Д-р Янко Станев: 6 май е велик ден, празнуват всички - и християни, и мюсюлмани
Избрано 04.05.2007 17:23
-Д-р Станев, защо според Вас мисълта за предстоящия празник 6 май е свята и за мюсюлманите и за християните в България?
- Причините са в душите на хората, в единството на стремежите им, в единството на базовата им ценностна система, в стремежа да отхвърлят злото, в моралните норми, които през вековете са били устоите на човешкото съществуване.
Хъдърлез е мюсюлмански празник. Той е израз на вярата на хората в доброто слово, вяра в това, че някой ги пази от злините, от нещастните случаи. И това е Хъдър – единият дух, който обикаля Земята. Той е облечен в зелено, обича проповедите и закриля хората. А Илияз – другият дух, е облечен в синьо и се разпорежда с гръмотевиците. Докато той обикаля Земята по обратния кръг, закриля добитъка и природата. Те двамата помагат всеотдайно и без да имат задръжки по отношение на това кой каква вяра има и от каква народност е.
6 май е единствения ден в годината, в който Хъдър и Илияз се събират. За да могат да дадат на хората онази вяра, която им помага да преодолеят болестите, нещастията, да видят хубавите неща, да премахнат страховете си и да работят. Да работят съзидателно, за да могат да издигат човешкия дух, да реализират своите познания и умения. Истината е, че и мюсюлмани и християни са разделили времето си за работа през годината на две части – мюсюлманите наричат първите 185 дни след празника “от Хъдърлез до Касъм”, а следващите 180 дни – “от Касъм до Хъдърлез”.
Християните ги обозначават с “дните от Димитровден до Гергьовден” и от “Гергьовден до Димитровден”. Така са разделели годината, защото са разделили и работата си. Сигурно през столетията природата е дала възможност на хората да я променят, но всъщност и тя променя хората. И ако и християни и мюсюлмани са разделили времето по еднакъв начин, те са го направили защото разделянето по религия няма такова съществено значение, тъй като хората са равни, равно обичани от бога, равно зачитани и равно възпитавани от него.
Гергьовден е празника на който Свети Георги слуша внимателно военните паради и молебените, които се правят за здраве на войската и за здравето на целия народ. Със сигурност християните, които са се замисляли, върху дълбочината на религията, си дават сметка, че това е велик ден, в който честваме справедливостта, устрема към победа. Победата не над определена войска или държава, а над злините, над несгодите. Не на последно място обаче бих споменал, че единствения светец, за който може да се чуе мюсюлманската легенда, че три пъти е умирал и три пъти възкръсвал е Свети Георги, наричан Джирдис. 6 май е ден, в който всички празнуват.
- А какво ще празнува ДПС-Варна?
- ДПС-Варна иска с годините Гергьовден - Хъдърлез да стане празник на организацията и да се превърне в традиция. Защото на този ден виждаме най-ясно съвпадение между философията на ДПС, между принципите на които са изградени нашите структури и човешкото съществуване. Ние вярваме в единството на ДПС и депесарите, в единството на България и на нацията, в единството на Европа и на европейците. Нашето мото е, че ДПС е европейска партия. За нас Гергьовден - Хъдърлез е велик празник и ние искаме да построим живота си така, както през вековете религиите са го построявали.
- А каква е философията и кое сега е на дневен ред пред Движението за права и свободи?
- Сигурно е важно да си спомним, че ДПС през всичките години на прехода е защитавало правата и свободите, езика, нравите. Всичко това вече е гарантирано в българското общество. Жалки са опитите на определени хора да внасят нотки на нетолерантност, на намалена солидарност. Българското общество има сили да се справи с тези проблеми. Но сега на дневен ред пред ДПС и пред българския политически елит е повишаването на доходите на хората. За това влизането в Европа, изборът за представители на България в европейския парламент е формулата, по която ние ще работим усилено за това повишаване.
Не мога да си обясня защо е толкова голяма атаката срещу ДПС. Не ме задоволяват обясненията, че партията е във властта и трябва да бъде извадена от там. Всяка партия има периоди на участие във властта и периоди на опозиция. И това е нормално, народа го решава.
По-скоро се замислям върху фактите от последните 18 години, в които могат да се намерят белезите на оценки макар и за много кратък период в исторически план, на участието на партии в големите събития. Мисля, че всички хора от ДПС, членове, симпатизанти биха могли да бъдат спокойни, уверени и горди, защото ние признаваме, че не сме съвършени, но знаем и фактите за политиката на ДПС. Партията не участва в реформата в земеделския сектор, реформа, която декапитализира земеделието, раздроби и унищожи онези материални ценности, на база на които трябваше да градим новото капиталистическо земеделие. Някой да има претенции, че ДПС е участвала? Не. Резултатите от тази реформа се виждат все още.
ДПС не участва и в така наречения финансов банкрут на държавата. Известно е как бе източен банковия сектор и държавата. Някой да каже, че ДПС е участвала? Не.
ДПС не е участвала и в създаването на мафията. Защото мафията е спойка между държавата и нелегалния капитал и структура. Някой да каже, че СИК е била формация на ДПС, или ВИС, или е съществувала друга формация, която е имала много общи позиции по въпроси с ДПС? Не, не може да се каже. Аз няма да коментирам другите партии. Разбира се ДПС не е участвала нито във финансовите, нито в строителните, нито във всякакъв друг вид пирамиди, които особено във Варна е известно какви поразии направиха. ДПС не участва и във формирането на икономическата политика за приватизацията. Никога никой не е оспорвал това.
Но сме участвали в пътя към НАТО и Европа. ДПС през всички тези години е изповядвала твърдо и убедено идеята за евроатлантическата принадлежност и европейската принадлежност на България. Трябва да се отчете, че СДС е другата партия, която е имала същата позиция – твърдо за НАТО и твърдо за ЕС.
Погледнато в този план никой не може да намери онези аргументи, които да обяснят мащабната преса. Защото такава преса се прави, когато някой трябва да понесе огромната отговорност за нещо сериозно и тежко.
Затова мисля, че Движението за права и свободи ще има добър резултат на тази и на следващите избори. Рано или късно ще бъде и в опозиция, ще бъде и пак в управлението. Такава е логиката на политиката. Но мисля, че ДПС ще стане истинска европейска партия по-бързо от колкото много други български партии. Сигурен съм, че е имало много грешки и в нашата политика, но големите неща, които се отсяват и които се виждат са ясни.
Д-р *Янко Станев - общински председател на ДПС-Варна
- Причините са в душите на хората, в единството на стремежите им, в единството на базовата им ценностна система, в стремежа да отхвърлят злото, в моралните норми, които през вековете са били устоите на човешкото съществуване.
Хъдърлез е мюсюлмански празник. Той е израз на вярата на хората в доброто слово, вяра в това, че някой ги пази от злините, от нещастните случаи. И това е Хъдър – единият дух, който обикаля Земята. Той е облечен в зелено, обича проповедите и закриля хората. А Илияз – другият дух, е облечен в синьо и се разпорежда с гръмотевиците. Докато той обикаля Земята по обратния кръг, закриля добитъка и природата. Те двамата помагат всеотдайно и без да имат задръжки по отношение на това кой каква вяра има и от каква народност е.
6 май е единствения ден в годината, в който Хъдър и Илияз се събират. За да могат да дадат на хората онази вяра, която им помага да преодолеят болестите, нещастията, да видят хубавите неща, да премахнат страховете си и да работят. Да работят съзидателно, за да могат да издигат човешкия дух, да реализират своите познания и умения. Истината е, че и мюсюлмани и християни са разделили времето си за работа през годината на две части – мюсюлманите наричат първите 185 дни след празника “от Хъдърлез до Касъм”, а следващите 180 дни – “от Касъм до Хъдърлез”.
Християните ги обозначават с “дните от Димитровден до Гергьовден” и от “Гергьовден до Димитровден”. Така са разделели годината, защото са разделили и работата си. Сигурно през столетията природата е дала възможност на хората да я променят, но всъщност и тя променя хората. И ако и християни и мюсюлмани са разделили времето по еднакъв начин, те са го направили защото разделянето по религия няма такова съществено значение, тъй като хората са равни, равно обичани от бога, равно зачитани и равно възпитавани от него.
Гергьовден е празника на който Свети Георги слуша внимателно военните паради и молебените, които се правят за здраве на войската и за здравето на целия народ. Със сигурност християните, които са се замисляли, върху дълбочината на религията, си дават сметка, че това е велик ден, в който честваме справедливостта, устрема към победа. Победата не над определена войска или държава, а над злините, над несгодите. Не на последно място обаче бих споменал, че единствения светец, за който може да се чуе мюсюлманската легенда, че три пъти е умирал и три пъти възкръсвал е Свети Георги, наричан Джирдис. 6 май е ден, в който всички празнуват.
- А какво ще празнува ДПС-Варна?
- ДПС-Варна иска с годините Гергьовден - Хъдърлез да стане празник на организацията и да се превърне в традиция. Защото на този ден виждаме най-ясно съвпадение между философията на ДПС, между принципите на които са изградени нашите структури и човешкото съществуване. Ние вярваме в единството на ДПС и депесарите, в единството на България и на нацията, в единството на Европа и на европейците. Нашето мото е, че ДПС е европейска партия. За нас Гергьовден - Хъдърлез е велик празник и ние искаме да построим живота си така, както през вековете религиите са го построявали.
- А каква е философията и кое сега е на дневен ред пред Движението за права и свободи?
- Сигурно е важно да си спомним, че ДПС през всичките години на прехода е защитавало правата и свободите, езика, нравите. Всичко това вече е гарантирано в българското общество. Жалки са опитите на определени хора да внасят нотки на нетолерантност, на намалена солидарност. Българското общество има сили да се справи с тези проблеми. Но сега на дневен ред пред ДПС и пред българския политически елит е повишаването на доходите на хората. За това влизането в Европа, изборът за представители на България в европейския парламент е формулата, по която ние ще работим усилено за това повишаване.
Не мога да си обясня защо е толкова голяма атаката срещу ДПС. Не ме задоволяват обясненията, че партията е във властта и трябва да бъде извадена от там. Всяка партия има периоди на участие във властта и периоди на опозиция. И това е нормално, народа го решава.
По-скоро се замислям върху фактите от последните 18 години, в които могат да се намерят белезите на оценки макар и за много кратък период в исторически план, на участието на партии в големите събития. Мисля, че всички хора от ДПС, членове, симпатизанти биха могли да бъдат спокойни, уверени и горди, защото ние признаваме, че не сме съвършени, но знаем и фактите за политиката на ДПС. Партията не участва в реформата в земеделския сектор, реформа, която декапитализира земеделието, раздроби и унищожи онези материални ценности, на база на които трябваше да градим новото капиталистическо земеделие. Някой да има претенции, че ДПС е участвала? Не. Резултатите от тази реформа се виждат все още.
ДПС не участва и в така наречения финансов банкрут на държавата. Известно е как бе източен банковия сектор и държавата. Някой да каже, че ДПС е участвала? Не.
ДПС не е участвала и в създаването на мафията. Защото мафията е спойка между държавата и нелегалния капитал и структура. Някой да каже, че СИК е била формация на ДПС, или ВИС, или е съществувала друга формация, която е имала много общи позиции по въпроси с ДПС? Не, не може да се каже. Аз няма да коментирам другите партии. Разбира се ДПС не е участвала нито във финансовите, нито в строителните, нито във всякакъв друг вид пирамиди, които особено във Варна е известно какви поразии направиха. ДПС не участва и във формирането на икономическата политика за приватизацията. Никога никой не е оспорвал това.
Но сме участвали в пътя към НАТО и Европа. ДПС през всички тези години е изповядвала твърдо и убедено идеята за евроатлантическата принадлежност и европейската принадлежност на България. Трябва да се отчете, че СДС е другата партия, която е имала същата позиция – твърдо за НАТО и твърдо за ЕС.
Погледнато в този план никой не може да намери онези аргументи, които да обяснят мащабната преса. Защото такава преса се прави, когато някой трябва да понесе огромната отговорност за нещо сериозно и тежко.
Затова мисля, че Движението за права и свободи ще има добър резултат на тази и на следващите избори. Рано или късно ще бъде и в опозиция, ще бъде и пак в управлението. Такава е логиката на политиката. Но мисля, че ДПС ще стане истинска европейска партия по-бързо от колкото много други български партии. Сигурен съм, че е имало много грешки и в нашата политика, но големите неща, които се отсяват и които се виждат са ясни.
Д-р *Янко Станев - общински председател на ДПС-Варна
CHF | 1 | 2.10939 |
GBP | 1 | 2.35062 |
RON | 10 | 3.92997 |
TRY | 100 | 5.43683 |
USD | 1 | 1.87844 |
Последни новини
- 12:29 Изненада на президентския вот в Румъния: Крайнодесният Калин Джорджеску води в надпреварата
- 12:17 Единственият медицински хеликоптер у нас не може да измине разстоянието от София до Русе
- 12:06 18-годишен шофьор прегази легнал на пътя човек
- 11:57 Без сухопътен Шенген през 2025 г. ни очаква трагедия в транспорта
- 11:56 Кризата с недостига на противогрипни ваксини се задълбочава
- 11:47 Товарен самолет падна до къща във Вилнюс, има загинал и ранени
- 11:38 Очевидец на агресията в мол: 10 младежи с качулки ритаха един, гледката беше покъртителна
- 11:32 Ясни призьорите за Купа „Академик и Купа „8-ми декември“ по ориентиране