Проблеми с новия Air Force One. Ще лети ли Тръмп на нов президентски самолет?

ЕС и Свят 02.03.2025 16:14 Снимка: ДНЕС+

Проблеми с новия Air Force One. Ще лети ли Тръмп на нов президентски самолет?

Президентът на САЩ Доналд Тръмп търси варианти за новия президентски самолет Air Force One. Проектът се бави и има риск да бъде завършен след 2029 г. Илон Мъск е натоварен със задачата да не допусне това.

Оригиналният план за нов президентски самолет датира от 2016 година и предвижда конвертирането на два броя Boeing 747-8i до специализирания президентски VC-25B. Тази сделка е договорена по време на първата администрация на Тръмп, но оттогава насам проектът търпи цяла каскада от трудности.

Настоящата версия на Air Force One се нарича VC-25A и е в експлоатация от 1990 г. Тези машини вече са 30-годишни и стават все по-трудни за поддръжка.

Междувременно, производството на Boeing 747 приключи през декември 2022 г. Това означава, че новите президентски самолети всъщност ще са преправени от вече готови конструкции. Това обаче създава допълнителни предизвикателства.

Забавянията са редовни, като минимум година и половина дели новия президентски самолет от първия му тестови полет.

Boeing е натрупал загуби от над 2 милиарда долара по програмата, тъй като договорът е сключен при фиксирана цена.

Според The Wall Street Journal процесът на разработка е бил засегнат от множество "производствени гафове".

По време на инспекция в кабината строящия се аероплан са открити празни мини-бутилки текила.

Работници са използвали крикове, които не са били сертифицирани да издържат теглото на самолета, макар това да не е довело до структурни щети.

Двата президентски самолета струват около 4,7 милиарда долара, което ги прави най-скъпите аероплани, създавани някога.

Ако се включат допълнителните разходи, като нов хангар в базата "Андрюс" за около 250 милиона долара, общата цена на програмата достига около 5,3 милиарда долара.

Доналд Тръмп от борда на сегашния 30-годишен президентски самолет

Доналд Тръмп от борда на сегашния 30-годишен президентски самолет

Снимка: Getty Images

Тръмп може да не лети в новите самолети

По-рано тази седмица се разкри, че VC-25B може да не бъдат доставени преди 2029 г. Това означава, че Тръмп няма да може да ги използва в рамките на втория си мандат.

Първоначално първият самолет трябваше да бъде доставен през декември 2024 г., но Boeing отложи датата до 2028 г. Според официални източници забавянето дори може да се проточи "с години след 2029 г.".

Това се дължи на проблеми във веригата на доставки и промени в изискванията към двата президентски самолета.

Из коридорите на Air Force One

Из коридорите на Air Force One

Снимка: Getty Images

Главният изпълнителен директор на Boeing Кели Ортбърг заяви миналия месец, че компанията работи за ускоряване на графика.

"Работим с Илон Мъск, за да видим как можем да съкратим сроковете", призна Ортбърг пред CNBC. "Той всъщност ни помага много с изискванията... така че да можем да действаме по-бързо и да доставим тези самолети на президента", допълни Ортбърг пред Fox.

"Знаете, Илон е блестящ ум. Той бързо разбира разликата между техническите изисквания и неща, които можем да си позволим да премахнем. Това ни помага значително", допълни Ортбърг.

Илон Мъск държи талисман на  Air Force One

Илон Мъск държи талисман на Air Force One

Снимка: Getty Images

По-малко проверки за сигурност?

Според The New York Times, една от възможностите, които се обсъждат, е разхлабване на стандартите за сигурност за част от работещите по самолетите.

Това би означавало, че Boeing може да наема служители без най-високото ниво на достъп, което обикновено се изисква за хора, които работят в пряк контакт с президента или вицепрезидента.

Въпреки това подобно решение би било много спорно, тъй като всеки аспект на Air Force One е проектиран да осигурява възможно най-високо ниво на сигурност, включително в случай на ядрена война.

Самолетът е защитен от електромагнитни импулси (EMP) и разполага с най-модерните комуникационни и отбранителни системи срещу преносими зенитни ракети (MANPADS).

Заседателна зала на Air Force One

Заседателна зала на Air Force One

Снимка: Getty Images

Мъск е посетил завода на Boeing в Сан Антонио, Тексас. Според източниците е било коментирано отказването от някои военни компоненти на президентския самолет.

"Идеята беше просто да премахнем много от военните компоненти. Да дадем на президента нов, добре изглеждащ комерсиален самолет, който да е с минимални военни подобрения", коментира бивш служител на Пентагона пред The New York Times.

Друг вариант, който се обсъжда, е закупуването на допълнителен самолет като временен президентски транспорт.

Това може да бъде 747-8, който Тръмп разгледа на летище Палм Бийч преди около седмица. Този 12-годишен самолет, използван преди от катарското кралско семейство е обновен и сега е частна собственост.

Според The New York Times Тръмп може да иска ВВС на САЩ да го купят като временно решение, докато VC-25B станат готови.

Ако това се случи, ще бъде изключително трудно самолетът да бъде модифициран и сертифициран за по-малко от година. Летенето на 30-годишния VC-25А обаче става все по-рисково.

 Пентагона официално поиска от Boeing да подобри операциите си

Пентагона официално поиска от Boeing да подобри операциите си

Снимка: Getty Images

Възможна смяна на Boeing като изпълнител?

Друга потенциална възможност е анулирането на договора с Boeing и прехвърлянето на проекта на друг изпълнител.

Най-вероятният кандидат е Sierra Nevada Corporation (SNC), която в момента разработва новите командни самолети E-4B "Nightwatch" - известни като "самолетите за края на света".

Въпреки критиките на Тръмп към Boeing, толкова радикална промяна би довела до още по-големи забавяния, което прави този вариант малко вероятен.

Дори окраската на новите президентски самолети предизвиква дебати. Тръмп иска да се откаже от класическия светло син дизайн от ерата на Кенеди и да го замени с червено-бяло-синя схема.

Така трябва да изглежда дизайнът на новия Air Force One

Така трябва да изглежда дизайнът на новия Air Force One

Снимка: Getty Images

Ако проектът се забави отвъд 2029 година, Тръмп може и да не получи възможността да наложи тази промяна.

Премахването на някои системи обаче би било голям риск. Основната задача на Air Force One е да транспортира американският президент при визитите му в чужбина. Това означава, че той трябва да е готов ненадейно да се озове във вражеска територия или да може да издържи на изненадващи неприятелски действия и терористични атаки.

Защитата от електромагнитен импулс (EMP) е необходима за оцеляването във въздуха при ядрена атака. Това е допълнителна защита и за защитените телефонни и компютърни комуникационни системи.

Сегашният президентски самолет се използва за пръв път от Джордж Буш-старши

Сегашният президентски самолет се използва за пръв път от Джордж Буш-старши

Снимка: Getty Images
CHF CHF 1 2.08711
GBP GBP 1 2.36246
RON RON 10 3.92982
TRY TRY 100 5.08212
USD USD 1 1.85264