Виолета Комитова: „Автомагистрали“ е взело в робство строителни фирми

България 30.06.2021 15:03 Снимка: ДНЕС+

Виолета Комитова: „Автомагистрали“ е взело в робство строителни фирми

„В пътното строителство има „фирмено робство“. Фирма се сдобива с огромна поръчка, без да има капацитет. Тя наема подизпълнители - фирми „роби“, които работят без договори. Едната фирма е робовладелецът, а останалите са роби, които не могат да се оплачат и да си искат парите“. Това каза на брифинг регионалният министър Виолета Комитова. Тя заедно с министрите на финансите Асен Василев и на икономиката Кирил Петков изнесоха данни за разпределянето на обществени поръчки.

Според Комитова през инженеринга в изграждането на проекти сметките са се надписвали в пъти като уточни, че това се прави само за уникални проекти, които може да бъдат изпълнени само от една фирма с уникално ноу хау.

 „Път в полето какво му е уникалното“, попита тя.

Относно АМ „Хемус“ регионалния министър обясни, че държавата дава 3,71 млрд. лв от националния бюджет. Регионалното министерство, АПИ и „Автомагистрали“ получават по 1 милиард 140 млн. лв за изграждане на магистралата. „Търговското дружество раздава 976 млн. на 45-50 фирми авансово за бъдещо строителство на „Хемус“. Тя е разделена на 9 участъка и не обхваща целия път от Ябланица до Варна, а приключва от 220 км от Ябланица. След участък 9 магистрала „Хемус“ се изпълнява от друга компания. Тук парите са предавани също от МРРБ на АПИ, на Автомагистрали и на фирмите без обществени поръчки под прикритието на т.нар. процедура "ин хаус", допълни Комитова.

Проверките показвали още, че „Автомагистрали" са сключили договори с 30 фирми без обществени поръчки. За 3-4 дни са им преведени авансово 188 млн. лв. Комитова обясни, че в много обществените поръчки е прилагана процедурата „инженеринг”.

„Чрез нея всички цифри и стойности могат да се завишават многократно”, каза тя. И даде пример – ако на изпълнителя му трябват 100 кубика чакъл, той може да напише, че са му нужни 500 и няма кой да докаже, че не е така.

„Инженерингът се възлага на една и съща фирма да направи проект на хартия и на същата фирма да го изпълни. Тя си наема и надзорна компания да следи качеството”, обясни Комитова.

Финансовият министър Асен Василев обясни, че идеята за обществените поръчки без конкурс е била тези поръчки да се възлагат на държавни предприятия, които могат да ги изпълнят. Те обаче на свой ред ги давали на подизпълнители. Запитан дали по същия начин се е провела поръчката за машините за предстоящия вот, Василев призна, че и те са пригнали до този вариант, но защото процедурата била неотложна, а при магистралата нямало нищо неотложно. 

По разчети на финансовото министерство на фирми, без да са провеждани поръчки от публичните предприятия, са платени около 8,5 млрд. лв. Сумата възлиза на около 40% от целия изразходван ресурс.

Според служебния кабинет 42% от парите на държавните предприятия са раздадени без обществени поръчки. На немалка част от конкурсите, които са минали по законов ред, се е явил само 1 кандидат.

От своя страна министърът на икономиката Кирил Петков изнесе данни за строежа на 90 хил. квадратни метра административна сграда в „София Тех Парк“, където без поръчка са платени 182 млн. лв. за проектиране, строителство и надзор. „Това за мен е разхищение на държавния ресурс“, каза той./tribune.bg

CHF CHF 1 2.03647
GBP GBP 1 2.31213
RON RON 10 3.92903
TRY TRY 100 5.56076
USD USD 1 1.82856