"Еър Индия": Единият двигател на разбилия се самолет беше нов

ЕС и Свят 19.06.2025 16:20 Снимка: ДНЕС+

"Еър Индия": Единият двигател на разбилия се самолет беше нов

Другият не е трябвало да бъде обслужван до декември

Единият от двигателите на самолета на "Еър Индия", който се разби миналата седмица, е бил нов, докато другият не е трябвало да бъде обслужван до декември, заяви председателят на авиокомпанията.

В интервю за индийски новинарски канал, Н. Чандрасекаран заяви, че и двата двигателя на самолета имат „чиста" история.

„Десният двигател беше нов, поставен през март 2025 г. Левият двигател е обслужван за последно през 2023 г. и следващата му проверка е през декември 2025 г.", каза той пред канала Times Now.

Най-малко 270 души, повечето от които пътници, загинаха на 12 юни, когато AI171, Boeing 787-8 Dreamliner, пътуващ за Лондон, се разби по-малко от минута след излитане от летище Ахмедабад в Западна Индия.

Разследващите сега преглеждат отломки и декодират записани полетни данни и аудио от пилотската кабина - от намерените черни кутии на самолета - за да проследят последните моменти на полета и да определят причината за инцидента.

„Има много спекулации и много теории. Но това, което знам досега, е, че този конкретен самолет има чиста история", казва г-н Чандрасекаран, предупреждавайки хората да не правят прибързани заключения.

„Всички експерти ми казаха, че черната кутия и записващите устройства определено ще разкажат историята. Така че просто трябва да изчакаме", добави той.

Кишор Чинта, бивш следовател в индийското Бюро за разследване на авиационни произшествия, заяви пред Би Би Си, че състоянието на самолетния двигател не е непременно свързано с неговата възраст.

„Възрастта на двигателя няма значение за неговото състояние, особено за двигателите Genx-1B, използван в Boeing 787-8", казва г-н Чинта. С други думи, само защото един двигател е нов, не означава непременно, че е в добро състояние, или обратното.

За разлика от по-старите модели, двигателите Genx-1B, произведени от GE Aerospace, не следват фиксиран график за основен ремонт или поддръжка. Вместо това те са оборудвани със система, наречена Full Authority Digital Engine Control или FADEC, която непрекъснато следи състоянието и производителността на двигателя. Решението за сервизно обслужване или подмяна на двигателя се основава на тези данни и физически проверки.

Г-н Чинта обаче посочва, че някои компоненти на двигателя, известни като части с ограничен срок на експлоатация (LLP), все още имат фиксиран живот, обикновено между 15 000 и 20 000 цикъла.

„Всяко стартиране и изключване на двигателя се брои за един цикъл", обяснява той.

Докато разследването продължава, "Еър Индия" обяви и 15% съкращение на международните си операции с широкофюзелажни самолети до средата на юли, докато се бори с последиците от катастрофата.

В изявление, публикувано на 18 юни, авиокомпанията заяви, че решението е продиктувано от „усложняващи обстоятелства" - включително засилени проверки за безопасност, повишена предпазливост от страна на екипажа и наземния персонал и напрежение в Близкия изток.

Индийският авиационен регулатор разпореди допълнителни проверки за безопасност на самолетите Boeing 787 след смъртоносната катастрофа като „превантивна мярка".

Очаква се останалите самолети да бъдат проверени през следващите дни, съобщи "Еър Индия", добавяйки, че флотилията от Boeing 777 на авиокомпанията също ще „претърпи засилени проверки за безопасност".

CHF CHF 1 2.08001
GBP GBP 1 2.28699
RON RON 10 3.88818
TRY TRY 100 4.29835
USD USD 1 1.69954