С 30 км/ч в града и с кола, и с велосипед - Амстердам последва Брюксел и Париж

ЕС и Свят 09.12.2023 10:08 Снимка: ДНЕС+

С 30 км/ч в града и с кола, и с велосипед - Амстердам последва Брюксел и Париж

Мярката подобрява пътната безопасност в редица европейски градове от години

От петък ограничението на скоростта по повечето пътища в Амстердам вече не е 50 км/ч, а 30. Така нидерландската столица се присъедини към нарастващия брой европейски градове, които полагат усилия за подобряване на пътната безопасност. Промените важат за всички на пътя и велосипедната алея, включително скутери, електрически велосипеди, автобуси и таксита. Градският транспорт обаче ще може да продължи да се движи с 50 километра в час в специални ленти.

Според промените общо 80% от асфалта в живописния град, известен със своите канали и благоприятна за велосипедите култура на мобилност, ще бъде с новото ограничение. Местната власт очаква намаляване на произшествията, но и на шума с 3 децибела. Прогнозата е броят на катастрофите и другите инциденти да спадне с 20%, а ако има - да не са сериозни.

Не всички обаче са убедени, че ходът ще бъде успешен. “Ако шофирате с 30 км/ч, усещате, че се движите с темпото на охлюв и усещате колата ви да ви кара да сте по-бързи”, коментира пътният психолог Джерард Тертулен. Уенди Вайермарс от института за пътна безопасност не очаква хората да шофират с 30 км/ч, докато видът на пътищата не бъде променен.

“Скоростта може да спадне малко, но не до 30 км/ч”, отбелязва тя. Освен това властите в Амстердам не планират да издават фишове на шофьори, които карат твърде бързо, поне през първите няколко месеца.

“И това е ахилесовата пета на подхода на Амстердам. Когато пътищата не са предвидени за бавно шофиране и когато не следите за знаците, не можете да очаквате шофьорите да забавят скоростта до 30 км/ч”, убедена е Вайермарс.

С промените Амстердам следва градове като Брюксел, Париж и Мадрид, които намалиха скоростта по пътищата през последните години.

През юни Болоня стана първият голям италиански град, който прие модела “Град 30” - стратегия за мобилност, базирана на налагането на ограничение на скоростта от 30 км/ч в основните зони на градската пътна мрежа.

Първият град в Европа, въвел модела “Град 30”, е австрийският Грац още през 1992 г. Днес мярката все още се прилага върху около 80% от пътищата в населеното място.

“В началото срещнахме известна съпротива, но днес никой не би я премахнал. Имаме по-добро качество на въздуха, по-малко емисии, по-малко шум, по-малко опасни пътнотранспортни произшествия. Има много предимства”, казва Кристиан Козина-Войт, съветник по транспорта и околната среда в Грац.

Брюксел въведе “Град 30” през 2021 г. “Веднага забелязахме видимо и постоянно намаляване на средната скорост по всички наши пътища и това се запази през последните две години”, каза Камил Тири, говорител на Bruxelles Mobility.

По-важното е, че броят на пешеходците, убити или тежко ранени в пътното движение, непрекъснато намалява.

Испания отиде още по-далеч и през 2021 г. въведе национално ограничение на скоростта от 30 км/ч за еднолентови пътища и 20 км/ч за улици, където настилката не е физически отделена от платното.

Експерти отбелязват, че най-голямата полза от по-ниските ограничения на скоростта в градските центрове е именно повишаването на безопасността на пешеходците. Например в Гренобъл, където през 2016 г. на повечето улици беше въведена максимална скорост от 30 км/ч, се наблюдава значително намаляване на броя и тежестта на произшествията.

По подобен начин във финландската столица Хелзинки, където поеха по пътя на постепенно намаляване на скоростта и мерките за безопасност по улиците, се наблюдава голям спад в смъртните случаи на пешеходци и тежките наранявания по пътищата.

Всъщност спирачният път на автомобила при 30 и 50 км/ч се различава значително. Според експерти общата разлика може да бъде до 14 метра, което значително променя процента на смъртност при потенциален сблъсък с пешеходец.

CHF CHF 1 2.00413
GBP GBP 1 2.2865
RON RON 10 3.93029
TRY TRY 100 5.64706
USD USD 1 1.82822