Черна гора избегна китайския дългов капан. Засега

ЕС и Свят 10.08.2021 09:01 Снимка: ДНЕС+

Черна гора избегна китайския дългов капан. Засега

В последния момент Черна гора успя да плати първата си вноска от заема за един милиард щатски долара, които дължи на китайската Exim Bank - заем, който заплашва да срути икономиката на страната, след като дългът ѝ надхвърли 103 процента от брутния вътрешен продукт, пише Emerging Europe.

Плащането, направено в края на миналия месец, бе възможно благодарение на споразумението между кабинета и банки от Европейския съюз и Съединените американски щати. Лихвата също така спада от два процента на 0,88 процента, с което Черна гора ще пести по над осем милиона евро годишно. Детайли за споразумението липсват, но министърът на финансите посочва, че сделката е за 14 години и след 2 може да бъде преразгледана. В нея участват германската Deutsche Bank, френската Societe Generale, както и две щатски банки - Merrill Lynch и Goldman Sachs.

Това обаче не означава, че дългът е изчезнал. А по каква траектория ще тръгне бъдещето, ще зависи изцяло от силата на черногорската икономика и финансовата ѝ стабилност.

В момента ситуацията не е розова. Според Световната банка БВП на Черна гора се свива с 15,2% през 2020 г. Държавата зависи особено от туризма - сектор, който пострада заради пандемията. Прогнозата за тази година е 8,5% ръст.

Най-скъпата магистрала в Европа

Към проблема допринася и фактът, че магистралата, която трябваше да бъде изградена с китайския заем, все още не е готова. Първоначалният план бе тя да бъде открита през 2019 г., но строителството ѝ бе забавено. Очаква се първите коли да тръгнат по нея през ноември т.г., но и този срок може да не бъде спазен.

Но това е едва първата отсечка от 41 км. от магистрала, която трябва да покрие 164-те километра между крайморския град Бар и сръбската граница.

"Не е ясно кога изграждането на вероятно най-скъпата магистрала в Европа ще приключи", казва Нина Маркович Казе от университета Macquarie в Сидни.

Избегнат ли е китайскят дългов капан?

Сделката с банките дава на Черна гора малко въздух, казва Лука Щерич от Belgrade Centre of Security Policy. Но проблемът просто е отложен, а не разрешен. "Сделката само намалява опасността от незабавна дългова криза. Имайки предвид колко голям е заемът, изграждането на магистралата е дългосрочен, скъп и непредвидим проект, който ще занимава Черна гора с десетилетия", смята той.

Има притеснения, че в крайна сметка Подгорица не е избегнала китайския "дългов капан". "Урокът тук е, че следващият път, в който Китай предложи много пари, всички ще погледнат към Черна гора като перфектния пример за китайския дългов капан. Черна гора ще играе ролята на учебникарски пример. Мисля, че Западните Балкани научиха урока си", казва Висар Хамбази, изследовател в косовската Democracy for Development.

Дали другите държави в региона са научили наистина урока? Само времето ще покаже, но има и мнения, че ефектът ще бъде обратен, след като столиците виждат, че западните банки влизат, за да спасят положението.

Ако имат желание, държавите от региона могат да научат много, казва Маркович Казе. "На Западните Балкани са нужни по-консервативни бюджетни прогнози", смята тя. И допълва, че някои от икономиките в региона зависят твърде много от чуждестранен капитал, ПЧИ и сектори като туризма, които са твърде волатилни.

Макар че сделката е между правителството и банките, няма съмнение, че Брюксел и Вашингтон са изиграли своята роля. Така е повече от ясно, че и ЕС, и САЩ разбират каква заплаха представлява Китай за интересите им на Западните Балкани./money.bg

CHF CHF 1 2.00269
GBP GBP 1 2.28725
RON RON 10 3.9325
TRY TRY 100 5.59629
USD USD 1 1.80911