Македония за първи път официално призна дълга на железниците си към БДЖ

България 19.04.2005 17:23

Днес завърши официалното посещение на вицепремиера Николай Василев в република Македония. Той се срещна с мин.- председателя Владо Бучковски и с президента на република Македония Бранко Цървенковски. Вчера, в късния следобед, министър Василев разговаря с македонския си колега Джемали Мехази. Двамата се срещнаха в Скопие, в Министерството на транспорта и съобщенията.Те подписаха съвместна декларация, която съдържа договореностите от проведената среща вчера (18 април 2005).

В декларацията за първи път Македония признава дълга на Македонските железници към БДЖ. В документа се цитира и сумата на този стар дълг, натрупан в периода от 1990 до 1995 година, в размер на 3 619 647 евро. Лихвата върху дълга за периода до 2003 година достига 1 165 075 евро. Освен посочените задължения на Македонските железници към БДЖ, от 2000-та година насам, се трупат и нови такива.

Двамата министри се договориха да се проведе Заседание на експерти до края на май в България, на което да бъдат определени начините, договорите и сроковете за плащане на дълга и лихвите по него. Освен това ще се обсъдят и вариантите за доплащане на новонатрупаните дългове към БДЖ от страна на Македонските железници.

Преди време Македония даде така наречената “5-та свобода” на България. Във вчерашната декларация, която двамата министри подписаха е записано, че даването на “5-та свобода“ на българския авиационен превозвач “Хемус ер” , който да лети по линията София – Скопие –Тирана – Скопи – София, е в съответствие с европейските директиви за либерализация на въздушния пазар. “Хемус ер” ще лети два пъти седмично до столицата на Македония, като сентенцията е тези полети да бъдат по-чести”, съобщи министър Николай Василев. Двамата министри още веднъж потвърдиха и важността на транспортната ни инфраструктура за подобряването на търговско-икономическото сътрудничество между България и Македония.

Отново беше дискутиран въпросът за изграждането и електрификацията на жп линията София – Скопие. България има възможност за една година сама да изгради липсващата част от жп линията, тя е в размер на 2 км до границата. Тази линия е изключително важна и в най- кратък срок ще бъде електрифицирана. По отношение на изграждането на жп линията в македонската част, все още няма яснота кога и по какъв начин ще се реализира това. Възможно е даването на този участък на концесия, за да се построи жп линията и после концесионерът да си възвърне
инвестицията си чрез инфраструктурните такси. Поради необходимите средства в голям размер е малко вероятно проектът да бъде реализиран като публично средство от държавния бюджет.

Министрите изразиха своята готовност и подкрепа за ускорението на проектите по Общоевропейския транспортен коридор №8. Министър Василев определи Коридор №8 като ключов за региона и допълни, че това е начинът България, Македония, Албания и Италия да бъдат обединени чрез обща инфраструктура, като се лобира този коридор да бъде един от приоритетните за изграждане от Европейския съюз. Двамата министри се споразумяха да бъдат изградени още 3 нови гранични пункта при Невестино – Делчево, Струмяни – Берово и Симитли – Бехчево съгласно подписаните международни споразумения.

В края на срещата министър Василев и министър Джемали Мехази отчетоха, че досега постигнатите резултати в двустранните отношения на двете страни на политическо и икономическо ниво са задоволителни и за двете страни.

CHF CHF 1 2.12937
GBP GBP 1 2.21098
RON RON 10 3.8462
TRY TRY 100 3.96669
USD USD 1 1.67911