Google сключил договор за $45 млн. с кабинета на Нетаняху за разпространение на израелска пропаганда

ЕС и Свят 06.09.2025 16:57 Снимка: ДНЕС+

Google сключил договор за $45 млн. с кабинета на Нетаняху за разпространение на израелска пропаганда

Google e подписал договор на стойност 45 милиона долара с кабинета на израелския премиер за провеждане на глобална дигитална рекламна кампания, популяризираща посланията на израелската държава по време на продължаващия геноцид в Газа. Договорът, според данни, публикувани в регистъра на обществените поръчки на Израел,  включва реклами, публикувани в YouTube и чрез платформата Display & Video 360 на Google, изрично описани в правителствените документи като част от пропагандната война на Израел.

Подписан през юни 2025 г., договорът с Google – обхващащ YouTube и Display & Video 360, дигиталната рекламна услуга на компанията – предвижда мащабна пропагандна кампания, изрично обозначена като хасбара, еврейски термин, означаващ подкрепяна от държавата пропаганда, често използвана за омаловажаване на израелските военни действия, показва разследване на Drop Site News.

Кампанията стартира на фона на нарастващото международно осъждане на решението на Израел да прекъсне всички доставки на храна, гориво и хуманитарна помощ за Газа на 2 март, предизвиквайки според оценката на ООН изкуствено причинен повсеместен глад.

Един от най-гледаните резултати от кампанията е видеоклип в YouTube на израелското външно министерство, в който се твърди: „В Газа има храна. Всяко друго твърдение е лъжа.“ Рекламата е гледана над 6 милиона пъти, значително подсилена чрез платена реклама по правителствения договор.

Според вътрешни израелски записи инициативата е била координирана чрез Израелската правителствена рекламна агенция (Lapam), отдел, подчинен директно на кабинета на премиера Бенямин Нетаняху.

Като част от мащабната кампания Израел също така е похарчил:

  • 3 милиона долара за реклама в социалната мрежа X (преди Twitter)
  • 2,1 милиона долара – във френско-израелската платформа Outbrain/Teads
  • Неразкрита сума, популяризираща израелско съдържание в платформите на Meta (Фейсбук и Инстаграм)

Част от рекламите, публикувани по договора, са насочени към международни институции и неправителствени организации. Няколко от тях се опитаха да делегитимират хуманитарните усилия на ООН, като обвиниха палестинската агенция на световната организация за бежанците в „умишлен саботаж“ на предоставянето на помощ.

Други пък имаха за цел да очернят пропалестински организации за правна защита, като например фондация „Хинд Раджаб“, представяйки ги като свързани с „екстремистки идеологии“ – твърдение, неподкрепено от достоверни доказателства.

Междувременно агенциите на ООН алармираха за условията на повсеместен глад в цяла Газа. Интегрираната класификация на фазите на продоволствена сигурност (IPC) обяви глад в Северна Газа през август, предупреждавайки, че скоро ще се разпространи и в други региони. Към този месец най-малко 367 палестинци, включително 131 деца, са починали от глад и недохранване, според здравното министерство на Газа.

Въпреки това Google продължи да пуска израелски държавни реклами, отричащи съществуването на глад. На изслушване през март 2025 г. в Кнесета висши израелски служители бяха притиснати от депутатите не по хуманитарни причини, а относно готовността им да се справят с PR последиците. „Можем също така да решим да стартираме дигитална кампания… за да обясним, че няма глад“, заяви Авихай Едрей, говорител на Израелските отбранителни сили, цитиран от The Middle East Eye.

Отделна кампания беше насочена срещу критиците на израелските военни операции в Иран, след 12-дневната кампания на Израел от въздушни бомбардировки, известна като операция „Надигащият се лъв“ , при която загинаха най-малко 436 ирански цивилни. Документи показват, че кампанията „хасбара“ на правителството на Нетаняху е била предназначена да популяризира ударите като необходими за сигурността на „Израел и Запада“, като дигитално съдържание е публикувано в платформите на Google и X.

Правозащитни групи и служители на ООН изразиха тревога от нарастващата роля на американските технологични компании в засилването на отричането на геноцида и дезинформацията. През юни специалният докладчик на ООН Франческа Албанезе директно обвини Google, че печели от геноцида в Газа.

Google участва в проекта Nimbus, партньорство с Amazon за облачни услуги, предоставящ инфраструктура на израелското правителство, включително на военните. Критиците твърдят, че задълбочаващото се обвързване на фирмата с военния апарат на Израел подчертава съучастието на Силициевата долина в поддържането и легитимирането на убийствата на цивилни, включително на деца, в Газа. /obektivno.bg

CHF CHF 1 2.08289
GBP GBP 1 2.25378
RON RON 10 3.85112
TRY TRY 100 4.05968
USD USD 1 1.67208