Харчовете на партиите: ДБ с най-скъпа кампания, тази на Цветанов най-неуспешна

България 01.10.2021 09:38 Снимка: ДНЕС+

Харчовете на партиите: ДБ с най-скъпа кампания, тази на Цветанов най-неуспешна

Христо Иванов е похарчил над 1,6 милиона лева за реклама

„Демократична България“ е похарчила най-много пари за кампанията през отминалите избори. Това сочи проучване на „Институт за развитие на публичната среда“. Партията на Христо Иванов е дала внушителната сума от 1,6 милиона лева, след тях се нареждат БСП с малко над 1,1 милиона лева, а Бъларските патриоти са дали за отминалата кампания 906 377 лв.

Партиите и коалициите, които взеха участие на последните парламентарни избори са похарчили общо близо 7,5 млн. лв.

Ето и пълният анализ с графики направен от „Институт за развитие на публичната среда“:

Данните от отчетите показват, че и в тази кампания партиите са отделили най-голям дял от средствата си за медийно отразяване - това са около 66% или 4 898 924 лв. (като те включват и 539 854 лв. от медийни пакети) от всички разходи. На следващо място политическите субекти са инвестирали средства за провеждането на кампания на терен - 16% (или 1 158 485 лв.). Явно и тези избори бяха организирани на доброволни начала от симпатизантите на участващите политически субекти - разходите за възнаграждения и осигуровки заемат последно място от всички харчове с незначителния дял от 0.2% (или 12 073 лв.). Всъщност, реално заделени средства за заплащане на работещите по провеждане на кампанията са отчели само от коалицията БСП за България (ДПС също е посочила разходи по това перо, но те възлизат едва на 9 лв.).

Финансовите документи показват, че от коалицията Демократична България са посочили най-големи разходи в предизборния месец - 1 611 510 лв. Следват ги БСП за България с 1 159 512 лв. и Българските патриоти с 906 377 лв.  

Подробният анализ на разходите за медии показва, че онлайн изданията и частните телевизии са привлекли голямата част от средствата за отразяване в кампанията. Сайтовете са били най-предпочитани за политическа реклама в предизборната надпревара като към тях са насочени 35% или 1 715 299 лв. За частни телевизии пък са отделени - 34,5% или 1 689 864 лв. Вероятно отчитането на големи суми за онлайн послания се дължи и на повишения интерес към реклама в социалните медии, който наблюдавахме в последните кампании.

Сравнението между средствата, отделени за медийни услуги, и получените гласове показва, че най-объркани са били сметките в партията на Цветан Цветанов - Републиканци за България. Впечатление прави, че формацията е отделила 206 984 лв. за реклама, но привлечените от нея гласове са едва 8 546. Така „медийната цена” на един глас за тази партия възлиза на 24.22 лв. Неуспешна се оказа стратегията и на Българските патриоти - ВМРО, Воля и НФСБ. Коалицията инвестира 690 970 лв., за да достигне до своите симпатизанти, а получи доверието на 85 795 от тях.

Сред парламентарно представените партии най-скъп е бил гласът за Демократична България, който е възлизал на 3.42 лв. ДПС пък са успели да спечелят своите симпатизанти на цена от 1 лв. на глас. Сред всички участници най-ефективна е била медийната кампания на Има такъв народ - 16 ст. на глас са били достатъчни, за да спечелят подкрепата на избирателите си. Тук трябва да добавим, че партията залагаше основно на своята телевизия като канал за разпространение на послания до своите поддръжници.  

Отчетите на участвалите в последните парламентарни избори партии и коалиции показват, че медийните услуги са основното перо в техните разходи. За пореден път пренебрежимо ниски са средствата за труд, а очевидно от политическите формации не са се допитвали често до социологически и консултантски агенции./tribune.bg

CHF CHF 1 2.00269
GBP GBP 1 2.28725
RON RON 10 3.9325
TRY TRY 100 5.59629
USD USD 1 1.80911