Украински пилот заяви, че "Грипен" е единственият изтребител в света, за който би продал душата си

ЕС и Свят 01.11.2025 15:50 Снимка: ДНЕС+

Украински пилот заяви, че "Грипен" е единственият изтребител в света, за който би продал душата си

Украински пилот на изтребител казва, че би продал душата си само за един самолет - шведския Gripen. Вадим Ворошилов, известен украински пилот на МиГ-29 с позивна „Карая“, написа в Instagram тази седмица, че JAS-39 Gripen „е единственият изтребител в света, за който бих бил готов да продам душата си“. Той каза, че този самолет е „идеален вариант“ за Украйна днес и е надежден и за в бъдеще. Публикацията на Ворошилов дойде, след като Украйна и Швеция подписаха писмо за намерение за доставка на до 150 изтребителя JAS 39 GripenE на Киев. Вариантът E е най-новият и най-модерният.

Самолетът е проектиран с мисъл за борба с Русия, за вида война, която Русия води в Украйна. Много военни експерти го разглеждат като солиден вариант за украинските ВВС.

Gripen е проектиран да работи дори при унищожаване на въздушни бази и да изисква по-малко поддръжка от много западни самолети, предимство във войни като тази между Украйна и Русия, където летищата са чести цели, а ракетните и дронови удари могат да направят малко места безопасни.

Предпочитаният самолет на пилота

Ворошилов, който бе обявен за Герой на Украйна през 2022 г. и попадна в заглавията през цялата война, включително за свалянето на 2 ракети и 5 дрона по време на атака срещу град Виница, сподели списък с причини, поради които е нетърпелив Украйна да се сдобие с Gripen

Русия извършва редовни атаки срещу украински бази и летища със своите дронове „Шахед“, крилати ракети „Калибър“, балистични ракети „Искандер-М“ и други оръжия. Ворошилов каза, че шведският самолет е проектиран за бой, в който противник атакува именно летищата. Изтребителят може да действа от повредени летища. Въздухозаборниците са отстрани на фюзелажа, което прави по-малко вероятно самолетът да засмуче малки фрагменти от боеприпаси и камъчета. Той добави, че конструкцията на въздухозаборниците помага за намаляване на радарния силует.

Самолетът може да се зарежда с гориво с работещ двигател и да се изпълни следващ полет минути след кацането, което според Ворошилов е животоспасяващо. „Всяка секунда е от значение“, каза той, а шведският Gripen е създаден за бързо връщане във въздуха. /pan.bg

CHF CHF 1 2.10599
GBP GBP 1 2.2185
RON RON 10 3.84567
TRY TRY 100 4.02573
USD USD 1 1.69277