Обратен ефект: Изкуственият интелект в IBM увеличи служителите

ЕС и Свят 28.05.2025 15:19 Снимка: ДНЕС+

Обратен ефект: Изкуственият интелект в IBM увеличи служителите

В опит да модернизира дейността си и да намали разходите, IBM стартира амбициозна програма за автоматизация чрез изкуствен интелект през 2023 година. Компанията планираше да съкрати около 8000 позиции, главно в отделите по човешки ресурси, заменяйки повтарящите се задачи с чатбота AskHR, способен да поеме до 94% от дейностите в сферата на управление на персонала. Планът изглеждаше успешен: автоматизацията освободи 3,5 милиарда долара и повиши ефективността в над 70 бизнес направления.

Неочаквано обаче, резултатът се оказа напълно противоположен на очакванията. Вместо да намалее, броят на служителите на IBM започна отново да расте и вече е над първоначалното си ниво. Главният изпълнителен директор Арвинд Кришна заяви, че именно AI е дал възможност за допълнителни инвестиции в стратегически сектори, включително разработка на софтуер, маркетинг и продажби.

Това показва, че AI не води непременно до намаляване на работната сила - напротив, може да създаде нови възможности. Вместо да замества хората напълно, AI освобождава ресурс за по-креативни и сложни задачи, изискващи човешки принос. IBM е добър пример за това как една компания може да използва автоматизацията, за да пренасочи усилията си към области с по-висока добавена стойност.

Според анализатори, до 2030 година почти 92 милиона работни места могат да бъдат изгубени поради автоматизация. Примерът с IBM обаче подсказва, че това няма да означава край на труда, а по-скоро трансформация. Новите работни места ще изискват нови умения и по-висока квалификация, което поставя сериозно предизвикателство пред обществото и образованието.

CHF CHF 1 2.09381
GBP GBP 1 2.32505
RON RON 10 3.86436
TRY TRY 100 4.39558
USD USD 1 1.72487