Мелони в челен сблъсък със Stellantis - обединение на Fiat-Chrysler и Peugeot

ЕС и Свят 20.08.2024 14:18 Снимка: ДНЕС+

Мелони в челен сблъсък със Stellantis - обединение на Fiat-Chrysler и Peugeot

Премиерът на Италия Джорджа Мелони е в челен сблъсък със Stellantis - обединение на Fiat-Chrysler и Peugeot PSA, като изглежда си е намерила идеална мишенa за икономическия си патриотичен поход, пише Politico.

Изданието отбелязва, че през последните месеци италианският кабинет навлезе в широк спектър от конфликти със Stellantis – наследник на емблематичния италиански производител на автомобили Fiat и един от най-големите производители в света, собственик на редица марки – от Alfa Romeo, през Peugeot, Citroën, Jeep, до Maserati. Според правителстовото обаче, гигантът не инвестира достатъчно в Италия.

Още като депутат Мелони придоби слава на един от най-яростните противници на френско-италианското сливане между Fiat-Chrysler и Peugeot PSA, от което се роди Stellantis през 2021 г.

Тогава тя предупреди, че сделката е опасно френско поглъщане на италианска перла в короната, подклаждащо вечното икономическо съперничество между двете страни.

Правителството и Stellantis се ангажираха да произвеждат 1 милион превозни средства годишно в Италия. Но както управляващите, така и синдикатите казват, че Stellantis не спазва това обещание. Производството е намаляло с над 25% през първата половина на годината в сравнение с 2023 г., според синдикатите. През същия период нетната печалба на компанията също намалява почти наполовина на годишна база, от 10,9 млрд. евро на 5,6 млрд. евро. След сливането с френската PSA компанията съкрати над 10 000 работни места в Италия, най-вече чрез насърчаване на по-възрастните работници да се пенсионират.

Сега, когато е на власт, десният премиер засилва борбата срещу Stellantis в името на икономическия патриотизъм, като принуди компанията да промени името на нов модел Alfa Romeo, произведен в Полша, както и да премахне брандирането с италиански флаг на автомобилите, произведени в Мароко. Рим забрани на Stellantis да наименува нов модел на Alfa Romeo, произведен в Полша, като „Milano“, с аргумента, че даването на името на северния град на автомобил, произведен в чужбина, би било незаконно. Stellantis накрая промени името на "Junior".

Въпреки че значителна част от заводите на компанията са извън Италия, Stellantis в момента е единственият голям производител на автомобили, останал на Ботуша. Групата притежава всички легендарни марки с изключение на Ferrari, която е независима компания, и Lamborghini, която е собственост на германската Audi.

И докато напрежението между правителството и Stellantis не спира да тлее, Рим настойчиво ухажва китайските производители да отворят заводи в страната.

„Трябва да имате смелостта да критикувате решенията, взети от собственика и ръководството на Stellantis, когато са в противоречие с италианските интереси“, заяви Мелони по-рано тази година, критикувайки Stellantis за това, че е регистриран в Нидерландия и твърдейки, че при стратегическите избори на компанията, Италия е ощетен играч, тъй като френските акционери са по-влиятелни.

Това е само една от многото правителствени атаки срещу компания, която е в центъра на италианската политика и обществен дебат повече от век. Преди да се превърне в мултинационална група с фабрики навсякъде по света, Fiat се сблъсква с икономически възходи и падения, редовно получавайки щедри държавни субсидии и предизвиквайки критики срещу своя акционер-основател, влиятелното семейство Аниели, допълва още Politico.

CHF CHF 1 2.06922
GBP GBP 1 2.34433
RON RON 10 3.93061
TRY TRY 100 5.13312
USD USD 1 1.75332