
ЕС и Свят 28.04.2024 16:29 Снимка: ДНЕС+
ЕП: 15 мегакомпании трябва да спрат рекламата в прокремълски медии в България
Големи търговски марки като Lidl, Coca-Cola и L'Oréal трябва да спрат да рекламират в прокремълски медии на Балканите, инструктираха депутати от Европейския парламент пред компаниите в писмо, предаде "Политико".
15-те марки трябва стриктно да преразгледат рекламните си политики, за да гарантират, че разходите им не финансират, дори и неволно, медии, известни с разпространението на вредна дезинформация, посочват депутатите.
Писмото е изпратено в четвъртък от българския консервативен евродепутат Андрей Ковачев и още 15 депутати от дясноцентристката партия, либералите, социалистите и Зелените.
Компаниите, към които е насочено писмото, са Lidl, Delhaize Group, Procter & Gambler, Coca-Cola, A1, Yettel, Ferrero, Heineken, Mars, Mondelez, L'Oréal, GlaxoSmithKlein (GSK), Bosch, Samsung и Amazon.
Андрей Ковачев обясни, че антидемократичните разкази от злонамерени сили са сериозна заплаха за демокрацията, особено в тази ключова за света изборна година.
Експерти по дезинформация предупреждават за нарастваща вълна от фалшиви новини онлайн и чуждестранни опити да се повлияе на вота преди парламентарните избори през юни.
"Много медийни организации, които разпространяват прокремълска дезинформация, често използват реклама, закупена от реномирани компании, за да засилят доверието в тях", добави Ковачев. Според него въпросните компании невинаги са наясно, че могат да подкрепят проруски пропагандни канали.
Всъщност зад този политически ход стои базираната в Брюксел неправителствена организация - Балканската инициатива за свободни медии.
Организацияга съобщи през 2023 г., че глобални марки чрез агенции и рекламни фирми харчат стотици милиони евро за сръбски и български медии, които разпространяват правителствена пропаганда и подкрепяни от Кремъл разкази, свързани с нахлуването в Украйна.
"Не става въпрос само за пари", пише в писмото от ЕП. Според подписалите се евродепутати марките, сключили договори с "пропагандни медии", по този начин им дават легитимност и засилват разпространението и въздействието на дезинформацията.
Членовете на ЕП искат от компаниите да застанат на страната на "истината и почтеността, като внимателно преразпределят рекламните бюджети от платформи, които компрометират тези основни ценности".
Засега единствено от Lidl са реагирали на публикацията - с думите, че нямат договорни отношения с нито една проруска медия в България.
![]() |
1 | 2.0909 |
![]() |
1 | 2.27132 |
![]() |
10 | 3.86108 |
![]() |
100 | 4.16919 |
![]() |
1 | 1.66766 |
Последни новини
- 22:12 Хороскоп за вторник, 8 юли 2025 г.
- 19:33 Учени представиха дистанционно управлявани бръмбари-киборги за спасителни операции
- 19:25 Писмата на Доналд Тръмп за митата и очакваните последици за България, ЕС и света
- 19:21 Томислав Дончев: До 1-2 месеца след приемането на еврото страховете на хората ще изчезнат
- 19:17 Столичната община ще раздава минерална вода във връзка с горещото време
- 19:10 Тръмп изпраща Келог в Рим за конференцията за възстановяване на Украйна
- 19:05 Огромен транспарант в Брюксел: България, добре дошла в еврозоната!
- 19:02 Нетаняху кацна в САЩ, среща се с Тръмп