България 15.10.2024 10:26 Снимка: ДНЕС+
МО за авиокатастрофата: Самолетът е бил в изправност, пилотите са поели неоправдано висок риск
Човешкият живот е най-ценният капитал за Министерство на отбраната (МО). Това заяви служебният министър на отбраната Атанас Запрянов на пресконференция относно резултатите от проверките на авиационния инцидент в "Граф Игнатиево".
В пресконференцията участват и заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Цанко Стойков, полковник Петко Василев, държавен експерт в отдел „Разследване на авиационни произшествия и инциденти“ в Служба „Военна полиция“.
Запрянов отбеляза, че това разследване е независимо от съдебното и досъдебното.
По думите му след такъв инцидент, ако човек не си задава въпроса защо и не се опитва да разбере истината, не е за тази работа.
Стремим се да изясним обстоятелствата и причините, за да не допускаме повече такива инциденти, каза министърът на отбраната.
"Много пъти ме питате за оставки – имате право да задавате този въпрос, защото всеки трябва да носи своята отговорност, но МО не е съд и не раздава присъди", подчерта той и добави, че няма мероприятие на Въоръжените сили, което да не включва мерки за безопасност.
Запрянов е категоричен, че командирите трябва да вдъхват респект и надеждност.
"След като стане ясна цялата информация, тогава ще говорим за кадрови смени", каза още той и допълни, че съвсем скоро ще оповести своите решения.
В началото на пресконференцията стана ясно, че разследването, което провежда Военна прокуратура, продължава.
Полковник Петко Василев, държавен експерт в отдел "Разследване на авиационни произшествия и инциденти" в Служба "Военна полиция", също отбеляза, че установяването на вина и отговорност не е предмет на разследването на комисията.
Той съобщи, че преди полета е установено, че психофизическото състояние на пилотите позволява да изпълнят зададената задача.
Полк. Василев посочи, че самолетът е произведен през 1990 г. от бивша Чехословакия, притежава сертификат за летателна годност и е ремонтиран през 2015 г.
По отношение на отказа на силовата обстановка, независимото разследване е установило, че лопатките от първата степен на компресора липсват, както и че са деформирани.
Държавен експерт в отдел "Разследване на авиационни произшествия и инциденти" обясни, че това се получава при работа на турбините на повишени нива на двигателя. "Двигателят е бил на максимален режим", уточни той.
Полк. Василев добави, че не са регистрирани сигнали от екипажа за проблеми.
Комисията не е констатирала отклонение в параметрите на работата на авиационната техника.
Комисията счита, че ситуацията се е развила от нормални до катастрофални нива. С въвеждането на самолета във вертикална фигура с тези параметри на самолета, ситуацията се е превърнала в сложна. След като екипажът не е предприел действия за аварийно напускане на самолета, ситуацията се е превърнала в катастрофална.
В заключение комисията е констатирала "поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на фигурата от висшия пилотаж".
Още по темата
CHF | 1 | 2.10939 |
GBP | 1 | 2.35062 |
RON | 10 | 3.92997 |
TRY | 100 | 5.43683 |
USD | 1 | 1.87844 |
Последни новини
- 21:59 След първи хеттрик за сезона, Спартак (Вн) е в топ 3 на Първа лига
- 21:55 3 януари ще е почивен и за учениците във Варна
- 21:29 Хороскоп за събота, 23 ноември 2024 г.
- 19:34 Климатологът Симеон Матев: Циклонът Ренате преобръща времето
- 19:22 Айфеловата кула затвори временно заради обилен снеговалеж във Франция и Германия
- 19:13 Човечеството никога не е преживявало това, което предстои да преживее
- 19:04 Министерски съвет изменя пакета за здравни дейности, гарантирани от НЗОК
- 18:53 Най-трудният сезон за стайните растения е зимата: ето как да се погрижите за тях