България 19.02.2024 17:51 Снимка: ДНЕС+
МОН написа наставления за учителите при използване на изкуствен интелект в обучението
Министерството на образованието и науката изготви насоки за повече информираност при използване на изкуствен интелект (ИИ) в обучителния процес. Документът е публикуван на сайта на МОН и ще бъде разпространен до образователните институции, като цели тяхната подкрепа при използването на нови технологии, без да има задължителен или обвързващ характер.
По инициатива на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков преди около месец в МОН бе създадена работна група, която да обсъди и приеме ключови приоритети в процеса на дигитализация в предучилищното и училищното образование и да формулира визия за свързаните с нея процеси и резултати за следващите 5-10 г. Сред задачите й беше и изготвянето на насоки за работа с ИИ, които целят подкрепа на учителите и повишаване на тяхната информираност.
За изготвянето на информацията бяха използвани материали, разработени от МОН, международни образователни институции, регионални административни органи, експертни организации от различни страни и др., а в работната група се включиха учители, директори, неправителствени организации и представители на водещи технологични компании.
В документа са представени примерни начини, по които ИИ може да се използва в образованието и да подобри някои учебни процеси, да насърчи индивидуалния подход и да допринесе за повишаване на резултатите на учениците. Анализирани са внимателно и потенциалните рискове, като са включени конкретни сценарии, в които употребата трябва да бъде прецизно управлявана.
Описаните напътствия и конкретни ситуации са в помощ на учители, ученици и родители в различни педагогически сценарии и операции в учебния процес за постигане на образователни цели. В документа е отбелязано също, че въпреки мащабните казуси, които ИИ е способен да решава, той не е заместител на умения и системите трябва да служат като поддържащи и помощни инструменти, без да заместват отговорностите на ученици, учители или администратори. Специално внимание е обърнато и на оценяването, където някои инструменти, базирани на изкуствения интелект, могат да бъдат много полезни, но само ако се използват внимателно. Подчертано е, че учителите не трябва в никакъв момент да се предоверяват на ИИ в този процес, а да го използват само като помощно средство, което да им освобождава повече време за индивидуална работа с учениците.
За екипа на МОН разработването на насоките е първа стъпка от дълъг процес, обусловен от постоянното и много динамично развитие на ИИ. Важно е обаче да се постави началото, като се даде систематизирана информация, която развенчава и някои от митовете и за пореден път категорично потвърждава, че в никакъв момент учителят не може да бъде заменен от технологиите. Неговата работа обаче може да бъде подобрена и подкрепена от технологични инструменти, ако те бъдат използвани правилно.
Още по темата
CHF | 1 | 2.00003 |
GBP | 1 | 2.2837 |
RON | 10 | 3.93021 |
TRY | 100 | 5.61962 |
USD | 1 | 1.82549 |
Последни новини
- 14:04 Два самолета на финландските авиолинии не кацнаха в Естония заради пробив в GPS системата им
- 13:52 Руснак намушка двама украинци в търговски център в Германия
- 13:41 Да бъдеш Мелания Тръмп. Всеки знае коя е, но никой не я познава
- 13:33 Още няма избран изпълнител за машините за вота 2 в 1, единственият с оферта е Сиела норма
- 13:32 Борисов: ПП/ДБ фалшифицират документи! Всичко се пращаше на Лена Бориславова за одобрение
- 13:28 Изкуствен синапс отваря пътя към компютри, подобни на човешки мозък
- 13:15 "Политико": Индия търси производители на оръжие, различни от Русия
- 13:03 Ядрената енергия печели позиции в Европа, но финансовите проблеми остават предизвикателство