Samsung може да загърби търсачката на Google

ЕС и Свят 18.04.2023 19:41 Снимка: ДНЕС+

Samsung може да загърби търсачката на Google

Акциите на Alphabet - компанията майка на Google, се сринаха с над 4%, след като "Ню Йорк Таймс" публикува информация от свои източници, че корейският електронен гигант Samsung обмисля да спре да използва търсачката на компанията в своите смартфони и да я замени с Bing на Microsoft.

Евентуална загуба на приходите от милиардите устройства на най-големия Android производител за Google ще е най-голямата демонстрация, че изкуственият интелект вече пренаписва правилата на играта при търсенето на информация онлайн. А именно в тази сфера онлайн гигантът повече от 20 години е пълновластен господар и всичките му останали бизнеси зависят от успеха в нея.

Затова и не е изненада, че самото споменаване на евентуален "развод" със Samsung отнесе 50 млрд. долара от пазарната капитализация на Alphabet.

Какво се случи: Според NYT през март в Google изненадващо са научили, че корейската компания обмисля да се откаже от услугите им. Вътрешни съобщения, цитирани от вестника, плановете на Samsung за евентуално преминаване към Bing са станали ясни в хода на преговори по договора, с който се урежда коя да е търсачката по подразбиране.

Затова и екипът на онлайн гиганта в спешен порядък е започнал подготовката на нови презентации, с които да бъдат представени на корейците новите функционалности, които Google ще предложи и заради които си струва партньорството да продължи.

И двете компании отказват коментар.

Контекст: От началото на новия век търсенето в интернет се свързва с едно име - Google. Компанията рано се откъсна напред заради по-добрите си алгоритми за индексиране на информацията и успя да използва това, за да създаде около него рекламен бизнес, който само през миналата година ѝ е донесъл 162 млрд. долара.

С преминаването на голямата част от уеб трафика от компютри към мобилни устройства, Google създаде и след това лансира на пазара операционната система Android, която е тясно интегрирана с търсачката и рекламната ѝ платформа. След като по регулаторни причини компанията беше принудена да даде възможност уеб търсенето да се прави и чрез други доставчици поне на част от пазарите си, Google сключи договор със Samsung, с който нейното приложение става настроено по подразбиране на смартфоните и таблетите на компанията. Това струва 3 млрд. долара годишно.

Подобен договор, но за около 6 пъти по-висока сума има и с Apple.

Дълги години нямаше причини за промени, тъй като търсачката на Google беше най-добра. Всичко това обаче се промени, след като Microsoft инвестираха над 10 млрд. долара в OpenAI и използваха технологията от чат бота с изкуствен интелект ChatGPT, за да дадат AI "суперсили" на своята иначе много по-слабо използвана търсачка Bing. Сега потребителят може да получи конкретен отговор на въпроса си вместо списък с линкове, които далеч не винаги са класирани според качеството на информацията си. Така Bing увеличи многократно своите потребители буквално за седмици.

Google спешно се опитаха да наваксат със свой чат бот - Bard, но той се оказа ненадежден и все още не е масово достъпен. В момента е в ход проект с кодово име Magi, който ще даде възможност съществуващата търсачка да придобие някои AI функционалности като временна мярка до създаването на чисто нов продукт.

На този фон, Samsung и Microsoft имат над 10-годишно успешно софтуерно сътрудничество, като след провала на Windows Phone именно устройствата на корейския производител са най-добре интегрирани към най-популярната операционна система за персонални компютри.

От друга страна: AI със сигурност има голямо значение за уеб търсенето, а и за всички, които са построили бизнеса си върху него, но за потребителите е най-важно да намерят това, което търсят - без значение как точно се случва това.

Bing все още е доста по-слаб от Google Search, особено при търсене на езици, различни от българския. Надграждането му с чат бот не може да реши проблемите от некачественото индексиране на сайтовете, а освен това изкуственият интелект, базиран на големи езикови модели, има склонността да "халюцинира" - на практика, да си измисля достоверно звучаща, но напълно невярна информация там, където не може да даде конкретен отговор.

Изборът на търсачка по подразбиране на дадено устройство освен това не е нещо, което веднага би "изтрило" потребителите на алтернативни продукти - обикновено има възможност за избор още при първоначалната настройка на смартфона, а и след това по един или друг начин потребителят може да бъде подканен да промени своя избор. Все пак, на Windows компютрите Google успешно водят тази битка от дебюта на браузъра си Chrome до наши дни - той никога не е избор по подразбиране, но все пак е най-използваният.

Още нещо: Даже и Samsung да се решат на най-голямата промяна в света на Android през последните години, това няма да е без последствия и за тях. Както отбелязва Android Authority, всеки производител, който иска смартфоните му да имат достъп до платформите на Google, трябва да сключи специално споразумение.

В ЕС заради наложена глоба в размер на $5 млрд. тези споразумения не включват задължително задаване на Google Search и Chrome като приложения по подразбиране, но например в САЩ не е така.

Тук идва въпросът дали и Google ще се осмелят да спрат достъпа до Play Store на новите смартфони на Samsung. Корейската компания привидно се готви за такова развитие от години - тя поддържа и собствен голям магазин за приложения, а също и пълен комплект програми, които са аналози на тези, които традиционно вървят с Android.

В прав текст: "Инвеститорите се опасяват, че Google са станали мързеливи монополисти в уеб търсенето и случилото се през последните месеци трябва да ги събуди", коментира пред "Ройтерс" анализаторът от Atlantic Equities Джеймс Кордуел.

CHF CHF 1 2.10101
GBP GBP 1 2.34512
RON RON 10 3.92989
TRY TRY 100 5.35872
USD USD 1 1.85721