
България 07.07.2022 09:43 Снимка: ДНЕС+
Премиерът в оставка Кирил Петков превзема МРРБ през заместник-министрите
Скандалът между „Продължаваме промяната“ и „Има такъв народ“ заради регионалното министерство и парите за пътища навлезе в нова фаза. Премиерът в оставка Кирил Петков се опитва да изземе властта в МРРБ през заместник-министрите. След като уволни и тримата заместници на регионалния министър Гроздан Караджов, той назначи двама нови, които са тясно свързани с ПП - Ивайло Стайков и Александър Стоянов.
Ивайло Стайков беше депутат от ПП, но се отказа от мястото си в парламента, за да стане съветник в регионалното министерство, изпратен там лично от Кирил Петков. Александър Стоянов пък е сред основателите на ПП. Биографията му е пъстра - инженер е от Минно-геоложкия университет, има магистратура „Противодействие на престъпността и тероризма“ от НБУ, има опит в строителството и финансите. В нито едно друго министерство в ресора на ИТН няма такива кадрови промени, пише 'Сега".
Премиерът в оставка почти е блокирал и работата на МРРБ и АПИ. Той е издал заповед всяко разплащане или поемане на задължения над 900 000 лв. от страна на МРРБ, АПИ, „Автомагистрали“ и „Български ВИК холдинг“ да минава първо през оперативно съвещание в Министерския съвет. Това води до забавяния в плащанията и ограничава почти изцяло дейността на АПИ, където повечето разплащания са големи.
Възможно е да възникнат и правни проблеми, защото МРРБ обжалва заповедта на Петков и юристите на министерството я считат за незаконосъобразна. Според тях заповедта няма никакво правно основание, а с намесата в плащанията премиерът Петков излиза извън конституционните си и законови правомощия. Юристи обясниха, че правомощията на министрите по отношение на управление на бюджетите им са записани ясно в закона за публичните финанси, а законът за администрацията разграничава категорично министерствата като орган на изпълнителната власт със специална компетентност. Недопустимо е правителството да разпорежда как да се извършват плащания и от държавните дружества „Български ВИК Холдинг“ и „Автомагистрали“, които си имат органи на управление, изтъкват експерти. При АПИ проблем се явява намесването на кабинета в договорни отношения, в които Министерският съвет не е страна.
До разпореждането на Петков се стигна след тежък разрив в коалиционните отношения покрай висящите стари задължения за пътно поддържане и изпълнението на ин-хаус договорите за „Хемус“. С решение на НС бе обещано разплащането да стане след проверка на извършената работа, но в актуализацията на бюджета не бяха предвидени нужните за това пари. От ПП се отметнаха от това обещание и обвиниха ИТН, че искат да дадат парите на „крадливи фирми“.
Още по темата
![]() |
1 | 2.09718 |
![]() |
1 | 2.25456 |
![]() |
10 | 3.85773 |
![]() |
100 | 4.1355 |
![]() |
1 | 1.67179 |
Последни новини
- 22:46 Отиде си Ози Озбърн - легендата на хеви метъла, само седмици след грандиозен прощален концерт
- 21:47 Хороскоп за сряда, 23 юли 2025 г.
- 19:22 За „плочкаджийте“ - новите мутри и хората на мисълта - смазани под киреча* на маргиналността
- 19:15 ПП търси Левски, но изпраща Асен Василев
- 19:07 Денис Шмигал: Украйна ще се нуждае поне от 120 млрд. долара за отбрана през следващата година
- 19:00 Франция: Мирните преговори между Украйна и Русия трябва да доведат до среща между Путин и Зеленски
- 18:52 Русия "значително разширява" списъка си със санкционирани представители на ЕС
- 18:45 Персоналът и главният офис на СЗО в Газа са били нападнати от израелската армия