В Европа вече летят с влакове

ЕС и Свят 28.07.2014 08:28

Паоло Ферари е индустриалец от Милано, който всеки понеделник сутрин пътува за съвещание в Рим (580 км), а вечерта се прибира у дома. Допреди години правеше това със самолет – въпреки че полетът продължава само час, той губеше понякога и по 4 ч заради честите закъснения и заради дългото придвижване между летищата и центровете на градовете.

Пътуването с кола също е сложно - колкото и да е бърза, неговата “Мазерати” не може да стигне навреме в Рим, а вечер да се върне в Милано. Разстоянието се взема за минимум 5 ч, като само магистралните такси в едната посока са около 40 евро.

От няколко години обаче Джовани Ферари се настанява удобно в 6 ч в понеделник сутринта във влака, на който се качва от центъра на Милано. Изчита вестниците, изпива кафето и сока, който стюардът предлага на пътниците в първа класа и подготвя работата си за деня на компютъра. Навсякъде във вагоните има безплатна безжична връзка. Точно след 3 ч скоростният влак се “приземява” в центъра на Рим. Вечерта пак по същия спокоен начин Джовани Ферари се прибира в дома си в Милано.

За билета си в двете посоки е платил 110 евро, но само защото го е купил предишния ден. Мнозина от спътниците му във влака са похарчили само половината от тази цена за двупосочен билет, защото са го купили дни по-рано, възползвайки се от серията оферти по интернет.

Много от нискотарифните самолетни компании вече “пенсионираха” част от вътрешните си линии в Италия. Причината за това е, че никоя от тях не е в състояние да предложи толкова бързо, удобно и изгодно придвижване на големи разстояния, както правят високоскоростните влакове.

Само по линията Рим – Милано, която преди беше най-натоварената, броят пътници на авиокомпаниите е намалял наполовина през последните години.

Никоя самолетна компания не е способна да бие и влаковите оферти за Рим-Венеция (540 км), които стигат 28 евро, или пък за Верона-Рим (505 км) от 22 евро.

Ако вземете бърз влак от Рим до Неапол, стигате за час и 10 мин, ако сте с кола, са ви необходими поне два часа и половина.

Без конкуренция са и броят влакове – само между Рим, Флоренция или Болоня например може да се избира между 30 влака дневно.

На всичкото отгоре във влака всеки може да носи колкото багаж иска и не се притеснява, че ще му таксуват и дамската чанта, както правят нискотарифните самолетни компании.

Пълно е с фамилни оферти. Тричленно семейство може да пътува срещу 66 евро общо от Верона до Рим. Ако купите билета си на гише на гарата, ще платите реалната му цена, но ако го купите онлайн месец по-рано, ще платите 60 на сто по-малко.

Вече съвсем не е рядкост, докато пътувате във влака за Флоренция, Болоня или Венеция, до вас да седи депутат, министър или известен певец.

От удобното и бързо придвижване с “Червена стрела”, “Сребърна стрела” или “Итало” (различните видове високоскоростни влакове) не се отказва и петчленното семейство на премиера Матео Ренци, което е редовен клиент на линията Флоренция-Рим.

В действителност в момента конкурент на влаковете в Италия са не самолетите, а самите влакове. Изгодните оферти са резултат именно от непрекъснатата надпревара за клиенти между “стрелите” (част от държавните железници) и “Итало” (принадлежи на групировка, в която влизат шефът на “Ферари” Лука Кордеро ди Монтедземоло, и Диего дела Вале, собственик на обувките “Хоган”).

Пионерът на високоскоростните влакове в Италия обаче е “Червена стрела”, който е проектиран още през 80-те години на миналия век. Днес той “лети” по специално изградените жп линии на Ботуша със средна скорот 300 км в час.

Всички скоростни влакове са оборудвани с вагони за 4 различни класи – executive, business, premium и standart.

Съществуват и т.нар. “тихи зони”, в които е забранено използването на мобилни телефони и слушането на музика.

Голяма част от клиентите на високоскоростните влакове са бизнесмени и политици, които не спират работата си и по време на пътуванията. С тази цел имат на разположение дори зала за събрания с удобни кресла и екрани за видеоконференции.

Скоростните влакове предлагат удобства и за закъснелите си клиенти – всеки, който изпусне влака си, може да използва свободно билета си за следващия, доплащайки разликата в цената, ако билетът е купен с оферта.

Че бързият влак в момента е по-добро транспортно средство от самолета за вътрешните линии, го доказва и Испания. И там, както на Апенините, основна причина за “кражбата” на клиенти от летищата са бързите влакове. Полетите намаляха, а компании като Ryanair и Easyjet буквално избягаха от мадридското летище “Барахас”, което вдига непрекъснато летищните си такси.

A само до 2008 г. то беше четвърто в Европа по брой пътници.

Испанската жп компания Renfe обяви, че по линията Мадрид-Барселона вече е абсолютен лидер и окупира 58% от целия поток пътници.

В опита си да задържат положението самолетните компании лансираха серия от оферти и дори гурме менюта в самолетите си. Всичко това обаче се оказа напразно.

Бързите влакове предложиха плеяда от оферти за 30-70% по-ниски от нормалните цени по интернет. В крайна сметка капитулира и линията Мадрид-Валенсия - жп транспортът контролира по нея в момента 80 на сто от пътниковия поток.

Или казано накратко, бързият влак вече е най-предпочитаният “самолет” за вътрешни полети в Европа. /24chasa.bg

CHF CHF 1 2.07736
GBP GBP 1 2.291
RON RON 10 3.8881
TRY TRY 100 4.28061
USD USD 1 1.69851