България 24.01.2023 17:13 Снимка: ДНЕС+
Горят локомотиви заради неглижирани ремонти, липса на части и хора
28 пожара в железницата за година и половина
660 000 лв. са плащали държавните железници за прекачване на пътници в автобуси
Отменяни са между 40 и 50 влака на ден
28 пожара на вагони и локомотиви са се случили за последната година и половина в България, като четири пламнаха само от началото на януари. Тази черна статистика обобщава най-точно тежката ситуация, в която се намира БДЖ.
Причините - неглижиране на поддръжката на влаковете и липсата на контрол както в БДЖ, така и в частните жп превозвачи, и то от години. Тази диагноза постави на железниците министърът на транспорта Христо Алексиев пред депутатите от ресорната парламентарна комисия.
Кадровата въртележка в БДЖ при последния редовен министър е довела дотам, че отдавна не е имало поръчки за резервни части дори за всекидневното поддържане на вагоните и локомотивите, камо ли за някакви основни ремонти.
Средната възраст на подвижния състав в БДЖ е 40 години, но както казват железничарите, няма стар влак, а зле или добре поддържан.
Занемарено е поддържането на подвижния състав. От проверките, които сме направили, установихме, че в последната година дори няма проведена обществена поръчка за доставка на резервни части за поддържане на локомотивите, каза за “24 часа” зам.-министърът на транспорта Красимир Папукчийски, който отговаря за жезниците (виж интервюто на 3-а стр.)
От август 2021 г. до април 2022 г. са проведени 18 обществени поръчки в БДЖ, но нито една от тях не е за доставка на резервни части. Има една-единствена поръчка за ремонт на локомотиви и тя е за машините по теснолинейката Септември - Добринище.
Липсата на ремонт на вагоните и локомотивите и дори на елементарни резервни части за всекидневната им поддръжка води драстично нарушаване на графика за движение на влаковете. На практика едва 70% от него се изпълняват.
За миналата година закъснението на влаковете е 40 000 минути всеки месец, или между 1000 и 1800 минути среднодневно. Изчислено в часове между 16 и 30 часа на ден са били закъсненията на пътническите влакове
Неустойките, плащани на Националната компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ), са 150 000 лв. Разходите за превозване на пътници с автобуси, които се наемат, когато влакът не може да продължи по маршрута си, са 660 000 лв.
През 2022 г. среднодневно са отменяни 40-50 пътнически влака Средният недостиг на локомотиви за миналата година е бил 14 бройки на ден, а през април и май - дори 16.
Дори новите 15 локомотива на “Сименс”, които бяха доставени през 2019 г., се трошат.
Седемте смартрона на “Сименс” са били извън движение, стояли са като дълги огради в софийското депо. Просто е липсвал договор за извънгаранционна поддръжка, което превръща в паметник всеки, който се повреди.
Ремонтът и поддържането на 50-те мотриси “Сименс”, които бяха доставени през 2004 г., също е замрели. Така се обезкървява паркът от влакове за пътнически превози.
Трагично е и състоянието на депата, в които се прави текущото поддържане. Липсват 320 души, които са напуснали. Тъй като всеки техник в депата отговаря за определен сегмент и при положение че няма резервни части, те предпочитали по-скоро да си тръгнат, отколкото да носят отговорност. Условията на труд са отчайващи, а заплащането - мизерно, 1000 лв. месечно.
Едва от есента на миналата година са проведени 14 поръчки за избор на изпълнител, за да се осигури нормална поддръжка на всички вагони и локомотиви.
До март ще бъде стартирана поръчка за ремонт на 207 пътнически вагона. Тя е за модернизацията им - климатизация и изграждане на противопожарни системи във влаковите композиции.
За месец и половина са ремонтирани седемте повредени нови локомотива на “Сименс” и те вече са в движение.
В момента недостигът на локомотиви е сведен до 0,68%
А пред депутатите министърът каза, че машините се гледат само на око дали са годни за движение всеки ден. За да се изолира субективният фактор, той е разпоредил да се купи нова техника за проверка на агрегати и кабели.
За депата е направена спешна програма за стартиране на процедури за подобряване на условията на труд.
А графикът на движението на влаковете се изпълнява 93%.
Красимир Папукчийски, заместник-министър на транспорта: Нито една поръчка на ремонти не е имало. За месеци обявихме 14
320 души от депата са напуснали, като няма резервни части, не искат да носят отговорност за 1000 лв. заплата
- Защо се палят локомотиви, г-н Папукчийски?
- Занемарено е поддържането на локомотиви и вагони. При проверките, които направихме, установихме, че в последната година дори няма проведена обществена поръчка за доставка на резервни части за поддържане на локомотивите.
- Защо няма?
- Този въпрос го зададохме и към бившето ръководство на БДЖ. От август 2021 до април 2022 г. са проведени 18 обществени поръчки в БДЖ, нито една от тях не е за доставка на резервни части. Никъде не виждам поръчка за ремонт на локомотиви и вагони с едно изключение - за локомотивите по теснолинейката Септември - Добринище. Откакто е служебният кабинет, са проведени 14 поръчки, които са в процес на избор на изпълнител. До март вероятно ще бъде стартирана поръчка за ремонт на 207 пътнически вагона. Тя е за модернизацията им - климатизация и изграждане на противопожарни системи във влаковите композиции.
- Защо се трошат новите 15 локомотива на “Сименс”?
- Те не се трошат. Когато не е проведена обществена поръчка за следгаранционно обслужване, този локомотив, след като прави съответния пробег спрямо гаранцията, впоследствие не е ремонтиран.
- Колко локомотива излязоха от движение?
- 15 са новите, заварих 7 извън експлоатация. В рамките на месец и половина те са ремонтирани. В момента всички са в експлоатация, всички се контролират от гледна точка на необходимите ремонти, те се предвиждат, подготвят се поръчки и се обявяват.
- Как се изпълнява графикът за движение?
- Заварихме изпълнение на графика на 70%. В този период среднодневно са отменяни 40-50 пътнически влака. Причината е липсата на подвижен състав. За миналата година закъснението на влаковете е 40 000 минути средномесечно, или между 1000-1800 минути средно на ден. Неустойките към НКЖИ са 150 000 лв., а разходите за трансбордиране (превоз на пътници с автобус) са 660 000 лв., голяма част от тях е без проведена обществена поръчка. Сведохме изпълнението на графика на влаковете на 93%. Разпоредил съм между НКЖИ и БДЖ да има постоянно действаща комисия и постоянна връзка между диспечерите.
- Поддържането на мотрисите “Сименс” отдавна е проблем. Това са 50 влака. Какво се прави?
- Средният недостиг на локомотиви за миналата година е 14 бройки на ден. Като стигаме до 16 през месеците април и май. В момента е сведен до 0,68%. За мотрисите “Дезиро” на “Сименс” направих среща с “Алстом” (фирмата, която спечели поръчката за поддръжката им - б.а.) и категорично им заявих, че ако не влязат в ритъм на поддръжка, ще минем към прекратяване на договора. В момента той се изпълнява в срок, има забавяне на капиталния ремонт само на 1 мотриса. Този договор също беше затлачен, да не кажа спрял. Не се извършваха нужните възстановителни капитални ремонти. Доставката им беше през 2004 г. След като не са по-стари от 25 години, те са влакове с параметри за нормална експлоатация, не са стари.
- Министърът каза, че в депата ситуацията е отчайваща. Какво правите?
- Липсват 320 души за текущата поддръжка на локомотивите, което е задължение на БДЖ. Липсата не е случайна, при условие че нямат резервни части, а условията на труд са трагични, това е довело до напускането на голяма част от хората. Всеки от тези специалисти е отговорен за сегмент от поддръжката и когато няма резервни части, предпочита да не носи тази отговорност. Изключително ниско е заплащането там - 1000 лева.
Февруари стартира процедурата за новите влакове
Проектира се удвояване на жп линията от Свиленград до Пловдив
В железницата в следващите години стартират проекти по плана за възстановяване и устойчивост, както и по оперативната програма “Транспорт и транспортна инфраструктура”. Експертите на компаниите и на министерството разработват 10-годишна програма за развитието на БДЖ и НКЖИ./24 часа
По плана за възстановяване
през януари ще бъдат
обявени две обществени
поръчки
- за изграждане на системата за контрол на трафика и управление на влаковете (ETCS ниво 2) на линията Русе - Каспичан и на интермодален терминал при Русе.
При системата за управление на трафика и на влаковете оборудването на железния път подава информация към локомотива за състоянието на пътя и скоростите на движение в участъка. При неизпълнение системата автоматично спира влака. Така се увеличава сигурността.
Обществените поръчки за новите влакове са готови, тече съгласуване с Европейската комисия и с Министерството на финансите. Вероятно съгласуването ще приключи в рамките на февруари и ще стартират процедурите. Те са за доставка на 7 двуетажни, 25 междуградски push-pull влакове и 20 мотрисни плюс 18 хибридни маневрени локомотива.
Срокът, в който трябва да
бъдат доставени, е 2026 г.
В момента В Румъния се ремонтира жп участъкът Гюргево - Букурещ, където от 25 години има пропаднали две мостови съоръжения. Вече има избран изпълнител, а резултатът след ремонта ще е скъсяване на движението от Русе до Букурещ с 25 минути и намаляване на необходимостта от дизелови локомотиви.
В участъка след Дунав мост 2 румънците имат одобрено финансиране за модернизация на релсите от Гуленци до включването ѝ в главната им жп линия. Това е и под въздействието на България, защото този коридор е важен не само по направлението от България към Румъния, но осигурява жп коридора Солун - Видин - Централна Европа, обясняват българските жп специалисти.
НКЖИ работи и по трета
жп връзка с Румъния,
тя е Варна - Негру вода към пристанището в Констанца. Целта е композициите, които минават през Русе към Констанца, да пътуват по този нов път.
За модернизацията на жп линията от сръбския Димитровград до Ниш има обществена поръчка и избран изпълнител. Идеята е линията да се електрифицира и да има нови системи за управление.
Турция строи тройна жп магистрала до България. На финала е проектирането на удвояването на жп линията Свиленград - Пловдив, което ще приключи до април. Страната ни ще кандидатства за еврофинансиране на това удвояване.
С турските железници е договорена и нова жп връзка Ямбол - Елхово - Лесово. В края на януари вицепремиерът Алексиев ще подпише меморандум с турската страна за проектирането.
По жп линията със Северна Македония на финал е приключването на участъка от Радомир до Гюешево. Македонската страна има подписани два договора за двата лота от Скопие до Крива паланка, осигурено е финансиране.
Има процедура за стартиране на третия лот - от Крива паланка до Деве баир, както и съвместни работни групи между двете страни за възлагане на тунела при Деве баир, за което има проектно решение от страна на македонците.
Още по темата
CHF | 1 | 2.10939 |
GBP | 1 | 2.35062 |
RON | 10 | 3.92997 |
TRY | 100 | 5.43683 |
USD | 1 | 1.87844 |
Последни новини
- 21:01 Хороскоп за понеделник, 25 ноември 2024 г.
- 19:34 Haй-cĸъпият пpoдaдeн дoceгa пpeдмeт, cвъpзaн c пoтънaлия "Tитaниĸ"
- 19:21 10-те най-опасни летища в света - три от тях са в Европа
- 19:09 Тодор Тагарев нарече Русия непряка "военна заплаха" за България
- 18:56 Кой опита да отвлече български посланик в Йемен: провалена оръжейна сделка зад опита за покушение
- 18:43 Путин и Ердоган обсъдиха търговията и икономическото сътрудничество
- 18:31 Загинал и ранени при експлозия на граната на парти в Хърватия
- 18:19 Тома Биков с нова книга: Руската концепция за многополюсен свят изглежда все по-възможна