МС за полета на фон дер Лайен: Имаше опит за заглушаване на GPS сигнала, но РВД се справи с кацането

България 01.09.2025 15:50 Снимка: ДНЕС+

МС за полета на фон дер Лайен: Имаше опит за заглушаване на GPS сигнала, но РВД се справи с кацането

По време на подход за кацане на летище Пловдив е изчезнал GPS сигнала, но не е имало пренасочване на полета

По време на полета на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен до Пловдив имаше неутрализиране на спътниковия сигнал, подаващ информация към GPS навигационната система на самолета.

Това обявиха официално от Министерския съвет по повод информация в чуждестранни медии, касаещи полета на председателя на Европейската комисия до България.

Тя беше у нас в неделя, 31 август, като посети ВМЗ-Сопот заедно с премиера Росен Желязков.

"По време на подход за кацане на летище Пловдив е изчезнал GPS сигнала. С цел осигуряване безопасността на полета от РВД незабавно предложиха алтернативен подход за кацане по наземни навигационни средства (инструментална система за кацане). Наземните навигационни средства, които България използва, са независими от GPS системите и позволяват безопасно и надеждно кацане", пише още в съобщението.

От правителствената пресслужба уточняват, че пренасочване на полета не се е наложило: "По предварително планирана и съгласувана програма с екипа на ЕК, кацането беше предвидено на летище Пловдив".

В официалното съобщение се посочва, че полетът на Урсула фон дер Лайен е изпълнен със самолет, нает от Европейската комисия.

Властите у нас не коментират твърденията за евентуална руска намеса при инцидента, каквато информация има в чуждестранните медии.

От ДП Ръководство на въздушното движение са потвърдила за инцидента: „От февруари 2022 г. насам се наблюдава значително увеличение на случаите на GPS заглушаване. Тези намеси нарушават точния прием на сигнали и водят до различни оперативни затруднения за самолетите и наземните системи“, посочват от дирекцията. 

Европейската комисия потвърди за инцидента

Говорител на Европейската комисия потвърди пред БНТ, че е имало заглушаване на GPS сигнала на летище Пловдив при посещението вчера у нас на председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен. Самолетът на Фон дер Лайен все пак е успял да кацне без проблеми. От ЕК казват, че българските власти подозират, че намесата е извършена от Русия.

"Добре осъзнаваме, че заплахите и сплашването са редовен компонент от враждебните действия на Русия. Това допълнително ще засили непоклатимия ни ангажимент да увеличим отбранителните си способности и подкрепата си за Украйна. Този инцидент подчертава неотложността на настоящото пътуване на президента до държавите членки на първа линия, където лично стана свидетел на ежедневните заплахи от Русия и нейните проксита. ЕС ще продължи да инвестира в отбраната на Европа", казаха от ЕК.

"През цялото време полетът на председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен беше следен и никой на летище Пловдив не бе притеснен от изчезване на GPS сигнал и проблем за сигурността на пътника", каза пред Радио Пловдив директорът на летището Красимир Пешев.

Той коментира твърдение на британския "Файненшъл таймс" за смущения в системата за навигация, за която се подозира евентуална руска намеса.

По думите е рутинна процедура, ако една система за кацане на един самолет откаже, в случая ER NAV, пилотът да премине на втора - ILS. Тя е по- стара, но се използва по решение на екипажа, обясни Пешев.

Директорът на летището няма отговор откъде се е появила информацията на британското издание.

По-рано тази сутрин „Файненшъл таймс“ съобщи, че предполагаема руска атака, насочена към Урсула фон дер Лайен по време на полета ѝ в неделя е деактивирала GPS навигационните услуги на летище Пловдив, принуждавайки самолета да кацне.

 

"GPS сигналът в цялата зона на летището е бил изключен", каза един от трима служители, интервюирани от вестника. След като е кръжал над летището в продължение на един час, пилотът на самолета е взел решение да приземи самолета ръчно, използвайки аналогови карти. Кремъл и Европейската комисия са били потърсени за коментар.

Българската агенция за контрол на въздушното движение е потвърдила инцидента в изявление пред "Файненшъл таймс".

 

"От февруари 2022 г. насам се наблюдава значително увеличение на заглушаването на GPS и напоследък случаите на подправяне на сигнали", се казва в изявлението. 

 

Така нареченото GPS заглушаване и подправяне, което изкривява или предотвратява достъпа до сателитната навигационна система, традиционно се използва от военните и разузнавателните служби за защита на чувствителни обекти, но все по-често се използва от страни като Русия като средство за нарушаване на цивилния живот, пояснява "Файненшъл таймс".

 

Правителства на страни от ЕС предупредиха, че нарастващото GPS заглушаване, за което се обвинява Русия, рискува да причини голяма въздушна катастрофа, тъй като на практика заслепява гражданските самолети по време на пътуването.

 

Вестникът допълва, че Фон дер Лайен обикаля фронтовите държави на ЕС, за да обсъди усилията за подобряване на отбранителната готовност на блока в отговор на войната на Русия срещу Украйна. България е един от най-важните европейски доставчици на военна техника за Украйна, първоначално на остаряло оръжие от съветската епоха в първите месеци на войната, а сега на артилерия и други продукти, произведени от голямата отбранителна промишленост на страната, пише "Файненшъл таймс".

Още по темата

CHF CHF 1 2.08867
GBP GBP 1 2.25638
RON RON 10 3.85552
TRY TRY 100 4.07859
USD USD 1 1.67767