България 13.02.2024 10:16 Снимка: ДНЕС+
Създателят на PISA: Българските деца учат много материал без да достигат компетентности
Според Андреас Шлайхер е положена добра основа за промяна, насочена не само към предаване на знания в училище, но и на умения
"Българските деца учат много материал, но не винаги могат да достигнат компетентности. Ученето трябва да е интересно и да увлича младите хора" - това е казал създателят на изследването PISA и директор на дирекцията за "Образование и умения" в ОИСР Андреас Шлайхер на среща с просветния министър Галин Цоков.
Шлайхер е посещение у нас по инициатива на Цоков. Министърът е изтъкнал, че у нас е започнала широка промяна в образователната система, "която цели децата не толкова да възпроизвеждат знания, а да се учат как да ги приложат в живота".
Според представителя на ОИРС страната ни е постигнала много и прави важна реформа в образованието, насочена към развитие на компетентности и тя има подкрепата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.
Шлайхер смята още, че постигнатото от България в сферата на образованието е добра основа за промяна, насочена не само към предаване на знания в училище, а и на умения. Като положителен пример той е посочил внедрените иновации в много български училища.
"Правите важна реформа в образованието, насочена към развитие на компетентности и имате подкрепата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР)", заяви д-р Шлайхер, цитиран от БТА. Според него е важно добрите практики в училищата да бъдат приложени и в други. "Започвате важен преход и е от голямо значение училищата да се чувстват включени, да се ангажират хората на първа линия и те да получат необходимия инструментариум," посочи Андреас Шлайхер.
Промяната във формата на оценяване е много важна крачка и Ви поздравяваме, че я предприемате, каза той по повод подготвяните промени във формата на националното външно оценяване в България.
За първи път създателят на глобалното изследване PISA е на посещение в България по покана на българския министър на образованието и науката, за да се срещне, както с представителите на държавните институции, така и с директори, учители и ученици. В разговора с д-р Шлайхер участие взеха също заместник-министрите Наталия Митева, Мариета Георгиева и Емилия Лазарова, както и началникът на кабинета на министъра Наталия Михалевска.
След срещата си с екипа на МОН Андреас Шлайхер представи изводи от изследването PISA и обсъди важни образователни теми с представители на регионални управления на образованието, синдикални и работодателски организации и педагогически факултети. Чрез резултатите трябва да се видят типовете задачи, в които децата са добри и къде има нужда от промяна, препоръча той.
Един от изводите е, че те учат много материал, но не винаги могат да достигнат компетентности. "Ученето трябва да е интересно и увличащо младите хора. Нашите общества се променят. Учителят днес трябва много да обяснява на родителите защо използва даден метод", каза още той.
В срещата участваха председателят на Синдиката на българските учители д-р Янка Такева, Диян Стаматов, председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета, Асен Александров, председател на Сдружението на директорите в средното образование, д-р Ваня Кастрева, началник на РУО-София, представители на университети, депутати от Комисията по образование и наука в НС и др.
Още по темата
CHF | 1 | 1.98461 |
GBP | 1 | 2.28258 |
RON | 10 | 3.93116 |
TRY | 100 | 5.59045 |
USD | 1 | 1.80361 |
Последни новини
- 21:22 Хороскоп за неделя, 19 май 2024 г.
- 19:31 "Задържане под стража" за мъжа, обвинен за зверското убийство край Ботевград
- 19:19 Израел: Убихме командир на палестинската групировка "Ислямски джихад"
- 19:06 Премиерът Главчев посети Троянския манастир
- 18:54 Катастрофа с ТИР на „Тракия“
- 18:41 Сдружение „Ангелите на пътя“ с автошествие в София под надслов „Беззаконието ни убива на пътя“
- 18:29 Зеленски поиска 120-130 самолета F-16
- 18:11 Стефан Ташев: Кирил Петков пак излъга – щял да спира кампанията си, нищо подобно