Нараства броят на посегателствата върху елементи от железопътната инфраструктура
България 28.09.2006 14:42
Броени месеци преди присъединяването на България към Европейския съюз пред Национална компания „Железопътна инфраструктура” стои болезненият въпрос за собственото й оцеляване. Причина за това са многобройните вандалски посегателства върху елементи от железопътната инфраструктура в районите на гарите и междугарията.
Масово се крадат действащи съоръжения от осигурителната и телекомуникационна техника, съоръженията за електрозахранване и енергетика /контактна мрежа/, железопътни релси, стрелкови части, скрепителни елементи, т.е. всякакви метални части, които могат да бъдат предадени на складовете за вторични суровини. Посегателствата се извършват в железопътни участъци с интензивно влаково движение.
Щетите от кражби, само на материали и апаратура, без да се отчита разход на труд и материали за възстановяване възлизат на: за 2004 год. – 1152 бр. кражби на стойност 1 102 218 лв.; за 2005 год. – 987 бр. кражби на стойност 1 068 379 лв. През последните месеци се забелязва обезпокоителна тенденция към нарастване на броя на посегателствата, най-вече на проводници и съобщителни кабели. От началото на 2006 год. до месец август са регистрирани 940 бр. кражби на стойност 1 976 074 лв., като от тях 724 бр. на стойност 1 695 861,76 лв. са от посегателства на проводници.
Показателни случаи от последните дни на месец септември. На 18 септември е установена кражба на 340 м магистрален кабел в междугарието Подуене-Искър. Цената на 1 линеен метър от този кабел е 60 лв. На 19 септември е откраднат 1 500 м меден проводник за диспечерска централизация в междугарието Макоцево-Саранци. Между 21 и 23 септември е установена кражба на общо 11 броя дросел-трансформатори /единична цена 676 лева/ от междугарието Подуене пътническа-Централна гара София. Дросел трансформаторът е устройство, осигуряващо нормално провеждане на тяговия ток и отговарящо за осъществяване на контрол за наличието на влак върху релсите в съответния участък.
На 25.09. неизвестни лица са откраднали 3 000 м телефонен кабел в междугарието Александър Димитров-Земен.
Освен нанесените материални щети, кражбите водят до застрашаване на сигурността на движение на влаковете, могат да доведат до катастрофа с непредвидими последици и са реална заплаха за живота на пътниците. Поради кражбите на съоръжения от осигурителната техника и телекомуникациите се налага осигуряването на движението на влаковете да се извършва по нетипичен, авариен, начин. В тези случаи осигуряването на движението на влаковете изцяло зависи от субективния фактор. Налага се да бъде ограничавана скоростта на движение, влаковете се спират принудително, за да бъде връчен съответния документ на превозните бригади, налага се пилотиране на подвижния състав от персонала в гарите и т.н. Всички тези мерки водят до сериозни закъснения на влаковете, недоволство от страна на пътниците и допълнително натоварване на служителите от компанията. Закъсненията, резултат от посегателства върху съоръжения на железопътната инфраструктура, не могат да бъдат избегнати, защото са пряко свързани с безопасността на движението.
Оказва се, че органите на полицията не са в състояние да решат проблема. Въпреки засилването на присъствието в проблемните райони, извършването на проверки в пунктовете за изкупуване на скрап и други дейности, предприети от полицията и НК ЖИ, ефект няма. Напротив! Наблюдава се трайна тенденция към увеличаване броя на кражбите. В резултат НК “Железопътна инфраструктура” все по-трудно успява да осъществява основния си предмет на дейност. Ежемесечно компанията търпи загуби, причинени от посегателства, в размер на около 200 000 лева. Вместо тези суми да бъдат влагани в инфраструктурата за увеличаване на скоростта на движение на влаковете, НК ЖИ е принудена с тях да възстановява щетите от кражби.
Предложенията на НК ЖИ за решаването на проблема са следните: aнгажиране вниманието на всички контролни органи от всички нива, съгласно Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, за осъществяване на ефективен контрол върху търговията с отпадъци от черни и цветни метали, с цел недопускане продажбата на материали собственост на НК „Железопътна инфраструктура”; отнемане на лицензите за търговска дейност с отпадъци от черни и цветни метали на нередовните търговци; разкриване на извършителите на посегателства и бързото им санкциониране; засилване на присъствието на органите на МВР в рисковите райони; приемане на необходимите промени в законодателството, с цел посегателствата върху железопътната инфраструктура да се третират, като престъпления, застрашаващи живота на хората. НК ЖИ счита горепосочените мерки за крайно необходими и неотложни, с оглед гарантиране безопасността на пътниците и превозите.
Масово се крадат действащи съоръжения от осигурителната и телекомуникационна техника, съоръженията за електрозахранване и енергетика /контактна мрежа/, железопътни релси, стрелкови части, скрепителни елементи, т.е. всякакви метални части, които могат да бъдат предадени на складовете за вторични суровини. Посегателствата се извършват в железопътни участъци с интензивно влаково движение.
Щетите от кражби, само на материали и апаратура, без да се отчита разход на труд и материали за възстановяване възлизат на: за 2004 год. – 1152 бр. кражби на стойност 1 102 218 лв.; за 2005 год. – 987 бр. кражби на стойност 1 068 379 лв. През последните месеци се забелязва обезпокоителна тенденция към нарастване на броя на посегателствата, най-вече на проводници и съобщителни кабели. От началото на 2006 год. до месец август са регистрирани 940 бр. кражби на стойност 1 976 074 лв., като от тях 724 бр. на стойност 1 695 861,76 лв. са от посегателства на проводници.
Показателни случаи от последните дни на месец септември. На 18 септември е установена кражба на 340 м магистрален кабел в междугарието Подуене-Искър. Цената на 1 линеен метър от този кабел е 60 лв. На 19 септември е откраднат 1 500 м меден проводник за диспечерска централизация в междугарието Макоцево-Саранци. Между 21 и 23 септември е установена кражба на общо 11 броя дросел-трансформатори /единична цена 676 лева/ от междугарието Подуене пътническа-Централна гара София. Дросел трансформаторът е устройство, осигуряващо нормално провеждане на тяговия ток и отговарящо за осъществяване на контрол за наличието на влак върху релсите в съответния участък.
На 25.09. неизвестни лица са откраднали 3 000 м телефонен кабел в междугарието Александър Димитров-Земен.
Освен нанесените материални щети, кражбите водят до застрашаване на сигурността на движение на влаковете, могат да доведат до катастрофа с непредвидими последици и са реална заплаха за живота на пътниците. Поради кражбите на съоръжения от осигурителната техника и телекомуникациите се налага осигуряването на движението на влаковете да се извършва по нетипичен, авариен, начин. В тези случаи осигуряването на движението на влаковете изцяло зависи от субективния фактор. Налага се да бъде ограничавана скоростта на движение, влаковете се спират принудително, за да бъде връчен съответния документ на превозните бригади, налага се пилотиране на подвижния състав от персонала в гарите и т.н. Всички тези мерки водят до сериозни закъснения на влаковете, недоволство от страна на пътниците и допълнително натоварване на служителите от компанията. Закъсненията, резултат от посегателства върху съоръжения на железопътната инфраструктура, не могат да бъдат избегнати, защото са пряко свързани с безопасността на движението.
Оказва се, че органите на полицията не са в състояние да решат проблема. Въпреки засилването на присъствието в проблемните райони, извършването на проверки в пунктовете за изкупуване на скрап и други дейности, предприети от полицията и НК ЖИ, ефект няма. Напротив! Наблюдава се трайна тенденция към увеличаване броя на кражбите. В резултат НК “Железопътна инфраструктура” все по-трудно успява да осъществява основния си предмет на дейност. Ежемесечно компанията търпи загуби, причинени от посегателства, в размер на около 200 000 лева. Вместо тези суми да бъдат влагани в инфраструктурата за увеличаване на скоростта на движение на влаковете, НК ЖИ е принудена с тях да възстановява щетите от кражби.
Предложенията на НК ЖИ за решаването на проблема са следните: aнгажиране вниманието на всички контролни органи от всички нива, съгласно Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, за осъществяване на ефективен контрол върху търговията с отпадъци от черни и цветни метали, с цел недопускане продажбата на материали собственост на НК „Железопътна инфраструктура”; отнемане на лицензите за търговска дейност с отпадъци от черни и цветни метали на нередовните търговци; разкриване на извършителите на посегателства и бързото им санкциониране; засилване на присъствието на органите на МВР в рисковите райони; приемане на необходимите промени в законодателството, с цел посегателствата върху железопътната инфраструктура да се третират, като престъпления, застрашаващи живота на хората. НК ЖИ счита горепосочените мерки за крайно необходими и неотложни, с оглед гарантиране безопасността на пътниците и превозите.
CHF
|
1 | 2.12937 |
GBP
|
1 | 2.21098 |
RON
|
10 | 3.8462 |
TRY
|
100 | 3.96669 |
USD
|
1 | 1.67911 |
Последни новини
- 18:47 Коалиционните партньори в германското правителство се споразумяха за новите правила за военна служба
- 18:34 Кирил Дмитриев нарече "рядкост" мълчанието на САЩ за корупционния скандал в Украйна
- 18:22 Сега няма пари за нови паркоместа, затова първо се вдига цената за паркиране
- 18:12 Масов бой и арести припомниха за вечната омраза между Хабиб и Макгрегър
- 18:06 Пожарникари се опитват да свалят четири деца от изоставена сграда в София
- 18:01 В Града на мрака: Там, където анархията била на власт, а човекът в сянката на смъртта
- 17:48 Джерард Бътлър и пътят му от съдебната зала до червения килим
- 17:36 Патриарх Даниил отслужи литургия в храма "Св. Георги" в дупнишкото с. Самораново