Европейските автомобилни компании имат едва 16% от металите за батерии, нужни им до 2030 г.

ЕС и Свят 05.12.2023 18:44 Снимка: ДНЕС+

Европейските автомобилни компании имат едва 16% от металите за батерии, нужни им до 2030 г.

Европейските автомобилни производители са си осигурили по-малко от една пета от металите, необходими за производство на батерии (кобалта, лития и никела), които ще им трябват, за да постигнат целите си до 2030 г. Това се казва в нов анализ на Transport & Environment (T&E). Tesla и BYD са изключение.

В надпреварата за снабдяване с ключови метали за батерии, европейските производители на автомобили са осигурили едва 16% от ключовите метали, които ще им трябват, за да постигнат целите си за продажби до 2030 г., според френската организация T&E. Volkswagen и Stellantis отбелязват известен напредък в това отношение, но останалата част от компаниите са "назад". Европейският съюз ще забрани продажбата на нови автомобили с двигатели в с вътрешно горене през 2035 г.

За анализа си T&E се позовава на данни на публично достъпни договори и класира производителите по отношение на веригата за доставка на батерии въз основа на осигурени суровини, производство на клетки и др.

Сред констатациите от анализа са твърденията, че Tesla, BYD, VW, Ford, Renault и Stellantis имат дългосрочни договори за доставка на всеки един от трите ключови метала. Mercedes има само един публично разкрит договор за доставки, а BMW, която се противопоставя на пълното премахване на превозните средства с двигател с вътрешно горене в ЕС, не е разкрила достатъчно информация за това как планира да продължи производството си, пише Elektrek.

"Има разминаване между целите на производителите на електрически превозни средства и техните стратегии за доставка на редкоземни елементи", коментира Джулия Полисканова, старши директор в T&E.

"Tesla и BYD са много по-напред от повечето европейски играчи, които едва сега се събуждат за предизвикателството да осигурят метали за батерии. Този доклад трябва да алармира главните изпълнителни директори и инвеститорите да се ангажират по-нагоре по веригата си за доставки", коментира тя.

И все пак европейските производители изпреварват САЩ и Китай по отношение на "изчистване на веригите за доставки" от злоупотреби, използване на детски труд и използване на разрушителни за околната среда техники.

Очаква се търсенето на литий да се учетвори до 2030 г., защото светът постепенно премахва замърсяващите превозни средства в полза на по-чисти алтернативи, а T&C прогнозира, че ще има недостиг на литий от 390 000 тона през 2030 г.

CHF CHF 1 2.00003
GBP GBP 1 2.2837
RON RON 10 3.93021
TRY TRY 100 5.61962
USD USD 1 1.82549