Авиокатастрофа: Нов доклад разкри фаталната грешка, довела до ужаса с 67 трупа във Вашингтон

ЕС и Свят 28.04.2025 14:21 Снимка: ДНЕС+

Авиокатастрофа: Нов доклад разкри фаталната грешка, довела до ужаса с 67 трупа във Вашингтон

Фаталният сблъсък между военния хеликоптер Black Hawk и пътнически самолет на American Airlines във Вашингтон, при който загинаха 67 души, е причинен от серия грешки на пилота на хеликоптера. Това сочи взривяващ нов доклад, публикуван от The New York Times.

Какво се случи в нощта на трагедията?

На 29 януари капитан Ребека Лобак е преминавала годишен полетен изпит заедно със своя ко-пилот и инструктор, старши уорънт-офицер Андрю Лойд Ийвс.

Според доклада Лобак е допуснала няколко критични грешки:

Летяла е твърде високо с Black Hawk;

15 секунди преди сблъсъка е получила нареждане от диспечерите да завие наляво — но не го е изпълнила;

Ко-пилотът Ийвс я е подканил отново да промени курса, но Лобак отново не е реагирала.

И двамата пилоти са потвърдили, че са забелязали приближаващия самолет и са поискали да преминат на визуално разделение — процедура, която позволява избягване на сблъсъци чрез визуално наблюдение вместо чрез инструкции от диспечерите.

Пропуснати предупреждения и технически грешки

Според експертите, в момента на критичното съобщение пилотите може да са натискали бутона за предаване по радиостанцията и затова не са чули ясно фразата „премини зад самолета“.

Нито Лобак, нито Ийвс са имали здравословни проблеми по време на полета.

Няма данни за техническа повреда, но се установява, че автоматичната система за следене на полета (ADS-B) на Black Hawk е била изключена без обоснована причина.

Какво знаем за участващите в катастрофата?

Пилотът на пътническия самолет, 34-годишният Джонатан Кампос, е бил опитен и е мечтал да стане пилот още от тригодишна възраст.

На борда на самолета са пътували ловци, ученици, родители и състезатели от Скейтинг клуба на Бостън, които се връщали от лагер след първенството по фигурно пързаляне на САЩ за 2025 г.

Две секунди преди сблъсъка самолетът е бил на височина от 313 фута. Според разследването, промяната на плана за кацане по искане на диспечерите също е допринесла за сложността на ситуацията.

Какви са изводите на експертите?

„Капитан Лобак трябваше незабавно да предприеме действия, за да избегне сблъсъка с полет 5342. Вместо това тя продължи да лети право към него“, посочва се в доклада на Националния съвет за безопасност на транспорта (NTSB).

Експертите предупреждават, че грешно или забавено визуално разделение може да бъде изключително опасно, макар в повечето случаи да се изпълнява успешно.

CHF CHF 1 2.07603
GBP GBP 1 2.29262
RON RON 10 3.92926
TRY TRY 100 4.48288
USD USD 1 1.72214