Ръст на превозените товари и по-малка загуба отчита БДЖ за 2010 г.

България 22.12.2010 15:07

През периода 13 - 17 декември 2010 г. „Холдинг Български държавни железници” ЕАД приключи важен етап от своята дейност.
Oсновните моменти от предприетите действия от страна на мениджърския екип са:

Подписване на Меморандум между правителството на Република България, представлявано от Министерство на финансите и Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Международната банка за възстановяване и развитие (Световна банка), за сътрудничество в областта на железопътния сектор. В частта за „Холдинг БДЖ” ЕАД Меморандума с банката е за планирана програма за реформи в железопътните дружества на стойност 460 млн. лв.

Постигнато е съгласие със Световната банка по почти всички параметри, които са насочени изцяло към повишаване производителността на използваните активи – персонал, локомотиви и вагони. Целта е достигане на „производителността на едно заето лице”, „производителността на локомотив” и съответно на товарен и пътнически вагон да достигне 60% от производителността на железопътните предприятия в страните членки на Европейския съюз.

Мисията на Световната банка изказа своето задоволство от провежданите реформи в железопътния сектор и даде своята положителна оценка за свършеното до този момент. Отчетоха се положителните страни на Плана за преструктуриране на „Холдинг Български държавни железници” ЕАД. Становището на експертите от банката е, че заложените мерки са адекватни, навременни и ефективни в частта им за съкращаване на разходите и подобряване на вътрешния контрол на финансовите средства в дружествата в холдинга.

Друга цел на банката е постигането на положителен финансов резултат на „БДЖ – Товарни превози” ЕООД, с цел спиране на декапитализацията на дружеството и неговото финансово стабилизиране.

За „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД експертите на Световната банка прогнозират редуциране на разходите и ефективното им управление. Планира се изваждане и спиране на губещи дейности, както и подобряване качеството на пътническата превозна услуга чрез ускоряване на инвестиционната политика на дружеството.

Оптимизиране на дейностите чрез продажба на излишни неоперативни дълготрайни материални активи, което ще позволи намаляване на неефективни разходи и реализиране на допълнителни приходи.

Друг важен момент е нотифициране на държавна помощ в размер на 249 млн. лв. от Европейската комисия, като първа стъпка за стабилизиране на „Холдинг Български държавни железници” ЕАД.

Разработен е и се прилага „План за преструктуриране и финансово стабилизиране на „Холдинг БДЖ” ЕАД за 2010 г. и план за дейността за периода 2010-2014 г.” Размерът на необходимите средства за извършване на най-неотложните плащания и стабилизиране на „Холдинг БДЖ” ЕАД в плана за преструктуриране е 460 млн. лв. С тези средства се предвиждаше: погасяване на заеми с държавна гаранция или с писма за подкрепа са необходими 258 млн. лв. за периода 2011 г. - 2014 г. Това са само главници, и то в намален размер, тъй като дружеството ще бъде в състояние да изплати останалите; За разплащане на просрочени задължения към ДП „Национална компания Железопътна инфраструктура” (ДП „НКЖИ”) са необходими около 73 млн. лв.; За разплащане на просрочени задължения към доставчици 88 млн. лева; Мостово (целево) финансиране в размер на 40 млн. лв. – средствата са необходими за покриване на недостига в интервала от време до излизане на решение на ЕК.

Тези средства бяха поискани за нотифициране от Европейската комисия, но тъй като за тази нотификация периодът на разрешаване е по-продължителен, се пристъпи към искане за втора спешна нотификация за първоначално стабилизиране на дружеството.
Средствата в размер на 249 млн. лв. във втората нотификация са определени на база прогноза за паричните потоци за дейността на „Холдинг БДЖ” ЕАД за периода декември 2010 г. - юни 2011 г.

Съгласно законодателството на Европейския съюз, Европейската комисия разреши държавно финансиране за "Холдинг Български държавни железници" ЕАД до 249 млн. лв. Помощта отговаря на критериите за предоставяне на оздравителна помощ, тъй като е ограничена по размер. Освен това е разрешена временно, за да може Европейската комисия да се произнесе по Плана за преструктуриране на дружеството. България трябва да предостави оздравителния план в срок от шест месеца.

Краткосрочната мярка ще позволи на „Холдинг БДЖ” ЕАД да се справи с ликвидните си проблеми, да плати задълженията си към кредиторите, както и да извърши належащи ремонти на подвижния състав, преди прилагането на Плана за преструктуриране. Европейската комисия още е счела, че мярката съответства на Насоките за оздравяване и преструктуриране на предприятия в затруднение. Размерът на помощта е ограничен до минимума, необходим на предприятието да извършва дейност през следващите шест месеца.

Съществена стъпка за модернизацията на подвижния състав на националния железопътен превозвач през последната седмица е подписването на договор за доставка на 30 нови спални вагона за повишаване качеството на пътническите превозни услуги.
Договорът е за закупуване на спални вагони чрез финансов лизинг. Проведена е процедура и е сключен договор с фирма „Тювасаш” за доставка на 30 нови спални вагона. Доставката на вагоните ще се извърши както следва:
- Първа партида – 12 броя спални вагони на 17-ти месец от влизането в сила на договора;
- Втора партида – 8 броя спални вагони на 18-ти месец от влизането в сила на договора;
- Трета партида – 10 броя спални вагони на 24-ти месец от влизането в сила на договора.
Срокът на производството на новите вагони е 18 месеца.

Включването в съставите на влаковете на нови пътнически вагони ще позволи привличане на повече клиенти на по-дълги разстояния, което ще спомага за увеличаване на приходите и създаване на конкурентни условия с другите видове транспорт. Ще има възможности за включване на български спални вагони в съставите на международни пътнически влакове, което ще подобри значително имиджа на „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД.

Считаме, че предприетите действия от новия мениджмънт на превозвача от началото на годината са в правилна посока. Постигнатото ще ни позволи да продължим последователното изпълнение на набелязаните цели и да върнем доверието в националния железопътен превозвач на нашите клиенти и доставчици на услуги. Основната ни грижа е осигуряване на безопасността на превозите, както и предоставянето на конкурентни условия на нашите контрагенти.

Работата през годината даде своите резултати. За това говорят и постигнатите финансови параметри по отчета за 11-те месеца на 2010 г.
Ръст на товарните превози – превозени са повече 62 хил. тона и 69 млн. тонкилометри спрямо същия период на 2009 г. Този ръст, макар и минимален, показва постепенно възвръщане на количествата на превозите и доверието на товародателите преди икономическата криза.

Намалена е загубата – отчетената загуба за 11-те месеца е 45,5 млн. лв. при 57,3 млн. лв. за същия период на предходната година и то при изразходвани с 5 млн. лв. по-малко субсидии от държавния бюджет, т.е. подобрението при съпоставими данни е с 16,7 млн. лв.

Редуциран е средно списъчният брой на персонала с 1 740 броя (списъчният състав за периода 30 ноември 2010 г. към 30 ноември 2009 г. е намален с 1 177 броя). Средствата за заплати и осигуровки са намалени с 10,7 млн. лв., въпреки изплатените обезщетения от началото на годината в размен на 6,6 млн. лв.

CHF CHF 1 2.10803
GBP GBP 1 2.22152
RON RON 10 3.84703
TRY TRY 100 4.00074
USD USD 1 1.6897