
ЕС и Свят 27.08.2023 13:33 Снимка: ДНЕС+
Феномен от 90-те, смазан от тежките дългове днес - турските молове
"Турция" и "шопинг" в България (а и не само) са думи, които изключително често съжителстват в едно изречение. Южната ни съседка е търговската пресечна точка на Глобалния Изток и Глобалния Запад от столетия и в момента потребителската активност е на изключително високо ниво. Въпреки това, моловете - емблема на икономическия възход на страната от преди едно поколение време, днес са на ръба на оцеляването си, пише "Хюриет".
Контекст: Първите големи търговски центрове отвориха врати в Турция в края на 90-те, когато съвпаднаха две важни тенденции - икономически възход с помощта на чуждестранни инвестиции и поява на силни местни играчи от една страна и разцъфтяващ международен туризъм - от друга. Това се превърна в идеална възможност за инвеститорите.
Така моловете в Турция започнаха да никнат буквално като гъби след дъжд. Днес те са цели 445.
От друга страна: В момента между 60% и 70% от моловете в южната ни съседка вече са отнети от банките кредитори и няма инвеститорски интерес към тях, а останалите се борят да оцелеят, коментира председателят на браншовата асоциация на търговските центрове Нури Шапкачъ.

Източник: GettyImages
Причините в някои случаи са тривиални - в годините на растеж са вземани погрешни решения като това да се открият три огромни площи с магазини на една улица. В други ситуации обаче проблемите са по-дълбоки.
Това е видимо и от парадоксалната ситуация, в която работещите в момента турски молове буквално се пръскат по шевовете от хора, оборотите са рекордни и проблемите от времето на коронавируса привидно са отдавна забравени. В същото време, обаче, чистата печалба спада и дълговете във валута стават невъзможни за обслужване.
"Един търговски център може да е претъпкан с хора, но ако има около 40 млн. евро дългове или повече, мога със сигурност да заявя, че е на загуба. Тези, които са успели да покрият задълженията, печелят, но повечето са "на червено", категоричен е Шапкачъ.
Детайли: Според него повратната точка е дошла в момента, в който моловете са били заставени да се откажат от традиционната си практика да събират наемите на магазините в чуждестранна валута и вместо това да започнат да приемат лири. С оглед изключителната слабост на турските пари, това се оказва рецепта за всички възможни видове проблеми.
Шапкачъ допълва, че именно задължението наемите да са в лири отблъсква и арабските инвеститори от идеята да строят или закупят съществуващи молове в страната.
Той е категоричен, че ситуацията може да се подобри само ако властите отново позволят на собствениците на търговски центрове да приемат валута от наемателите си./money.bg
Още по темата
![]() |
1 | 2.10078 |
![]() |
1 | 2.25925 |
![]() |
10 | 3.85112 |
![]() |
100 | 4.16705 |
![]() |
1 | 1.67408 |
Последни новини
- 12:12 Министър Станков отговори на Радев: Договорът с „Боташ“ оскъпява нашия газ с 30%
- 12:02 Келог обяви, че ще посети Украйна за една седмица
- 11:54 Васил Велев: 2/3 от фирмите вече отговарят на изискванията за работа с еврото
- 11:50 Бивш съпруг на Анистън и актриса от "Ангелите на Чарли" стават част от "Дяволът носи Прада 2"
- 11:39 Кремъл заяви, че цензурата по време на война е оправдана
- 11:28 „Опълченска“ ще остане витрината на управлението на Терзиев
- 11:21 Пламен Димитров, КНСБ: Най-важното в момента е цените да бъдат държани под контрол
- 11:17 Американец попари мечтата ни за изцяло български финал на юношеския "Уимбълдън"