30% повече CO2 e изхвърлен от корабите заради безредиците в Червено море

ЕС и Свят 12.02.2024 12:52 Снимка: ДНЕС+

30% повече CO2 e изхвърлен от корабите заради безредиците в Червено море

30% повече CO2 e изхвърлен от корабите заради безредиците в Червено море, показва изследване на консултантска компания за морски транспорт Sea Intelligence.

Причината е, че хутите от октомври миналата година не спират с атаките си по кораби в Червено море. Хутите разглеждат нападенията като "отмъщение" за израелските нападения срещу ивицата Газа.

В резултат редица компании за морски товарен транспорт, сред които гигантите „Мерск“ Maersk, MSC и Hapag-Lloyd, пренасочиха корабите си вместо през Аденския залив в Арабско море и през Червено море по по-дългия маршрут покрай нос Добра надежда, разположен в южната част на Африка, припомня в блога си журналистът Апостол Апостолов. Това удължава плаването им с до 20 дни, посочва германският Институт за световна икономика. Неговото проучване показва, че през декември вносът за страните от Европейския съюз е намалял с 3,1 процента, а износът от ЕС е паднал с 2%.

Обикновено един голям контейнеровоз транспортира по 200 000 тона стоки от Китай до Нидерландия. Същият отделя около 35 000 тона CO2 годишно. Пътуването отнема приблизително месец. Поради атаките на хутите, все повече кораби избират обиколен маршрут през Южна Африка, който отнема повече време, но е много по-безопасен. Според статистиката на преминалите през Суецкия канал плавателни съдове през януари е регистриран спад от 36% спрямо същия период на миналата година.

От Нидерландската търговска асоциация на компаниите-износители допълват, че заради по-дългия маршрут капитаните на кораби са принудени да се движат по-бързо, двигателите са по-малко ефективни и отделят по-голямо количество CO2.

В глобален мащаб превозът на товари през Червено море се е понижил до около 200 000 контейнера дневно от средно по 500 000 през ноември миналата година. Само за периода ноември декември 2023 обемът на световната търговия се е свил с 1,3%.

САЩ отчита спад от 1,5% на износа и 1% на вноса, въпреки че търговският маршрут през Червено море не е толкова значим за страната, посочват авторите на изследването.

"Съвсем скоро системата ще се приспособи към новата реалност, че трябва да се обикаля и производителите трябва да се подготвят и планират за по-дълго време за изчакване, смята Саймън Хийни, старши мениджър в консултантската компания Drewry.  Той смята, че кризата се очертава да продължи месеци, но че корабоплаването има по-голям капацитет - за разлика от по време на пандемията - и уроците от това време означават, че компаниите имат повече инвентар под ръка. Освен това, разходите за доставка са малка част от стойността на артикулите.

"Конфликтът оказва известен натиск върху световните цени на петрола, но е малко вероятно да се стигне до сериозен шок в енергийните доставки", написа в Туитър Симоне Таляпиетра, енергиен анализатор в мозъчния тръст Bruegel в Брюксел. Това можело да се промени, ако конфликтите между Хамас и Израел и хутите ескалират и доведат до проблеми в Ормузкия проток в южния край на Персийския залив. 

CHF CHF 1 2.05444
GBP GBP 1 2.28624
RON RON 10 3.93662
TRY TRY 100 5.80215
USD USD 1 1.80961