Китай отговори на F-22 на САЩ - на какво е способен новият безопашен стелт изтребител J-50

ЕС и Свят 06.10.2025 19:33 Снимка: ДНЕС+

Китай отговори на F-22 на САЩ - на какво е способен новият безопашен стелт изтребител J-50

В края на септември в интернет се появиха снимки на най-новия китайски стелт изтребител J-50, които предизвикаха активни дискусии сред военните анализатори. Според западни експерти, машината може да стане част от бъдещия комплекс изтребители от следващо поколение за ВВС на Китай, пише украинското списание "Фокус".

Снимките на най-новия китайски самолет попаднаха в полезрението на Джъстин Бронк, старши научен сътрудник в Кралския институт за отбранителни изследвания (RUSI). Той отбелязва, че формата на J-50 демонстрира стремежа на Китай да подобри стелт характеристиките в широк диапазон от честоти. Отказът от наклонени вертикални стабилизатори свидетелства за опит да се създаде "истински изтребител от шесто поколение" с минимална радиолокационна сигнатура.

J-50 — особености на конструкцията

Самолетът на Shenyang Aircraft Corporation има цялостно въртящи се крила, двукоординатни дюзи с управляем вектор на тягата и въздухозаборници без преливници. Изтребителят също така има двуколесно носово шаси и нископрофилна кабина с едно място, което показва стремежа на конструкторите да минимизират радарната забележимост.

Бронк обяснява, че векторните дюзи, аналогични на използваните в американския F-22 Raptor, позволяват да се компенсира липсата на традиционни вертикални опашки и подобряват управляемостта.

"Конструкцията има много ниско съпротивление, а при използване дори на два съвременни двигателя от клас WS-10C самолетът вероятно ще има значителни възможности за свръхзвуков крейсерски полет на големи височини, което ще позволи да се увеличи обхватът на полета и обхватът на полета на ракетите", подчертва Бронк.

Интерес предизвиква и двуколесната носова стойка на шасито, което според Бронк може да означава разработване на палубна версия за самолетоносачи. Той обаче предупреди, че безопашната схема може да затрудни излитането и кацането на къси писти, като ограничи ъглите на атака и маневреността.

От своя страна авиационният експерт Андреас Рупрехт счита, че J-50 може да замени остарелите бомбардировачи Xi'an, изтребители Chengdu J-10 и Shenyang J-11, като същевременно запазва достатъчен вътрешен обем за гориво и въоръжение, за което са предвидени два отсека в долната част на фюзелажа.

В заключение експертите отбелязват, че по-нататъшното развитие на проекта J-50 е тясно свързано с успеха на китайските безпилотни системи – "управляеми дронове", които действат съвместно с пилотирани изтребители. Китай вече демонстрира пет такива модела, а също така продължава работата по бомбардировача H-20 и новия голям БпЛА GJ-X, забелязан на западните авиобази на страната.

Припомняме, че според информация на западни експерти Китай активно тества най-новия си изтребител J-50. В началото на април се появиха снимки, потвърждаващи работата на китайските инженери върху най-новата машина.

CHF CHF 1 2.09336
GBP GBP 1 2.24138
RON RON 10 3.84219
TRY TRY 100 3.99861
USD USD 1 1.66681