ЕС и Свят 28.04.2024 16:29 Снимка: ДНЕС+
ЕП: 15 мегакомпании трябва да спрат рекламата в прокремълски медии в България
Големи търговски марки като Lidl, Coca-Cola и L'Oréal трябва да спрат да рекламират в прокремълски медии на Балканите, инструктираха депутати от Европейския парламент пред компаниите в писмо, предаде "Политико".
15-те марки трябва стриктно да преразгледат рекламните си политики, за да гарантират, че разходите им не финансират, дори и неволно, медии, известни с разпространението на вредна дезинформация, посочват депутатите.
Писмото е изпратено в четвъртък от българския консервативен евродепутат Андрей Ковачев и още 15 депутати от дясноцентристката партия, либералите, социалистите и Зелените.
Компаниите, към които е насочено писмото, са Lidl, Delhaize Group, Procter & Gambler, Coca-Cola, A1, Yettel, Ferrero, Heineken, Mars, Mondelez, L'Oréal, GlaxoSmithKlein (GSK), Bosch, Samsung и Amazon.
Андрей Ковачев обясни, че антидемократичните разкази от злонамерени сили са сериозна заплаха за демокрацията, особено в тази ключова за света изборна година.
Експерти по дезинформация предупреждават за нарастваща вълна от фалшиви новини онлайн и чуждестранни опити да се повлияе на вота преди парламентарните избори през юни.
"Много медийни организации, които разпространяват прокремълска дезинформация, често използват реклама, закупена от реномирани компании, за да засилят доверието в тях", добави Ковачев. Според него въпросните компании невинаги са наясно, че могат да подкрепят проруски пропагандни канали.
Всъщност зад този политически ход стои базираната в Брюксел неправителствена организация - Балканската инициатива за свободни медии.
Организацияга съобщи през 2023 г., че глобални марки чрез агенции и рекламни фирми харчат стотици милиони евро за сръбски и български медии, които разпространяват правителствена пропаганда и подкрепяни от Кремъл разкази, свързани с нахлуването в Украйна.
"Не става въпрос само за пари", пише в писмото от ЕП. Според подписалите се евродепутати марките, сключили договори с "пропагандни медии", по този начин им дават легитимност и засилват разпространението и въздействието на дезинформацията.
Членовете на ЕП искат от компаниите да застанат на страната на "истината и почтеността, като внимателно преразпределят рекламните бюджети от платформи, които компрометират тези основни ценности".
Засега единствено от Lidl са реагирали на публикацията - с думите, че нямат договорни отношения с нито една проруска медия в България.
CHF | 1 | 2.00003 |
GBP | 1 | 2.27277 |
RON | 10 | 3.93068 |
TRY | 100 | 5.62941 |
USD | 1 | 1.81448 |
Последни новини
- 16:16 Как чрез дигиталните пари и социалния кредит Китай контролира гражданите си
- 16:04 Байдън: Спирането на огъня в Газа е възможно още утре, ако "Хамас" освободи заложниците
- 15:50 "Има сериозен потенциал от поскъпване на цената на електроенергията за бита от 1 юли"
- 15:39 Мъж или мечка: това е въпросът?
- 15:27 В река Темза има 10 пъти над нормата ешерихия коли
- 15:17 Анатомия на американските избори – кой и как избира президента на САЩ
- 15:04 Благодарение на Венцислав Мутафчийски, в църковния календар се въвежда нов молебен
- 14:53 Кирил Вълчев: Смисълът на буквите е да стигаме до знание по-високо от познанието за тленния живот