България 21.06.2025 13:58 Снимка: ДНЕС+
Ръководствата на CER, НКЖИ и БДЖ обсъдиха приоритетите в развитието на жп транспорта
В Централното управление на НКЖИ се проведе среща между изпълнителния директор на Общността на европейските железопътни и инфраструктурни компании (CER) Алберто Мацола и ръководствата на ДП НКЖИ и „Холдинг Български държавни железници” ЕАД. Срещата бе открита от заместник - министъра на транспорта и съобщенията Любен Нанов, който изтъкна безспорните предимства на железопътния транспорт и усилията, които министерството полага, за да си върне той стратегическото място при превоза на пътници и товари.
Общността на европейските железопътни и инфраструктурни компании (CER) е организация, която защитава железопътния транспорт като основа на конкурентна и устойчива транспортна система в Европа пред европейските институции и посещението на изпълнителния директор в София е част от редовните срещи с членуващи в асоциацията пътнически, товарни и инфраструктурни железопътни компании.
Г-н Мацола подчерта значението на европейските финансови механизми за модернизацията и развитието на железницата като изтъкна ролята на Плана за възстановяване и устойчивост и огромното значение на подготовката на следващата многогодишна финансова рамка след 2027 г., която ще очертае основните политически и бюджетни предизвикателства пред развитието на транспортния сектор.
Акцент в разговора бяха слабата свързаност в Европа с пристанищата, бъдещето в развитието на системите за безопасност и тяхната оперативна съвместимост, изпълнението на проектите по железопътните връзки на страната ни със съседни страни, възможностите за финансиране на проекти от фондове за търговия с вредни емисии и др.
Генералния директор на НКЖИ инж. Александър Вецков информира за напредъка на компанията по приоритетното изграждане на железопътните връзки с пристанищата Варна и Бургас, както и за политиката на НКЖИ по намаляване на вредните емисии. В България отдавна се изграждат тягови подстанции със съвременно оборудване, което не допуска вредни газови емисии ( изолационния SF6 газ), като до 2030 г. всички подстанции ще бъдат модернизирани.
Една от водещите инициативи на CER е осъществяването на свързаност на европейските столици и големи градове чрез високоскоростен жп транспорт до 2070 г. CER публикува „Генерален план за високоскоростна железница за Европа“, който очертава стратегическата визия и пътна карта за разработване на трансконтинентална високоскоростна железопътна мрежа със скорост над 250 км/ч, която реално да конкурира кратките полети.
Големите предизвикателства пред реализирането на този мащабен проект са не само осигуряването на необходимото финансиране, но и устойчивите енергийни източници, нужни за функционирането на бъдещите високоскоростни връзки между столиците на Европа.
Още по темата
                     
                    CHF
                 | 
                1 | 2.1035 | 
                     
                    GBP
                 | 
                1 | 2.23141 | 
                     
                    RON
                 | 
                10 | 3.84582 | 
                     
                    TRY
                 | 
                100 | 4.03978 | 
                     
                    USD
                 | 
                1 | 1.69865 | 
Последни новини
- 17:14 С изпитателен срок ЕС се пази от "троянски коне"
 - 17:05 Франция алармира за опасен паразит, унищожаващ боровите гори
 - 16:56 Условни присъди по четири дела за каналджийство срещу чужденци във Видин
 - 16:47 Осъден за заплахи мъж се закани да "унищожи" съдебния състав и прокурора
 - 16:38 Пострадали са полицаи при опит за задържане на неправоспособен водач в с. Синдел
 - 16:29 “Гардиън“ цитира Тръмп преди вота в Ню Йорк: Спрете Зохран Мамдани или ще си платите!
 - 16:22 Украинецът, задържан в Италия за саботаж на "Северен поток", обяви гладна стачка
 - 16:15 Три партии поемат властта в Чехия. Андрей Бабиш: Важното е, че се разбрахме