България 19.05.2023 13:35 Снимка: ДНЕС+
Срещу катастрофите - глобите да са % от цената на колата и “пияни” очила за бъдещи шофьори
Всеки водач да има профил за уведомяване за санкции. А в градовете, където скоростта е над 50 км/ч - задължително заграждения
Преди ден министърът на вътрешните работи Иван Демерджиев каза какви са планираните промени в Наказателния кодекс и други закони, за да намалеят загиналите по пътищата. Сред тях са:
- наказателна отговорност на отказа от дрегер и кръвен тест за наркотици
- възможност за увеличаване на размера на наказанията и специално увеличаване на долния размер на наказанието лишаване от свобода
- лишаването от право да се управлява МПС да не може да е за по-малък срок от лишаването от свобода.
Това са промени, многократно предлагани и в “24 часа”. Защото
сега всеки може да откаже да се подложи на тест
за наркотици и алкохол и ще избегне наказателната отговорност, като се размине с глоба и лишаване от правоуправление за 2 г. за всеки отказ.
Демерджиев предложи и друга мярка - намаляване на максималната скорост на магистралите, а също и на максималната скорост в населените места от 50 на 30 км/ч.
Да, в много държави максималната скорост по магистралите е по-ниска от нашата. Варира от 110 км в някои щати на САЩ през 130 км в съседна Гърция до липса на ограничения в Германия. По някои оценки намаляването на скоростта с 10 км по магистралите в България
ще доведе до спасяването на 60 човешки живота
Но по тази логика намаляването примерно на 60 км/ч ще доведе до почти пълна липса на смъртни случаи, ако ограниченията биха се спазвали, т.е. до стотици спасени човешки животи. Но не ограниченията на скоростта са причината за големия брой смъртни случаи, а нарушенията на правилата за движение.
Една от най-честите причини например е предприемане на изпреварване точно в момента, когато друга кола е предприела такова. Което изисква елементарна проява на внимание. Като се ограничи скоростта до 130 км/ч, каква е гаранцията, че няма да се кара с по-висока скорост? В момента по принцип наказанието е само глоба. А ако караш мощен автомобил за много пари при сегашния размер на глобите – нарушителите не се стряскат. А и много от съобщенията за наложена глоба не се връчват и не се стига до наказание. Много по-ефективна мярка би било
глобата да представлява процент от застрахователната стойност на автомобила
За тази цел не е голяма трудност да се изгради компютърна система за застрахователната стойност на всеки автомобил по някой от световните справочници.
Да си шофьор, е лицензирана професия, която изисква и образование, и обучение, и полагане на изпит. Тогава какъв е проблемът всеки шофьор да има профил например в действащата система за сигурно електронно връчване. И уведомяването за наложеното наказание (вкл. с електронен фиш) няма да е трудно. При ниската ефективност на събиране на глобите задължително трябва да се запише, че ако глобата се плати примерно в двуседмичен срок от уведомяването, то
тя ще се плати
CHF | 1 | 2.09493 |
GBP | 1 | 2.35656 |
RON | 10 | 3.93029 |
TRY | 100 | 5.34333 |
USD | 1 | 1.88187 |
Последни новини
- 14:21 Коледният удар на НФЛ и Netflix: Сто милиона зрители в над 200 държави за два мача и Бионсе
- 14:11 Тир се вряза в снегорин. Затворен е пътят Русе - Бяла
- 14:00 Нападнаха екип на "Спешна помощ" в Бургаско
- 13:50 Украински офицер: Ако не се сключи примирие, ще има бунт в армията ни - кървав и безмилостен
- 13:38 НАСА публикува уникална снимка на "коледно дърво" във Вселената
- 13:27 Москва: НАТО превръща Молдова в логистичен център за доставки за украинската армия
- 13:23 Ураганен вятър в Бургас! Вълните достигат 6 метра
- 13:16 "Вашингтон Пост": Зеленски бавно върви към преговори за бъдещето на Украйна