С нов указ Тръмп цели да съживи корабостроенето в САЩ

ЕС и Свят 10.04.2025 08:48 Снимка: ДНЕС+

С нов указ Тръмп цели да съживи корабостроенето в САЩ

Президентът на САЩ Доналд Тръмп подписа указ насочен към съживяването на корабостроенето в страната и намаляване на хватката на Китай върху световната корабна индустрия, обещавайки да увеличи финансирането за усилията през следващите години. Това предаде агенция Ройтерс.

Американските законодатели от Републиканската и Демократическата партия от години предупреждават за нарастващото господство на Китай в моретата и намаляващата готовност на военноморските сили на САЩ.

Заповедта нарежда на търговския представител на САЩ да продължи напред с предложение, което включва налагане на такси за докинг в пристанища в САЩ в размер на милиони долари за всеки кораб, който е част от флота, включваща съдове, построени в Китай или плаващи под китайски флаг. Съюзниците ще бъдат принудени да действат по подобен начин.

Препоръчаните от USTR пристанищни такси предизвикаха остри критики от износители на стоки, търговски групи и корабни оператори в САЩ, които предупредиха за прекъсвания на веригата за доставки, загуба на работни места в пристанищните градове и инфлация. Поръчката трябва да бъде финализирана до крайния срок 17 април.

Търговският представител на САЩ Джеймисън Гриър заяви, че USTR трябва да има окончателно решение относно корективите до средата на месеца отбелязвайки, че няма да бъдат приложени всички мерки, посочени в първоначалното предложение на агенцията.

Това можеше да е проблем с неразбиране, някои хора смятаха, че всички тези мерки ще бъдат наложени, посочи Гриър. Сега обмисляме коя от тези мерки е най-подходяща, добави той.

Заповедта също така изисква от USTR да обмисли предлагането на мита за кранове от кораб до брега, произведени, сглобени или изработени с компоненти от китайски произход или произведени навсякъде по света от компания, притежавана, контролирана или значително повлияна от китайски гражданин, както и тарифи за друго оборудване за обработка на товари.

Изпълнителната заповед освен това изисква от Министерството на вътрешната сигурност да наложи събирането на такси за поддръжка на пристанищата и други такси и да попречи на превозвачите на товари да заобикалят тези такси, като насочват стоки към пристанища в Мексико и Канада и след това изпращат товари в Съединените щати през сухопътни граници.

Тръмп заяви, че Съединените щати ще похарчат много пари за корабостроене, за да възстановят американския капацитет в сектора. Ние сме много, много, много назад. Преди строихме кораб на ден, а сега практически не правим кораб на година и имаме капацитета да го направим, поясни той.

Съединените щати са построили по-малко от 1% от търговските кораби в световен мащаб, докато Китай е построил около половината.

Заповедта на Тръмп призовава за създаване на Доверителен фонд за морска сигурност, който да осигури надеждно финансиране за програми, насочени към укрепване на морския капацитет на САЩ, включително разглеждане на потенциални нови или съществуващи приходи от тарифи, глоби, такси или данъчни приходи. Тя също така насърчава частните инвестиции в строителството на търговски компоненти и подобрения на корабостроителници, ремонтни съоръжения и сухи докове.

Корабостроителната индустрия в САЩ, която достигна своя връх през 70-те години на миналия век, изпитва затруднения поради високите разходи и сложната регулаторна структура, което позволи на конкурентите, включително Китай, да се развиват бързо.

CHF CHF 1 2.10508
GBP GBP 1 2.27758
RON RON 10 3.92926
TRY TRY 100 4.52106
USD USD 1 1.72168