Ремонтират жп пътищата за 580 млн. евро

България 22.04.2008 14:56

Проекти по Оперативна програма „Транспорт” на ЕС на обща стойност 580 млн. евро за периода до 2013 г. ще реализира Национална компания „Железопътна инфраструктура”, съобщиха от дружеството. Предвидената сума представлява 29% от общия бюджет на ОП „Транспорт”, като НКЖИ е вторият най-голям бенефициент по европрограмата, след Фонд „Републиканска пътна инфраструктура”. Парите се отпускат за развитие на жп транспорта в България, който е приоритетен за целия Европейски съюз, както и за подобряване на жп инфраструктурата в страната.

Най-мащабен проект е модернизацията на жп линията Видин-София, за която са предвидени 320 млн. евро. Целта на НКЖИ е след реализирането на проекта времето за пътуване от Видин до София да се съкрати с над 2 часа. В момента разстоянието се пътува за около 5 часа и 10 минути, а след реализирането на инвестицията ще се стига за 3 часа. Това ще стане благодарение на двойното увеличаване на скоростта на движение до 200 км/час.

За модернизацията на жп линията София - Пловдив ще бъдат инвестирани 120 млн. евро. Плановете на НКЖИ след приключване на работите по проекта са инфраструктурата в тази отсечка да позволи скорост на движение на влаковете до 200 км/час. Това ще намали времето за пътуване от София до Пловдив с 1 час.
НКЖИ ще инвестира 100 млн. евро и в модернизацията на жп линията София-Перник-Радомир. Подобряването на жп инфраструктурата по тази линия и създаването на условия за увеличаване на скоростта на движение на влаковете от 80 км/час на 200 км/час ще позволи времето за пътуване да бъде съкратено почти на половина - до 35 минути.

Ръководството на НКЖИ е подготвило и 4 алтернативни проекта на обща стойност 329 млн. евро, които могат да бъдат реализирани, ако при непредвидени обстоятелства се създаде опасност от неусвояване на средствата от ОП „Транспорт”, предвидени за железопътна инфраструктура. За интермодалния терминал в Пловдив вече тече прединвестиционно проучване. Търгът за строителството е със срок - края на 2010 г. - началото на 2011 година,- информираха от компанията.

Алтернативните жп инфраструктурни проекти са подновяване на участъци по жп линия Мездра - Горна Оряховица ( 160 млн. евро); подновяване на участъци от железопътната инфраструктура по жп линия Пловдив-Бургас ( 63 млн. евро); удвояване и електрификация на жп линия Първомай-Ябълково (23 млн. евро); модернизация на жп линия София-Драгоман (83 млн. евро).

ОП „Транспорт 2007-2013 г.” е с общ бюджет около 2 млрд. евро и в нея влизат 5 приоритетни оси - железопътна инфраструктура, пътна инфраструктура, подобряване на интермодалността, морски и вътрешни водни пътища и техническа помощ.

Потенциалните клиенти на железницата

Шейсет процента от населението на България са потенциални клиенти на железниците смятат от НКЖИ. За инвестиции в изграждането и подобряването на железния път у нас като процент от БВП се отделят 2-2,5 пъти по-малко средства от останалите европейски държави, където се отделят средно 0,49 на сто. Това каза директорът на Дирекция “Стратегически проекти и инвестиционна политика” в НКЖИ Мария Чакърова на семинар в “Боровец”. Тя посочи, че в развитите европейски държави много повече се инвестира в ж.п.-транспорта отколкото в автомобилния, отчетоха експертите. До 30 процента от целия пътнически поток в Европейската общност използва влаковете, 10 на сто от които са високоскоростни. Делът на превозваните товари с железница е 41 процента.

У нас едва пет на сто от пътническия поток е ориентиран към железницата, а по отношение на товарите постигаме европейските равнища. /Vsekiden.com

CHF CHF 1 2.11578
GBP GBP 1 2.21775
RON RON 10 3.84726
TRY TRY 100 3.98375
USD USD 1 1.6833