Трети ден стачка на докерите парализира 36 пристанища в САЩ

ЕС и Свят 03.10.2024 11:10 Снимка: ДНЕС+

Трети ден стачка на докерите парализира 36 пристанища в САЩ

Дълги опашки от контейнеровози се наредиха пред големите американски пристанища в четвъртък, когато най-голямата стачка на докерите от близо половин век навлезе в третия си ден, заплашвайки недостиг на всичко - от банани до авточасти, предава "Ройтерс".

Преговори между Международната асоциация на крайбрежните работници (ILA) и работодателите, собствениците на пристанища не бяха планирани. Подложени на натиск от Белия дом да увеличат предложението си за заплащане с цел постигане на споразумение, те сигнализираха късно в сряда, че са отворени за нови преговори.

Най-малко 45 контейнеровози, които не са успели да се разтоварят, са хвърлили котва извън обхванатите от стачка пристанища на Източното крайбрежие и крайбрежието на Мексиканския залив до сряда, спрямо само три преди стачката да започне в неделя, според Everstream Analytics.

"Мнозина изглежда са решили да изчакат, вероятно с надеждата за бързо разрешаване на стачните действия, вместо да вземат проактивно решение за отклоняване", каза Джена Санторо от Everstream във видеопрезентация, видяна от "Ройтерс".

Тя каза, че натрупването на кораби може да се удвои до края на седмицата и че произтичащото от това задръстване може да отнеме седмици, ако не и месеци, за да се изчисти.

Във вторник (ILA) започна своята стачка с над 45 000 пристанищни работници от Мейн до Тексас, първата голяма стачка от 1977 г. насам, след като преговорите за нов шестгодишен договор с групата работодатели на United States Maritime Alliance (USMX) се провалиха.

ILA търси голямо увеличение на заплатите заедно с ангажименти за спиране на проекти за автоматизация на пристанища, за които се опасява, че ще намалят работни места. USMX предложи 50% увеличение на заплащането, но ILA каза, че това е недостатъчно, за да отговори на опасенията му.

"Постигането на споразумение ще изисква преговори", каза USMX късно в сряда. "Не можем да се съгласим с предварителни условия, за да се върнем към договаряне, но оставаме ангажирани да се договаряме добросъвестно, за да отговорим на изискванията на ILA и опасенията на USMX", се казва в съобщението.

Администрацията на президента Джо Байдън застана на страната на синдиката, оказвайки натиск върху пристанищните работодатели да повишат офертата си, за да осигурят сделка, като се позовава на големите печалби на корабоплаването след пандемията COVID-19.

Икономисти казват, че затварянето на пристанищата първоначално няма да повиши потребителските цени, тъй като компаниите ускориха доставките през последните месеци за ключови стоки. Въпреки това, продължително спиране в крайна сметка ще се филтрира, като цените на храните вероятно ще реагират първи, според икономисти от Morgan Stanley.

Стачката засяга 36 пристанища - включително Ню Йорк, Балтимор и Хюстън - които обработват набор от контейнерни стоки.

Националната федерация за търговия на дребно в сряда, заедно с 272 други търговски асоциации, призоваха администрацията на Байдън да използва своите федерални правомощия, за да спре стачката, заявявайки, че напускането може да има "опустошителни последици" за икономиката.

Администрацията на Байдън многократно е заявявала, че няма да използва федерални правомощия, за да спре стачката.

CHF CHF 1 2.08333
GBP GBP 1 2.34827
RON RON 10 3.93029
TRY TRY 100 5.1615
USD USD 1 1.76662