
България 13.02.2024 10:16 Снимка: ДНЕС+
Създателят на PISA: Българските деца учат много материал без да достигат компетентности
Според Андреас Шлайхер е положена добра основа за промяна, насочена не само към предаване на знания в училище, но и на умения
"Българските деца учат много материал, но не винаги могат да достигнат компетентности. Ученето трябва да е интересно и да увлича младите хора" - това е казал създателят на изследването PISA и директор на дирекцията за "Образование и умения" в ОИСР Андреас Шлайхер на среща с просветния министър Галин Цоков.
Шлайхер е посещение у нас по инициатива на Цоков. Министърът е изтъкнал, че у нас е започнала широка промяна в образователната система, "която цели децата не толкова да възпроизвеждат знания, а да се учат как да ги приложат в живота".
Според представителя на ОИРС страната ни е постигнала много и прави важна реформа в образованието, насочена към развитие на компетентности и тя има подкрепата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.
Шлайхер смята още, че постигнатото от България в сферата на образованието е добра основа за промяна, насочена не само към предаване на знания в училище, а и на умения. Като положителен пример той е посочил внедрените иновации в много български училища.
"Правите важна реформа в образованието, насочена към развитие на компетентности и имате подкрепата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР)", заяви д-р Шлайхер, цитиран от БТА. Според него е важно добрите практики в училищата да бъдат приложени и в други. "Започвате важен преход и е от голямо значение училищата да се чувстват включени, да се ангажират хората на първа линия и те да получат необходимия инструментариум," посочи Андреас Шлайхер.
Промяната във формата на оценяване е много важна крачка и Ви поздравяваме, че я предприемате, каза той по повод подготвяните промени във формата на националното външно оценяване в България.
За първи път създателят на глобалното изследване PISA е на посещение в България по покана на българския министър на образованието и науката, за да се срещне, както с представителите на държавните институции, така и с директори, учители и ученици. В разговора с д-р Шлайхер участие взеха също заместник-министрите Наталия Митева, Мариета Георгиева и Емилия Лазарова, както и началникът на кабинета на министъра Наталия Михалевска.
След срещата си с екипа на МОН Андреас Шлайхер представи изводи от изследването PISA и обсъди важни образователни теми с представители на регионални управления на образованието, синдикални и работодателски организации и педагогически факултети. Чрез резултатите трябва да се видят типовете задачи, в които децата са добри и къде има нужда от промяна, препоръча той.

Един от изводите е, че те учат много материал, но не винаги могат да достигнат компетентности. "Ученето трябва да е интересно и увличащо младите хора. Нашите общества се променят. Учителят днес трябва много да обяснява на родителите защо използва даден метод", каза още той.
В срещата участваха председателят на Синдиката на българските учители д-р Янка Такева, Диян Стаматов, председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета, Асен Александров, председател на Сдружението на директорите в средното образование, д-р Ваня Кастрева, началник на РУО-София, представители на университети, депутати от Комисията по образование и наука в НС и др.
Още по темата
![]() |
1 | 2.07603 |
![]() |
1 | 2.29262 |
![]() |
10 | 3.92926 |
![]() |
100 | 4.48288 |
![]() |
1 | 1.72214 |
Последни новини
- 20:32 Хороскоп за неделя, 27 април 2025 г.
- 19:40 Русия нанася удари по Одеска област с нов "мистериозен" дрон
- 19:32 Индия и Пакистан отново си размениха изстрели
- 19:25 Тръмп заплаши с нови санкции за Русия: Путин може би просто ме разиграва
- 19:23 Древните гръко-римски скулптури са били ароматизирани
- 19:14 "Хамас" може да освободи всички израелски заложници, поиска 5-годишно примирие
- 19:07 Путин към Уиткоф: Русия е готова да проведе мирни преговори с Украйна "без предварителни условия"
- 19:04 Полските военни накрак, след като руски хеликоптер навлезе неправомерно във въздушното пространство