Министър Коритарова: Проектът за тунел под Шипка трябва да се измени

България 25.07.2024 15:50 Снимка: ДНЕС+

Министър Коритарова: Проектът за тунел под Шипка трябва да се измени

Проектът за тунел под Шипка трябва да се измени, заяви в парламента министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова. Тя и председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Йордан Вълчев бяха на изслушване в Народното събраниеотносно проекта за тунел под Шипка, поискано от Даниел Петров („Възраждане“) и група народни представители.

 

Коритарова посочи, че промяната се налага, защото имало нужда от допълнителни отчуждителни процедури. Министърът обърна внимание, че последният идеен проект за тунела е бил от 2008 г. и вече не отговаря на действащите в момента норми за проектиране на пътища и тунели.


"Големите инфраструктурни обекти са от изключително значение за регионите и развитието на икономиката на страната. Тези проекти са приоритет в работата на МРРБ и АПИ. За съжаление, тунелът под Шипка е пореден тъжен рекорд – очакван е повече от 127 години, а процедурите сега се бавят с различни аргументи. Проектът е ключов за свързването на Северна и Южна България. Подписани са договори за проектиране и строителство. Заложено е изграждането на 5 тунела с обща дължина 4 км, 6 моста, 1 подлез и др.", обясни пред народните представители министър Коритарова.

Проектът трябва да се измени, тъй като са нужни нови отчуждителни процедури. Финансовата част на договора обаче няма да бъде увеличавана. Разглежда се възможността само за изменение на ПУП за нужното отчуждаване.

Стойността на договора за проектиране и строителство е 358 млн. лева, срокът е 1550 календарни дни, 240 - за проектиране, 1280 - за строителство. Трета лента би била достатъчна за поемане на целия трафик, тъй като 2040 г. се очаква 14 093 МПС-та за 24 часа да преминават през тунела. Оптимистичният срок за започване на дейностите за изработване на техническия проект за тунел под Шипка е през 2025 г.

 

Проектът е включен за финансиране по ОП “Транспортна свързаност” 2021 – 2027 година.

Проектирането започва след близо 3-годишна процедура по обществените поръчки, стартирала през 2019 г. и преминала през обжалване и санкция на съда. Вече са подписани договори за проектиране и строителство и за строителен надзор. Срокът за проектирането е 8 месеца, а строителството ще продължи около 3.5 години.

Заложено е изграждането на пет тунела с обща дължина 4 км, като този под Шипка ще е с дължина 3.2 км, а останалите четири тунела ще са по-малки. Ще бъдат построени още шест моста и един подлез, 12 броя армирани насипи, една стоманобетонна опорна стена, една стоманобетонна укрепителна стена и други съоръжения.

Обектът се изпълнява съгласно договорно споразумение от 8 юни 2022 година с предмет на проектиране и строителство на обход на град Габрово, включително с тунел под Шипка.

Изпълнителят на обекта е ДЗЗД Консорциум ПСВТс участници “Пътни строежи – Велико Търново” АД, “Хидрострой” АД и “Пътинжеренигстрой-Т” ЕАД. Стойността на договоа е – 358 млн. лева с ДДС, като срокът за изпълнение на поръчката е 1550 календарски дни. От тях за проектиране е определен срок от 240 календарни дни, за строителство – 1280 дни, а 30 дни – публичност и комуникация.

Строителният надзор се изпълнява по договор от 8 юни 2022 г. с предмет – осигуряване изпълнител на консултантска услуга във връзка с проектиране и строителство на обекта. Консултант на обекта е ДЗЗД “Трансконсулт – Свеко” с участници – “Трансконсулт – БГ” ООД и “Свеко Енергопроект” АД, като стойността на договора е 6. 479 млн. лева с ДДС.

CHF CHF 1 2.03541
GBP GBP 1 2.32912
RON RON 10 3.9348
TRY TRY 100 5.48606
USD USD 1 1.80294