
България 21.06.2025 13:58 Снимка: ДНЕС+
Ръководствата на CER, НКЖИ и БДЖ обсъдиха приоритетите в развитието на жп транспорта
В Централното управление на НКЖИ се проведе среща между изпълнителния директор на Общността на европейските железопътни и инфраструктурни компании (CER) Алберто Мацола и ръководствата на ДП НКЖИ и „Холдинг Български държавни железници” ЕАД. Срещата бе открита от заместник - министъра на транспорта и съобщенията Любен Нанов, който изтъкна безспорните предимства на железопътния транспорт и усилията, които министерството полага, за да си върне той стратегическото място при превоза на пътници и товари.
Общността на европейските железопътни и инфраструктурни компании (CER) е организация, която защитава железопътния транспорт като основа на конкурентна и устойчива транспортна система в Европа пред европейските институции и посещението на изпълнителния директор в София е част от редовните срещи с членуващи в асоциацията пътнически, товарни и инфраструктурни железопътни компании.
Г-н Мацола подчерта значението на европейските финансови механизми за модернизацията и развитието на железницата като изтъкна ролята на Плана за възстановяване и устойчивост и огромното значение на подготовката на следващата многогодишна финансова рамка след 2027 г., която ще очертае основните политически и бюджетни предизвикателства пред развитието на транспортния сектор.
Акцент в разговора бяха слабата свързаност в Европа с пристанищата, бъдещето в развитието на системите за безопасност и тяхната оперативна съвместимост, изпълнението на проектите по железопътните връзки на страната ни със съседни страни, възможностите за финансиране на проекти от фондове за търговия с вредни емисии и др.
Генералния директор на НКЖИ инж. Александър Вецков информира за напредъка на компанията по приоритетното изграждане на железопътните връзки с пристанищата Варна и Бургас, както и за политиката на НКЖИ по намаляване на вредните емисии. В България отдавна се изграждат тягови подстанции със съвременно оборудване, което не допуска вредни газови емисии ( изолационния SF6 газ), като до 2030 г. всички подстанции ще бъдат модернизирани.
Една от водещите инициативи на CER е осъществяването на свързаност на европейските столици и големи градове чрез високоскоростен жп транспорт до 2070 г. CER публикува „Генерален план за високоскоростна железница за Европа“, който очертава стратегическата визия и пътна карта за разработване на трансконтинентална високоскоростна железопътна мрежа със скорост над 250 км/ч, която реално да конкурира кратките полети.
Големите предизвикателства пред реализирането на този мащабен проект са не само осигуряването на необходимото финансиране, но и устойчивите енергийни източници, нужни за функционирането на бъдещите високоскоростни връзки между столиците на Европа.
Още по темата
![]() |
1 | 2.07736 |
![]() |
1 | 2.291 |
![]() |
10 | 3.8881 |
![]() |
100 | 4.28061 |
![]() |
1 | 1.69851 |
Последни новини
- 19:07 В Рим аплодират Вежди Рашидов
- 18:56 Израелската армия е убила висш командир на иранските гвардейци на революцията
- 18:47 ISW: Путин използва "буферните зони" като претекст за разширяване на териториалните си претенции
- 18:37 Хакан Фидан: Израел тласка региона към катастрофа с атаките срещу Иран
- 18:26 Медведев: Ако Киев удари с "мръсна бомба", ще отвърнем с тактическо ядрено оръжие
- 18:16 Ванс: Тръмп ще направи всичко необходимо, за да унищожи ядрената програма на Иран
- 18:05 Путин: Неведнъж сме казвали на Израел - няма данни, че Иран се стреми към ядрено оръжие
- 17:55 Основни стъпки за бизнеса при въвеждането на еврото. Рискове и правила