Горят локомотиви заради неглижирани ремонти, липса на части и хора

България 24.01.2023 17:13 Снимка: ДНЕС+

Горят локомотиви заради неглижирани ремонти, липса на части и хора

 28 пожара в железницата за година и половина

 660 000 лв. са плащали държавните железници за прекачване на пътници в автобуси

 Отменяни са между 40 и 50 влака на ден

28 пожара на вагони и локомотиви са се случили за последната година и половина в България, като четири пламнаха само от началото на януари. Тази черна статистика обобщава най-точно тежката ситуация, в която се намира БДЖ.

Причините - неглижиране на поддръжката на влаковете и липсата на контрол както в БДЖ, така и в частните жп превозвачи, и то от години. Тази диагноза постави на железниците министърът на транспорта Христо Алексиев пред депутатите от ресорната парламентарна комисия.

Кадровата въртележка в БДЖ при последния редовен министър е довела дотам, че отдавна не е имало поръчки за резервни части дори за всекидневното поддържане на вагоните и локомотивите, камо ли за някакви основни ремонти.

Средната възраст на подвижния състав в БДЖ е 40 години, но както казват железничарите, няма стар влак, а зле или добре поддържан.

Занемарено е поддържането на подвижния състав. От проверките, които сме направили, установихме, че в последната година дори няма проведена обществена поръчка за доставка на резервни части за поддържане на локомотивите, каза за “24 часа” зам.-министърът на транспорта Красимир Папукчийски, който отговаря за жезниците (виж интервюто на 3-а стр.)

От август 2021 г. до април 2022 г. са проведени 18 обществени поръчки в БДЖ, но нито една от тях не е за доставка на резервни части. Има една-единствена поръчка за ремонт на локомотиви и тя е за машините по теснолинейката Септември - Добринище.

Липсата на ремонт на вагоните и локомотивите и дори на елементарни резервни части за всекидневната им поддръжка води драстично нарушаване на графика за движение на влаковете. На практика едва 70% от него се изпълняват.

За миналата година закъснението на влаковете е 40 000 минути всеки месец, или между 1000 и 1800 минути среднодневно. Изчислено в часове между 16 и 30 часа на ден са били закъсненията на пътническите влакове

Неустойките, плащани на Националната компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ), са 150 000 лв. Разходите за превозване на пътници с автобуси, които се наемат, когато влакът не може да продължи по маршрута си, са 660 000 лв.

През 2022 г. среднодневно са отменяни 40-50 пътнически влака Средният недостиг на локомотиви за миналата година е бил 14 бройки на ден, а през април и май - дори 16.

Дори новите 15 локомотива на “Сименс”, които бяха доставени през 2019 г., се трошат.

Седемте смартрона на “Сименс” са били извън движение, стояли са като дълги огради в софийското депо. Просто е липсвал договор за извънгаранционна поддръжка, което превръща в паметник всеки, който се повреди.

Ремонтът и поддържането на 50-те мотриси “Сименс”, които бяха доставени през 2004 г., също е замрели. Така се обезкървява паркът от влакове за пътнически превози.

Трагично е и състоянието на депата, в които се прави текущото поддържане. Липсват 320 души, които са напуснали. Тъй като всеки техник в депата отговаря за определен сегмент и при положение че няма резервни части, те предпочитали по-скоро да си тръгнат, отколкото да носят отговорност. Условията на труд са отчайващи, а заплащането - мизерно, 1000 лв. месечно.

Едва от есента на миналата година са проведени 14 поръчки за избор на изпълнител, за да се осигури нормална поддръжка на всички вагони и локомотиви.

До март ще бъде стартирана поръчка за ремонт на 207 пътнически вагона. Тя е за модернизацията им - климатизация и изграждане на противопожарни системи във влаковите композиции.

За месец и половина са ремонтирани седемте повредени нови локомотива на “Сименс” и те вече са в движение.

В момента недостигът на локомотиви е сведен до 0,68%

А пред депутатите министърът каза, че машините се гледат само на око дали са годни за движение всеки ден. За да се изолира субективният фактор, той е разпоредил да се купи нова техника за проверка на агрегати и кабели.

За депата е направена спешна програма за стартиране на процедури за подобряване на условията на труд.

А графикът на движението на влаковете се изпълнява 93%.

Красимир Папукчийски, заместник-министър на транспорта: Нито една поръчка на ремонти не е имало. За месеци обявихме 14

320 души от депата са напуснали, като няма резервни части, не искат да носят отговорност за 1000 лв. заплата

- Защо се палят локомотиви, г-н Папукчийски?

- Занемарено е поддържането на локомотиви и вагони. При проверките, които направихме, установихме, че в последната година дори няма проведена обществена поръчка за доставка на резервни части за поддържане на локомотивите.

- Защо няма?

- Този въпрос го зададохме и към бившето ръководство на БДЖ. От август 2021 до април 2022 г. са проведени 18 обществени поръчки в БДЖ, нито една от тях не е за доставка на резервни части. Никъде не виждам поръчка за ремонт на локомотиви и вагони с едно изключение - за локомотивите по теснолинейката Септември - Добринище. Откакто е служебният кабинет, са проведени 14 поръчки, които са в процес на избор на изпълнител. До март вероятно ще бъде стартирана поръчка за ремонт на 207 пътнически вагона. Тя е за модернизацията им - климатизация и изграждане на противопожарни системи във влаковите композиции.

- Защо се трошат новите 15 локомотива на “Сименс”?

- Те не се трошат. Когато не е проведена обществена поръчка за следгаранционно обслужване, този локомотив, след като прави съответния пробег спрямо гаранцията, впоследствие не е ремонтиран.

- Колко локомотива излязоха от движение?

- 15 са новите, заварих 7 извън експлоатация. В рамките на месец и половина те са ремонтирани. В момента всички са в експлоатация, всички се контролират от гледна точка на необходимите ремонти, те се предвиждат, подготвят се поръчки и се обявяват.

- Как се изпълнява графикът за движение?

- Заварихме изпълнение на графика на 70%. В този период среднодневно са отменяни 40-50 пътнически влака. Причината е липсата на подвижен състав. За миналата година закъснението на влаковете е 40 000 минути средномесечно, или между 1000-1800 минути средно на ден. Неустойките към НКЖИ са 150 000 лв., а разходите за трансбордиране (превоз на пътници с автобус) са 660 000 лв., голяма част от тях е без проведена обществена поръчка. Сведохме изпълнението на графика на влаковете на 93%. Разпоредил съм между НКЖИ и БДЖ да има постоянно действаща комисия и постоянна връзка между диспечерите.

- Поддържането на мотрисите “Сименс” отдавна е проблем. Това са 50 влака. Какво се прави?

- Средният недостиг на локомотиви за миналата година е 14 бройки на ден. Като стигаме до 16 през месеците април и май. В момента е сведен до 0,68%. За мотрисите “Дезиро” на “Сименс” направих среща с “Алстом” (фирмата, която спечели поръчката за поддръжката им - б.а.) и категорично им заявих, че ако не влязат в ритъм на поддръжка, ще минем към прекратяване на договора. В момента той се изпълнява в срок, има забавяне на капиталния ремонт само на 1 мотриса. Този договор също беше затлачен, да не кажа спрял. Не се извършваха нужните възстановителни капитални ремонти. Доставката им беше през 2004 г. След като не са по-стари от 25 години, те са влакове с параметри за нормална експлоатация, не са стари.

- Министърът каза, че в депата ситуацията е отчайваща. Какво правите?

- Липсват 320 души за текущата поддръжка на локомотивите, което е задължение на БДЖ. Липсата не е случайна, при условие че нямат резервни части, а условията на труд са трагични, това е довело до напускането на голяма част от хората. Всеки от тези специалисти е отговорен за сегмент от поддръжката и когато няма резервни части, предпочита да не носи тази отговорност. Изключително ниско е заплащането там - 1000 лева. 

Февруари стартира процедурата за новите влакове

Проектира се удвояване на жп линията от Свиленград до Пловдив

В железницата в следващите години стартират проекти по плана за възстановяване и устойчивост, както и по оперативната програма “Транспорт и транспортна инфраструктура”. Експертите на компаниите и на министерството разработват 10-годишна програма за развитието на БДЖ и НКЖИ./24 часа

По плана за възстановяване

през януари ще бъдат

обявени две обществени

поръчки

- за изграждане на системата за контрол на трафика и управление на влаковете (ETCS ниво 2) на линията Русе - Каспичан и на интермодален терминал при Русе.

При системата за управление на трафика и на влаковете оборудването на железния път подава информация към локомотива за състоянието на пътя и скоростите на движение в участъка. При неизпълнение системата автоматично спира влака. Така се увеличава сигурността.

Обществените поръчки за новите влакове са готови, тече съгласуване с Европейската комисия и с Министерството на финансите. Вероятно съгласуването ще приключи в рамките на февруари и ще стартират процедурите. Те са за доставка на 7 двуетажни, 25 междуградски push-pull влакове и 20 мотрисни плюс 18 хибридни маневрени локомотива.

Срокът, в който трябва да

бъдат доставени, е 2026 г.

В момента В Румъния се ремонтира жп участъкът Гюргево - Букурещ, където от 25 години има пропаднали две мостови съоръжения. Вече има избран изпълнител, а резултатът след ремонта ще е скъсяване на движението от Русе до Букурещ с 25 минути и намаляване на необходимостта от дизелови локомотиви. 

 

 

В участъка след Дунав мост 2 румънците имат одобрено финансиране за модернизация на релсите от Гуленци до включването ѝ в главната им жп линия. Това е и под въздействието на България, защото този коридор е важен не само по направлението от България към Румъния, но осигурява жп коридора Солун - Видин - Централна Европа, обясняват българските жп специалисти.

НКЖИ работи и по трета

жп връзка с Румъния,

тя е Варна - Негру вода към пристанището в Констанца. Целта е композициите, които минават през Русе към Констанца, да пътуват по този нов път.

За модернизацията на жп линията от сръбския Димитровград до Ниш има обществена поръчка и избран изпълнител. Идеята е линията да се електрифицира и да има нови системи за управление.

Турция строи тройна жп магистрала до България. На финала е проектирането на удвояването на жп линията Свиленград - Пловдив, което ще приключи до април. Страната ни ще кандидатства за еврофинансиране на това удвояване.

С турските железници е договорена и нова жп връзка Ямбол - Елхово - Лесово. В края на януари вицепремиерът Алексиев ще подпише меморандум с турската страна за проектирането.

По жп линията със Северна Македония на финал е приключването на участъка от Радомир до Гюешево. Македонската страна има подписани два договора за двата лота от Скопие до Крива паланка, осигурено е финансиране.

Има процедура за стартиране на третия лот - от Крива паланка до Деве баир, както и съвместни работни групи между двете страни за възлагане на тунела при Деве баир, за което има проектно решение от страна на македонците.

CHF CHF 1 1.98461
GBP GBP 1 2.28258
RON RON 10 3.93116
TRY TRY 100 5.59045
USD USD 1 1.80361