните години един от основните акценти беше свързан със социалната осигуреност на военнослужещите, респективно с тяхната мотивация. В условия на криза армията трябва да бъде по-високо конкурентноспособна, което предполага да продължим да заделяме ресурси, за да може военнослужещите не просто да бъдат социално осигурени, но да имат много добри възможности за своята професионална реализация.

- Господин Президент, как ще коментирате промените, които управляващите готвят в Закона за отбраната?
- Законът за отбраната беше приет много трудно. Вие сами сигурно си спомняте, доловили се от публикациите в някои от медиите, че ние на няколко пъти връщахме един, втори, трети вариант на закона. Трудно вървеше, спорехме с тогавашния екип на министерството. Така че, законът е един компромисен вариант, ние съзнаваме, че той има своите дефекти. Говорихме с министър Младенов за това, че трябва да бъде направен един внимателен анализ. Приветствам създаването на работна група. Може би трябва все пак известно време, няколко месеца, за да се види как работи реално и на по-ниските нива, не само на ниво интегриране на управлението на Българската армия и тогава, когато сме готови, ще направим промените в Закона за отбраната. Бих подкрепил конструктивни, разумни промени.

- Как Ви се виждат първите стъпки на правителството на фона на всички ревизии, които се правят във всички министерства и това, което коментират от опозицията, че искат антикризисна програма в същото време?
- Рано е още за цялостна оценка. Минали са 40 дни, а трябват поне 100, така че не съм аз този, който ще избързва с подобна оценка. Разбира се, по конкретни поводи вероятно ще вземам отношение в близките дни. Има теми, по които не може да се чака твърде дълго. Отново ще кажа - много важно е да се направи внимателна преценка на наследеното, но успоредно с това вече трябваше да имаме много сериозна антикризисна програма, която да не свежда само до икономиите, до свиването на администрацията и на отделните дейности. Най-лесно е да свиеш сега десет, после – петнадесет процента. Много важно е да има един функционален анализ – да се види кое звено е работещо, кое – не. В администрацията, раздутата ни българска администрация, има сигурно излишни звена, но не може да кажеш ан блок “Махаме всички агенции”, още повече, че не е ясно какво ще бъде тяхното бъдеще. Хората остават, правим едни промени, които трябва да е ясно какъв резултат постигат. И най-важното е – теорията и практиката учи, че изходът от кризата не е само в свиването. Ние трябва да намерим ресурс, за да инвестираме в производството, да инвестираме в потреблението и това е начинът да стимулираме мерките за изхода от кризата. Бих подкрепил точно един такъв план, какъвто засега все още не виждам.

- Коментарът Ви за енергийните проекти след срещата Борисов - Путин?
- След някой и друг ден ще изляза с по-цялостна позиция и ще имате възможност да се запознаете.

- Ще коментирате ли доклада на ДАНС относно разследването на министри от бившия кабинет?
- Какъв е този доклад?

- Ако въобще съществува, стигнал ли е до Вас?
- И аз питам дали съществува. Първо – до кого е, защото чета противоречиви данни, че е до единия или до другия премиер. Според Закона за ДАНС информацията, която излиза от агенцията, трябва да стига навреме, бързо и в равни обеми и до премиера, и до президента. До мен не е стигнала такава информация. Оставям настрани факта, че такъв супер доклад, който да визира десетина министри, едва ли е възможен. Механизмът на работа на тази служба се свежда до това да има сигнали – бързи, навременни, за отделни събития, процеси, а такъв супер доклад, ако някой е поръчал, то трябва да поясни за какво става дума.

CHF CHF 1 2.08822
GBP GBP 1 2.32339
RON RON 10 3.85514
TRY TRY 100 4.47858
USD USD 1 1.73991