Турски C-130 "Херкулес" с 20 души на борда се разби в Грузия след излитане от Азербайджан

ЕС и Свят 11.11.2025 17:38 Снимка: ДНЕС+

Турски C-130 "Херкулес" с 20 души на борда се разби в Грузия след излитане от Азербайджан

Турски военен транспортен самолет C-130 "Херкулес" се е разбил днес на територията на Грузия, съобщи Министерството на отбраната на Турция. Машината е била на път от Азербайджан обратно за Турция, когато е изгубила контакт с въздушния контрол.

В изявлението на министерството се посочва, че в момента се провежда спасителна операция в координация с грузинските власти. 

"Търсене и спасителни действия са започнати незабавно. Работим в тясно сътрудничество с грузинските колеги", заявиха от турското министерство на отбраната.

Според информацията катастрофиралата машина е с регистрационен номер 68-1609. Самолетът е произведен за Саудитските ВВС в далечната 1968 година и около 2010 година е закупен от Турция. Това означава, че самолетът е на около 58 години.

На борда му е имало 20 души съобщи турското отбранително ведомство .

Докато завършваше реч в Анкара, президентът Реджеп Тайип Ердоган получи бележка от своите помощници, след което каза, че е натъжен да чуе за катастрофата на самолета.

"Ако Бог е дал, ще преодолеем тази катастрофа с минимални трудности. Нека Бог упокои душите на нашите мъченици и нека бъдем с тях чрез молитвите си", каза той.

Ердоган, неговият офис и министерството не съобщиха какво е причинило катастрофата и не предоставиха броя на жертвите. Местните медии съобщиха, без да посочват данни, че на борда е имало както турски, така и азербайджански персонал.

Министърът на вътрешните работи Али Йерликая заяви, че е разговарял по телефона с грузинския си колега, добавяйки, че грузинският министър е на път за мястото на катастрофата.

Според първоначални данни, разпространени от азербайджански и турски медии, самолетът е излетял от военното летище край Баку, след като е участвал в съвместно учение между азербайджанските и турските въоръжени сили.

Грузински медии съобщават за силен взрив и горящи отломки, открити в район на няколко километра от селските райони в Кахетия. От видеото се вижда, че самолетът се е разпаднал във въздуха на три части, като средната част с двигателите и крилата се е разбила със взрив.

Това е първи регистриран инцидент с турски C-130 на територията на Грузия. Машината е от дългогодишно използвания флот транспортни самолети на турските военновъздушни сили, предназначени за превоз на товари и личен състав при международни мисии.

Очаква се Министерството на отбраната на Турция да даде подробности след приключване на спасителните действия.

След катастрофата на 34-годишен MD-11 в Луисвил, Кентъки, само преди няколко дни, днес светът стана свидетел на нов трагичен инцидент - разпадането във въздуха на турски транспортен самолет C-130 "Херкулес" над територията на Грузия. И в двата случая става дума за морално и технически остарели самолети, чиито ресурси отдавна са на границата на допустимото.

Въпреки модернизациите, които част от тези машини са претърпели през годините, експерти предупреждават, че възрастовият фактор остава критичен - както по отношение на структурната умора на металите, така и заради електронните системи, които често са извън производствена поддръжка.

Анализатори посочват, че много военни и товарни оператори по света, включително в НАТО, продължават да използват самолети на 30, 40, а понякога и над 50 години, поради високата цена на новите модели и сложните процедури за замяна.

Самолетът C-130 "Херкулес", въведен в експлоатация през 1950-те години, остава гръбнак на транспортната авиация в десетки държави, но инцидентът в Грузия подновява дебата - доколко е рационално да се разчита на остаряла техника при интензивна експлоатация.

Подобен въпрос стои и пред цивилния сектор. След трагедията в Луисвил с товарния MD-11, използван основно от логистични гиганти, авиационните експерти настояват за по-стриктен международен контрол върху летателната годност на старите самолети, независимо дали са военни или цивилни.

В условията на растящ брой инциденти с машини, надхвърлили своя жизнен цикъл, специалистите призовават авиационните власти да определят ясен срок за извеждане от експлоатация на самолетите с изчерпан конструктивен ресурс и да се ускори процесът на обновяване на флотовете.

CHF CHF 1 2.09898
GBP GBP 1 2.2281
RON RON 10 3.84612
TRY TRY 100 4.0031
USD USD 1 1.69029