Над 2 млрд. лв. досега са щетите за държавата в пътния сектор заради двете години бездействие

България 02.02.2023 13:48 Снимка: ДНЕС+

Над 2 млрд. лв. досега са щетите за държавата в пътния сектор заради двете години бездействие

Сега цената на автомагистрала „Хемус“ вече е минимум с 40 на сто по-висока, посочи депутатът от ГЕРБ-СДС

Ако искаха да решат казуса с „незаконните“ магистрали и инфраструктурни проекти, ако въобще има такъв, можеха да го решат през последните години. Но така нареченият проблем се използва само за очерняне от страна на политическите опоненти на една от силните политики на ГЕРБ – строителството и инвестиционния процес. Има елементарни решения, които са чисто административни и не е необходима законова промяна. Да не говорим за порочните и противоконституционни изменения в Закона за устройство на територията (ЗУТ), които предложи министър Иван Шишков. Те нямаха нищо общо с казусите, за които уж се предлагаха и приемането им би довело до допълнително задълбочаване на проблемите. Просто арх. Шишков се опита с това предложение да поправи редица негови пропуски и грешки, възникнали по времето, в което е бил главен архитект на район „Триадица“ в Столична община.

Това заяви пред „Труд“ депутатът от ГЕРБ-СДС и бивш регионален министър Николай Нанков.

„Убеден съм, че само в рамките на един месец следващ министър от редовен кабинет, който има желанието не просто да говори празни приказки и да саботира процеса, може да реши въпроса. И сега е записан редът как това може да се случи в параграф 16 на ЗУТ, в чл. 224 и още, и още. Има ред законови възможности, стига да има желание. Да не забравяме, че всяка заповед за незаконно строителство не е окончателна и подлежи на съдебен контрол. Така че може да се окаже, че уж незаконното строителство си е напълно законно и подобни заповеди, ако бъдат издадени, както се заканва служебният министър, да бъдат отменени от съда. Тогава Шишков ще стане за смях на цяла България – не само на гилдията си. А засегнатите страни може да предявят претенции за пропуснати ползи, за нанесени имуществени и неимуществени вреди, могат да осъдят държавата наедно с дължимите лихви. И това е напълно реалистичен сценарий“, категоричен е Ненков.

На въпрос дали обявяването на тези спорни инфраструктурни проекти за търпими нямаше да реши въпроса, той посочи:

„Този текст на Шишков за търпимостта си беше чисто лобистки. Той нямаше да реши въпросите, които министърът поставяше като проблеми във всекидневните си медийни изяви. Тези казуси се решават с желание и задействане на съществуващи административни процедури в рамките на месец. Това е. Не е трудно, но е нужно да познаваш законите, да имаш административен опит и най-вече - реално желание да го свършиш. Не само да обикаляш телевизионните студиа и да „разтягаш локуми“. За първи път откакто съм народен представител има внесени промени в закон от регионален министър, които събират такава отрицателна реакция на браншовите организации, гражданското общество, бизнеса и експертите. Ние също предоставихме аргументи. Затова и депутатите в регионална комисия отхвърлиха тези проекти. Бизнесът също е категоричен, че това не би решило нищо. Защото търпимият обект не става законен“.

Според него вторият най-сериозен проблем в сектора е методиката за индексация на старите договори заради инфлацията.

„Никой не ни чуваше, когато преди две години говорихме, че блокирането на изграждането на магистрала „Хемус“ и връщането в бюджета на заделените близо 1 млрд. лв. целево за този проект средства се прави, за да се оскъпи проектът. Но това с днешна дата е факт! Оказва се, че цените, които бяхме договорили и платените по контрактите авансово бяха изключително изгодни и сега магистралата щеше да е почти изцяло изградена, ако се работеше по този план. При това значително по-евтино, отколкото ще ни струва в бъдеще заради забавянето. Тогава заподозряхме, че тупането на топката е с цел да се оскъпи проектът. И сега цената на автомагистрала „Хемус“ вече е минимум с 40 на сто по-висока. Тоест българските данъкоплатци ще платят за изграждането й близо 1 млрд. лв. повече. Минимум. При това основният проблем с индексацията е във ВиК проектите. Колегите от МОСВ си вършат перфектно работата, осигурили са 15 на сто възможност за индексация на договорите със спестен бюджет по оперативната програма. Но е необходимо и национално съфинансиране, защото реалното поскъпване е поне 30 на сто от първоначалната стойност на контрактите – само цената на материалите (ВиК тръбите например) се е увеличила средно с по 50 на сто от подписването им досега. Без индексация тези проекти са обречени на тотален крах и след 3-4 месеца те ще се провалят, ако не се направи нещо. Еврофинансиране по тях няма да има, ВиК операторите нямат средства, така че почти всички подобни проекти са под риск. Става въпрос за десетки случаи“, отбеляза депутатът от ГЕРБ-СДС.

По думите му, ако се е спазвал предвиденият преди две години график за „Хемус“ реалистичните срокове са били цялата магистрала да бъде готова до края на 2024 година, а през май миналата година „вече щеше да се строи по цялото трасе“.

„По първите участъци между пътен възел Боаза - Ловеч имаше издадени строителни разрешения и се работеше. За участъка между Ловеч и Велико Търново документацията също беше напреднала, а последните участъци трябваше да имат разрешения до края на 2021 година. За участъка до Търговище – до средата на 2022 година. Но не само се спря работата по 1, 2, 3 Лот, а и тази по издаване на строителни разрешения за другите участъци. А фирмите - доставчици на материали и услуги, бяха направили такава организация, че сроковете от по 2 години, дадени им от „Автомагистрали“ ЕАД, те ги съкращаваха на по година и 3-4 месеца максимум. Тази организация бе направена, а сега за задействане дори само на машината и постигане на същата организация ще отнеме време. И има необходимост от наваксване на административни срокове. Дори да се започне с пълни темпове още в началото на строителни сезон, са необходими минимум 3,5 години“, обясни Нанков.

Той посочи, че към момента тези отсечки от „Хемус“ не са незаконни, защото няма влезли в сила актове за незаконно строителство.

„Ще цитирам и вицепремиера от кабинета на „Промяната“ Караджов в официален отговор до нас: „Автомагистрали“ ЕАД не е възлагало изпълнението на участъци без строителни книжа и не е извършвало изпълнение на строителни участъци от АМ „Хемус“ без строителни книжа“. Точка. Официална позиция на вицепремиер от кабинета „Петков“. Но трябва да се има предвид, че ДНСК е под шапката на МРРБ и Шишков, който я превърна в своя бухалка. И да издадат заповеди те подлежат на съдебен контрол и, ако актът падне в съда, ще трябва да се носи отговорност за пропуснатото време и ползи, както и за нанесените щети за оскъпяване на строителството“, подчерта той.

„Забавянето на „Струма“ също е факт. Най-дългият тунел „Железница“, който бе готов още преди година, не е пуснат заради активирано свлачище. Едва преди дни бе издаден Акт 15, въпреки че строителите са си свършили отдавна перфектно работата. Заради свлачището Шишков започна дълга процедура по изработване и одобряване на ПУП, проектиране, съгласуване и след това укрепване, което ще отнеме общо минимум 3 години. И процедурата беше избрана, не за да се работи в интерес на гражданите и участъкът да е обезопасен и готов за ползване максимално рано, а за да се намери работа на проектантските фирми от един небезизвестен кръг“, каза още Нанков.

Според него чрез актуализация на проекта е можело да се укрепи свлачището в рамките общо на максумим една година.

„И тази много важна отсечка отдавна да е пусната за движение и да облекчи жестокия трафик в този участък", добави той

"Оценката на въздействието върху околната среда (ОВОС) за трасето през Кресненското дефиле наистина изтича съвсем скоро и ние му подсказахме на Шишков и на МРРБ, като се надяваме да се съобразят, да се започне строителството на един малък участък, за който няма екоспорове, да се издаде строително разрешение само за него, за да започне изграждането и да не изтече ОВОС. И това обаче не се прави. Ако изтече ОВОС, магистралата през Кресненското дефиле отива в небитието. И ще се наложи да връщаме на Брюксел над 1 милиард лева за вече построените участъци“, предупреди Нанков.

„Потенциалните щети за безхаберието през последните две години ще ни струват над 2 млрд. лв. само в пътния сектор. И отделно стотици милиони във водния сектор“, смята той.

„През изминалата година са възложени текущ ремонт и поддръжка за над 700 млн. лв. по същите онези договори, сключени още от ГЕРБ, които се прекратяваха предсрочно, а след това се удължаваха с анекси“, посочи още Нанков.

„ГЕРБ вече две години не е в управлението – нека видим какво се свърши за тези две години. Защото реално освен раздуване на медийни балони, създаване на несъществуващи проблеми и забатачване на сектора, друго не се случва“, каза още народният представител от ГЕРБ-СДС.

CHF CHF 1 2.00269
GBP GBP 1 2.28725
RON RON 10 3.9325
TRY TRY 100 5.59629
USD USD 1 1.80911