Обсъждат специални шофьорски книжки за джипове, но и за коли на ток

България 02.10.2023 16:29 Снимка: ДНЕС+

Обсъждат специални шофьорски книжки за джипове, но и за коли на ток

Предложението за въвеждането на категория В+ ще засегне всички модели над 1800 кг

Идеята е на шефката на транспортната комисия на ЕП Карима Дели

Сред предложенията са точки за целия ЕС и таван от 130 км/ч за магистралите в Европа

Ако Европа въведе нови специални шофьорски книжки за джипове, то такива трябва да се изискват и за по-голямата част от електрическите автомобили.

Френската евродепутатка Карима Дели, която е и председател на транспортната комисия към Европарламента, разбуни шофьорските духове с внасянето на предложение за въвеждане на специален лиценз В+ за водачите на големи автомобили, тежащи над 1800 кг. Това автоматично означава, че в “тежката” категория ще попаднат и поне 2/3 от колите на ток.

Една кола днес тежи средно 1,4 тона. Чисто електрическите превозни средства, от друга страна, тежат средно 1,9 тона, като само батерията може да достигне до 750 килограма.

Според депутатката от една от водещите “зелени” партии големите SUV модели не само консумират повече гориво, но и заемат повече място. Сблъсъкът със SUV също би довел до много по-тежки наранявания, отколкото при по-леките автомобили. Всичко това може да се прочете в проектодоклада на Дели. Тя ръководи Европейския парламент по реформата на правилата на ЕС за шофьорските книжки. Миналата пролет Европейската комисия представи предложение за модернизиране на директивата за европейската шофьорска книжка. Сега зависи от Европейския парламент и от държавите - членки на ЕС, да договорят окончателните европейски правила.

Според французойката шофьорска книжка B, която в момента се изисква за управление на леки и лекотоварни автомобили, не е съвсем подходяща за най-тежките леки коли. Вместо това зелената депутатка иска да се въведе шофьорска книжка B+ за леки и лекотоварни автомобили с тегло над 1800 кила. Шофьорите обаче ще могат да я получат само след двегодишен изпитателен срок с нормална шофьорска книжка B.

Минималната възраст за получаване на шофьорска книжка за SUV трябва да бъде 21 години според нейното предложение.

Това означава, че шофьорите на популярни тежки джипове като Audi Q7, Volvo XC90, Mercedes G-Class или BMW X5 ще трябва да имат адаптирана шофьорска книжка. Но тъй като предложението не се отнася до конкретна форма на конструкцията на автомобила, а засяга само теглото, по-голямата част от водачите на електрически автомобили също ще трябва да се сдобият с тази специална шофьорска книжка. Ограничението от 1,8 тона изключва само електромобилите от по-малкия сегмент.

Представителката на партията Europe Ecologie Les Verts не спира дотук. Предлага се също така максимална скорост от 90 км/ч за начинаещи шофьори и книжка с точки за целия ЕС. Освен това шофирането със скорост над 130 км/ч да бъде забранено навсякъде в Европа. Възможните допълнителни мерки ще бъдат в допълнение към предварително обявените промени за шофьорските книжки в ЕС.

Въпреки че повече от половината от всички нови автомобили, продадени в Европейския съюз, са SUV, тези модели са обект на критики от известно време. Критиците често ги смятат за антисоциални коли, които поради допълнителното си тегло и височина гарантират, че в случай на катастрофа жертвите обикновено седят в другите коли. Освен това

SUV колите не са добре дошли в много градове поради техния размер и тегло и защото биха били по-опасни за уязвимите участници в движението, като например велосипедистите.

През следващите седмици в ЕП ще се обсъдят и други идеи за реформа на шофьорските книжки, като например книжките на шофьорите над 60-годишна възраст да се подновяват на всеки 7 г., а не на десет. Законодателният процес все още е в начален стадий и едва ли всички предложения за забрани и останалите идеи ще останат в законопроекта.

За 40 години автомобилите са станали два пъти по-тежки

През годините автомобилите все повече се “тъпчат” с технологии, като се започне от инфоразвлекателната система и се стигне до множество системи за активна и пасивна безопасност. Всички тези модерни и донякъде полезни джаджи доведоха до увеличаване на размера и теглото на съвременните автомобили.

Mercedes 190 от 1982 г., предшественик на сегашната C-класа с 4,42 метра дължина, е с тегло, в зависимост от нивото на оборудване, между 1080 и 1300 кг. 41 години по-късно сегашният Mercedes C-Class достига 4,75 метра дължина и в plug-in версията тежи повече от 2 тона. Повече от първата S-класа, която се доближаваше до тези 2 тона.

Увеличаването на теглото на автомобилите е проблем, който засяга други, още по-важни въпроси като безопасността и шофьорските книжки.

Колкото по-голямо е теглото на автомобила, толкова по-голяма е силата, необходима за спирането му. Елементарна физика. Така че по-тежките автомобили, изискват по-мощни спирачни системи. Но това не е всичко. Всъщност в случай на злополука с увеличаването на теглото и рисковете за пътниците във всички други участващи превозни средства могат да се увеличат.

Именно поради тази причина в доклада за тестовете, извършени през 2022 г., Euro NCAP (европейският орган по безопасност) официално предупреди за проблемите за увеличаването на теглото на новите автомобили, с допълнение от сравнителна таблица между превозните средства, тествани в двугодишен период 2010-2012 г. и 2020- 2022 г.

Почти 100 кг отгоре е теглото само за 10 години за компактните автомобили, повече от 200 за автомобили от D сегмента (като Alfa Romeo Giulia, BMW Серия 3 и т.н.) и повече от 130 за малките SUV модели. При електрическите автомобили  средното тегло е над 2 тона за по-високите сегменти, като батериите играят основна роля в това непрекъснато увеличаване на масата.

И ако всички тези килограми, носени наоколо, не влияят на безопасността на пътниците, те имат значение в случай на сблъсък. Опитайте се да си представите джип с тегло над 2 тона, който се сблъсква с малък, тежащ около 1400 кг.

Поради тази причина Euro NCAP подчертава необходимостта от приемане на адекватни структури за поглъщане на удари заедно с все по-ефективни системи за подпомагане на водача, за защита не само на други превозни средства, но и на велосипедисти и пешеходци.

Друг основен момент в непрекъснатото нарастване на теглото на автомобилите се отнася до ограниченията, наложени от шофьорската книжка. Всъщност в момента тези, които имат книжка B, могат да управляват автомобили с маса не повече от 3,5 тона. Все още сме далече от тази граница, но както беше подчертано преди време от Bentley, при тези темпове в бъдеще B лицензът може вече да не е достатъчен.

За да подкрепи своята теория, английската компания произведе дългата версия на своя луксозен джип Bentayga с 2514 кг брутно тегло и увеличаващо се до 3280 кг. при версията с електрическа батерия.

Със сигурност, ако тази тенденция се запази до 2035 г., когато новите автомобили в Европа ще трябва да бъдат само електрически, може да се окаже, че за някои луксозни модели ще трябва професионална книжка за товарни ванове заради високото им тегло.

23-ма души са загинали в катастрофи по празниците от началото на годината. Това сочат данните на МВР, според които намалението от миналата година е драстично - тогава жертвите са били 35.

Още на 1 януари е първата жертва

Тогава има и 10 ранени. Година по-рано пак има един загинал, но трима ранени по-малко.

Само 1 е загинал в почивните дни около 3 март. Той е починал точно на националния празник. В трите почивни дни 57 души са били ранени. За сравнение през 2022 година загиналите са двама, но тогава става дума за 4 дни - 3 март се е падал в четвъртък. Самите жертви са от катастрофа на пътя Пловдив - Асеновград, станала в неделя - 6 март. Ранените са били по-малко - 50.

6 пък са жертвите, а 56 ранените в инциденти, станали в почивните дни около Великден - от 14 до 17 април. Най-много са на Разпети петък - трима. Бройката е с цели 5 по-малко от загиналите в катасрофи, станали в празничните дни през 2022 година.

Нито един загинал няма в трите почивни дни около 1 май. Тогава обаче 59 души са били ранени. През 2022 година жертвите са цели шест, макар почивните дни да са били само два. Ранените са 35.

Най-черен през тази година е Гергьовден. Тогава загинаха 9 души, с цели 5-има повече, отколкото в трите почивни дни около Деня на храбростта през 2022 година.

Тогава на самия Гергьовден, който се е падал в петък, има един загинал в 11 пътни инцидента. Ден по-късно жертвите са 2, а на 8 май има един загинал. Тази година начало на черната серия даде катастрофа с 4 жертви, която изравни броя починали от м.г.

Тя стана в нощта срещу Гергьовден в 2,43 часа. Тогава в област Сливен, на разклона за село Тополчане, кола, управлявана от 50-годишен мъж, ударила отзад каруца. В нея се били качили 4-ма мъже, които се прибирали от празненство. Оказало се, че каруцата била без задължителните светлини. Затова и шофьорът я видял в последния момент и не могъл да реагира. Той има 2 предишни глоби за превишена скорост и е обвинен за катастрофата.

Едва 18 минути по-късно броят на жертвите от миналата година вече е минат. В 3 часа в с. Пчелина 42-годишен мъж загубил контрол над колата си, обърнал се и починал. По подобен начин около 11 часа преди обяд на 119-ия км на магистрала “Тракия” шофьор на 73 г. излязъл от платното и се забил в мантинелата

Починал на място.

По-специфичен инцидент пък станал 20 минути преди 17 часа в област Кърджали. Тогава по пътя между селата Бащино и Татково велосипедист на 53 години паднал. Ударил си главата и починал.

Последните 2 жертви на черната събота са от Видин. В 23,38 часа на изхода на областния град 23-годишен мъж карал мерцедеса си по бул. “Панония”. Изгубил контрол над немското возило, ударил се в стълб и починал. 19-годишният младеж, който се возил на предната седалка до него, също загубил живота си.

24 май бе първият, който се падна през седмицата - бе в сряда. Тогава има един загинал, но цели 37 ранени. Година по-рано жертвите са 2, а ранените - 22-ма. По същия начин бе и на 6 септември. Тогава жертвите са 2, а ранените 19. Година по-рано е загинал един, а пострадали са 23-ма.

Последните засега почивни дни бяха около 22 септември. Тогава загиват трима, а цели 107 са ранените. Година по-рано обаче жертвите са 8, а ранените 87.

CHF CHF 1 1.99554
GBP GBP 1 2.27467
RON RON 10 3.93068
TRY TRY 100 5.61747
USD USD 1 1.81162