Загадъчна активност в Арктика - Русия за първи път задейства всичките си 8 атомни ледоразбивача

ЕС и Свят 25.12.2025 11:35 Снимка: ДНЕС+

Загадъчна активност в Арктика - Русия за първи път задейства всичките си 8 атомни ледоразбивача

За първи път Русия задейства всичките си осем ядрени ледоразбивача, за да осигури непрекъснати арктически експортни маршрути, съобщава Polskie Radio, позовавайки се на морски портали. Това е безпрецедентно и на Запад вече спекулират с мотивите на Москва.

Според онлайн портали, отразяващи морска тематика, Русия за първи път извежда всичките си осем ядрени ледоразбивача, за да проправи арктически експортни маршрути. Това действие е безпрецедентно, причината за това решение е неизвестна.

Според Marine Traffic и GCaptain.com осемте кораба трябва да осигурят зимното корабоплаване в Обския и Енисейския заливи.

Какво е предизвикало безпрецедентното решение на Москва? Каква е целта на Русия? Точната причина остава неясна.

Съществуват обаче спекулации, че това е предназначено да осигури транспортирането на суров петрол, втечнен природен газ (ВПГ) и други минерали от руските арктически производствени зони, включително нефтения терминал "Арктическа врата", завода за ВПГ "Ямал" и "Норилски никел" (Норилска минно-металургична компания, компания, специализирана в проучването, производството и преработката на никел и паладий). Причината за тази промяна все още остава неясна.

Руският флот от ядрени ледоразбивачи

За първи път четири нови ледоразбивача клас "Арктика" бяха изведени едновременно. Това са четирите нови руски ядрени ледоразбивача клас "Арктика" по проект 22220: "Арктика", "Урал", "Сибир" и "Якутия". Те могат да работят както в дълбоки, така и в плитки крайбрежни води.

Според GCaptain, руският арктически флот включва и два ядрени ледоразбивача клас "Арктика", проектирани по съветски проект: "Ямал" и "50 години Победа". Другите два ледоразбивача от този проект, "Таймир" и "Вайгач", имат плитко газене и са проектирани специално за операции в арктически естуари. Те могат да разбиват лед в затворени води и се използват за поддръжка на експортни маршрути.

Експертите също така отбелязват, че Русия планира да построи още три ядрени ледоразбивача от новия клас "Арктика". Очаква се "Чукотка", "Ленинград" и "Сталинград" да влязат в експлоатация съответно през 2026, 2028 и 2030 г. GCaptain отбелязва, че санкциите срещу Росатомфлот" са забавили строителството ив.

Голям ледоразбивач от клас "Лидер", наречен "Россия", е планиран за пускане на вода около 2030 г. Очакваше се този кораб да осигурява целогодишна навигация по Северния морски път около 2030 г. Датата на завършване обаче е отложена. В момента "Россия" е завършен приблизително на 30%.

Русия също се нуждае от конвенционални ледоразбивачи, но западните санкции забавиха модернизацията им.

Русия изпитва недостиг на танкери и превозвачи на втечнен природен газ (ВПГ) от висок ледови клас. Наскоро един от по-старите ледоразбивачи, "Буран", не успя да достигне терминала "Арктик ВПГ-2" и беше принуден да се върне от Карско море в незамръзналото Баренцово море.

"Лидер" в процес на разработка

Новият ледоразбивач клас "Лидер" е проектиран да проправя широки маршрути през леда. Той ще улесни преминаването на кораби и танкери, превозващи втечнен природен газ, през най-трудните участъци от Северния морски път на Русия в Източносибирско и Чукотско море. Китай е заинтересован от установяване на контейнерни превози по арктическия маршрут.

"Лидер" ще може да пробива лед с дебелина до 4 метра – два пъти по-дебел от корабите клас "Арктика". Миналата година "Атомфлот", операторът на основния флот от ледоразбивачи на Русия, обяви, че планира да пусне 17 ледоразбивача по Северния морски път до 2030 г. – тринадесет от тях атомни и четири нови - конвенционални.

Превод и редакция: Епицентър.БГ

CHF CHF 1 2.10599
GBP GBP 1 2.24061
RON RON 10 3.84295
TRY TRY 100 3.87452
USD USD 1 1.65945