Онлайн пазаруването спестява време, но крие рискове

България 07.09.2023 14:37 Снимка: ДНЕС+

Онлайн пазаруването спестява време, но крие рискове

Наръчник с основни съвети, които гарантират безпроблемен старт на новата учебна година, представиха от Европейски потребителски център (ЕПЦ) България. Все повече ученици и родители се възползват от онлайн пазаруването, което спестява време, но пък крие определени рискове.

Привидно неограничените възможности, различните стандарти за качество и рискът от измами могат да превърнат онлайн пазаруването в неприятно изживяване, особено за онези, които тепърва навлизат в света на дигиталната търговия.

В тази връзка от ЕПЦ България препоръчват първо да бъде проучен търговецът, преди да се направи покупка. Единият вариант е да се прочетат отзивите и оценките от предишни клиенти. Също така едно бързо търсене в интернет може да разкрие сигнали или оплаквания на клиенти, свързани с продавача.

По отношение закупуването на по-скъпи артикули като смарт часовник, лаптоп или таблет, е добре да се провери уебсайта на производителя за насоки как да идентифицирате оригиналността на продуктите и какви са серийните им номера.

От ЕПЦ България препоръчват на клиентите да не се задоволяват с първата оферта, а да сравнят цените в различни уебсайтове. Все пак цени, които са значително под средните за пазара могат да бъдат червен флаг за фалшиви стоки или измами. Най-евтиният вариант не винаги е най-изгодният, припомнят от Европейския потребителски център България. От там съветват още да се използват специализирани уебсайтове за сравнение на цените или разширения на браузъра, които автоматично сравняват цените за един и същ продукт, предлаган от множество онлайн търговци.

Когато настъпи моментът на плащане в интернет, защитата на данните е от най-важно значение. Препоръчително е да се използват сигурни методи за плащане като кредитна или дебитна карта, тъй като те предлагат допълнителни нива на сигурност. От ЕПЦ България отбелязват, че наложеният платеж не винаги е най-добрият вариант, тъй като ако се установи проблем с поръчката, възстановяването на сумата става по-трудно, а понякога дори и невъзможно.

Паричният превод пък изобщо не може да бъде оспорен, а повечето некоректни търговци ползват точно такава опция за измами.

Преди да бъде извършено плащане, е препоръчително да се провери дали уебсайтът е защитен. URL адресът на уебсайта трябва да започва с https://, а до него в адресната лента на браузъра следва да има иконка за сигурност във формата на катинар.

Също така от ЕПЦ България съветват да не се споделя поверителна лична информация. Коректните онлайн продавачи обикновено изискват само основна информация за контакт като име, адрес за доставка и информация за плащане, необходима за обработка на поръчка.

При онлайн пазаруването от ЕПЦ България препоръчват да се преглеждат и описанията на артикулите и информацията за размерите. Например при закупуване на раница, проверете броя отделения, както дали презрамките са подплатени и каква е издръжливостта й. Понякога предоставените снимки може да се различават малко от реалния продукт. В случай, че сте поръчали грешен продукт, се свържете с търговеца в писмена форма, за да имате доказателства.

Преди да поръчате онлайн се запознайте с правилата за връщане и възстановяване на средства. От ЕПЦ България да се обърне внимание на следните аспекти:

  • Срок за връщане: Колко време имате, за да върнете или замените артикула? Не трябва да е по-малко от 14 дни, колкото са по закон.
  • Транспортни разходи за върнатия продукт: Кой покрива разходите по връщането на продукта?
  • Метод на възстановяване: Ще получите ли пълно възстановяване на сумата, кредит от магазина или замяна на продукта с друг? По закон търговецът трябва да ви върне парите по същия начин, както ги е получил, освен ако не се уговорите друго.
  • Такси: Има ли такси, свързани с връщането на артикула?
  • Изисквания: В какво състояние трябва да бъде артикулът, за да бъде прието връщането или възстановяването на сумата?

Ако правилата за връщане и възстановяване на заплатените суми изглеждат прекалено ограничителни, трябва да се прецени дали рискът си заслужава. Реномираните продавачи обикновено имат ясни и справедливи политики за връщане, които кореспондират със Закона за защита на потребителите, за да гарантират удовлетвореността на клиентите си.

Времето за доставка също може да варира при пазаруването онлайн. При поръчка от чуждестранен търговец е възможно да отнеме повече време за доставка. За да се избегнат изненади, потвърдете очакваното време за доставка и разходите по нея преди да финализирате поръчката си. От ЕПЦ България съветват поръчката да бъде направена възможно най-рано, за да се предотвратят потенциални закъснения на артикули, които са необходими за първия учебен ден.

Някои онлайн търговци предлагат опции за ускорена доставка срещу допълнителна такса. Все пак цената на тази услуга не винаги си заслужава спрямо спешността.

Повечето търговци предоставят и номер за проследяване на пратката, като информират за местонахождението й и също прогнозират времето на нейното пристигане.

И не на последно място от ЕПЦ България препоръчват компютърът или мобилното устройство, от което се прави онлайн поръчка, да разполага с актуален софтуер за сигурност, включително защита срещу вируси и злонамерени софтуери. Това би предотвратило евентуални киберзаплахи и опити за фишинг.

Също така е добре да се запазят имейлите за потвърждение на поръчката, цифрови разписки и всякаква комуникация с продавача. Тези документи служат като дигитална следа, която може да бъде ценна, ако възникнат проблеми с поръчката.

Все пак дори и при най-добрата подготовка, може да възникнат проблеми по време на онлайн пазаруване. Ако срещате проблеми с доставката на продукт, ако някоя негова част е повредена или несъответстваща с поръчката, не се колебайте да се свържете незабавно с продавача, призовават от ЕПЦ България. Повечето търговци са силно ангажирани с удовлетворението на клиентите си и биха работили за бързо разрешаване на възникналите проблемите.

Ако обаче не получите съдействие и търговецът е от държава в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, можете да потърсите Европейски потребителски център за помощ, като подадете жалбата си в секция ,,Подай жалба" на www.ecc.bg.

CHF CHF 1 2.00003
GBP GBP 1 2.2837
RON RON 10 3.93021
TRY TRY 100 5.61962
USD USD 1 1.82549