Шофьори - нарушители предизвикаха 5 инцидента в системата на НКЖИ за седмица

България 07.09.2009 14:01

Пет пътни инцидента станаха на жп прелезите в страната и на други части от железопътната инфраструктура само за една седмица. Това сочи статистиката на Национална компания „Железопътна инфраструктура” за периода 29 август - 4 септември 2009 г.

Тревожната тенденция по отношение на произшествията на жп прелезите и други части от железопътната инфраструктура през последната седмица е, че в 100% от случаите вината е на шофьорите, които не спазват Закона за движение по пътищата и нарушават правилата за преминаване през жп прелези.

През нощта на 29 август 2009 г. станаха два инцидента на жп прелези в страната. Първият бе в района на гара Ресен по линията София – Русе. В 3,10 часа лек автомобил Рено 19 се опита да премине през прелеза, въпреки спуснатите бариери и задействаната звукова и светлинна сигнализация, указващи приближаването на влак. След удара шофьорът нарушител избяга от мястото на инцидента. Жертви и пострадали няма, но движението на влакове по път 1 по направлението София – Горна Оряховица бе временно спряно, а влакът от София за Русе закъсня със 151 минути.

Второто произшествие в нощта на 29 август бе в 5,25 часа. Инцидентът стана на жп прелез в междугарието Роман – Мездра Изток. Отново лек автомобил премина през жп съоръжението въпреки редовно спуснатите бариери, указващи приближаването на влак. След удара, влаковото движение по път 2 бе временно преустановено до преместване на колата, а за превозването на пътниците до гара Мездра бе изпратен друг влак.

В 10, 50 часа на 31 август 2009 г. шофьорът на товарен автомобил ИФА също реши да повиши адреналина си, преминавайки през жп прелез при спуснати бариери в междугарието Свиленград – Любимец. Пътническият влак от Свиленград за Димитровград обаче го удари. Така водачът нарушител се отървава жив по чудо. Резултатът бе близо 40 минутно спиране на движението на влакове заради правения оглед на мястото. Щетите по локомотива бяха незначителни и след разрешение пътниците продължиха пътуването си със същия влак, но със закъснение.

На 1 септември 2009 г. пък посрещачите и изпращачите на жп гара Дупница станаха свидетели на куриозен инцидент, който само по чудо не взе жертви. Тогава в 14,20 часа при маневра за паркиране автобус на фирма „Германея” се вряза в билетната каса на гарата. Спирачките на возилото отказаха, в резултат на което автобусът връхлетя върху прозореца на билетната каса, счупи го и бутна стената под него. За щастие в този момент продавачката на билети беше извън касата и не обслужваше клиенти.

Поредният инцидент на жп прелез в страната в следствие незаконно преминаване през съоръжението бе регистриран на 4 септември 2009 г. Тогава около 19,30 часа лек автомобил премина през неохраняем жп прелез в междугарието Филипово – Съединение. Шофьорът на леката кола не спази правилата за пресичане на неохраняеми прелези – да спре на поне 2 м от релсите, да огледа, да се ослуша и ако не идва влак – да премине. Така се стига до удар с пътническия влак Пловдив-Панагюрище. За щастие отново няма пострадали и жертви, но заради следствените действия влакът закъснява 90 минути.

„Черната статистика” на НКЖИ сочи, че от началото на 2009 г. до днес по жп прелезите в България са станали над 27 инцидента. В тях жертвите са 2, а ранените – над 10 души. През 2007 и 2008 г. в България са станали 63 инцидента на жп прелези. В тях шестима са убити, а 19 са ранени. И ако за някои минаването при спуснати бариери или забранителни светлини на прелезите е въпрос на адреналин, надбягване с влака или просто незачитане на правилата, то цифрите показват, че това е равносилно на опит за самоубийство.

Ръководството на НКЖИ за пореден път призовава водачите на превозните средства да спазват правилата за движение по пътищата и да внимават в участъците в близост до железопътните линии и при преминаване на железопътните прелези. Всяко неспазване на Закона за движение по пътищата е риск за живота на водачите на превозните средства и техните пътници. Освен това, инциденти от този род нарушават графика за движение на влаковете (над 320 минути е общото закъснение на влаковете само при тези инциденти), причиняват неудобства на пътниците и предизвикват значителни икономически загуби за НКЖИ и железопътните оператори (по предварителни данни в изброените случаи става въпрос за десетки хиляди левове).

CHF CHF 1 2.11441
GBP GBP 1 2.21674
RON RON 10 3.84726
TRY TRY 100 3.99948
USD USD 1 1.68956